Това става ясно от отчет за състоянието на жп транспорта и товарните превози в периода 2009-2016 г., съобщава в. "Сега". Данните бяха оповестени в петък, в деня на смяната на досегашния транспортен министър Ивайло Московски със служебния Христо Алексиев.

Той идва именно от системата на железниците - като досегашен зам.-шеф на Национална компания  "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Още при приемането на поста Алексиев даде да се разбере, че не одобрява досегашното управление на холдинга, и намекна за евентуални рокади. От данните не става ясно с каква печалба приключва 2016 г., но миналата година оттам се похвалиха с 4.4 млн. лв. печалба за периода януари-септември.

В същото време обаче товарните услуги на жп превозвача са се сринали тотално - за 8 години пазарният дял се е свил от 80 до 44%. Само за година - през 2016-а, обемът превозени товари е намалял с 26 процента. Обяснението е в голямата конкуренция от страна на частните превозвачи.

Идеите на мениджмънта за справяне с тази кризисна ситуация включват опит да се увеличат превозите от Турция, Гърция и Иран. БДЖ е сключила договор с третата по големина в света контейнерна компания - Cosco.

В момента се водели и преговори да се пусне редовна услуга за товарни превози от гръцките пристанища до София. Предвижда се и транзит на стоки през страната ни за Централна Европа.