Индустрията с фалшивите стоки е по-голяма от търговията с наркотици, заяви в интервю за “Събота 150“ Пьотър Стрижовски от Организацията за сътрудничество и икономическо развитие. Стрижовски е автор на изследването за търговията с имитиращи и фалшифицирани стоки, което изчисли, че 2,5% от световната търговия е именно със стоки “менте“. Изследователите са се натъкнали дори на банани и кокосови орехи, на които е сложен етикет, имитиращ марката на световен производител на плодове Анализите, базирани на събраните от нас данни, показват, че през 2013-та година вносът на фалшиви продукти е бил 461 млрд. щатски долара, което е 2,5% от световната търговия. Само за ЕС става дума за 116 млрд. щатски долара, което е 5% от вноса в съюза. Това са т.нар. продукти “менте“. В отговор на въпроса колко голяма е търговията с фалшиви стоки, трябва да подчертая, че тези числа представляват само част от реалните данни. Те са, може би, много близки до истинските стойности, но в тях не е включено вътрешното производство на имитирани продукти, защото няма как да съберем данни. Това обаче означава, че индустрията с фалшиви продукти е по-голяма от тази с наркотиците. Нашите данни съвсем ясно показаха, че производството на фалшиви продукти е концентрирано основно в Азия и по-специално в Китай. Тази държава е най-големият производител на имитиращи стоки. Разбира се, Китай е най-големият производител практически на всичко. Нормално е и най-голямото производство на фалшиви продукти да е там. Позволете ми да допълня, че и китайските компании също страдат от фалшифициране и имитиране на продуктите им. В Германия също има голямо производство - на коли, на машини, но германската “фалшива индустрия“ е почти нула, сравнение с това, което се случва в Китай. Най-често фалшивите продукти са насочвани към развитите държави или групи от държави - най-често Европейския съюз и Съединените щати. Причината е, че хората в развитите страни са готови да дадат много пари, за да получат определена марка. Това обаче не означава, че останалите държави са защитени. Фалшиви продукти могат да бъдат намерени навсякъде. Практически всяко нещо, което има марка и носи нейното лого, може да бъде фалшифицирано, коментира експертът и обобщи, че докато хората са готови да платят за дадена марка, тя е интересна за фалшификаторите. В нашия анализ ние разделяме продуктите на категории. Най-често фалшифицирани са обувките, дрехите и електронни машини, играчки, часовници и някои фармацевтични продукти. Ако си купувате фармацевтичен продукт или козметика, вие искате да е сигурно, че ще ви подейства добре. Ако купувате играчка, искате да сте сигурни, че тя е изработени по всички стандарти на безопасността. Затова плащате за марката. Това отваря огромни възможности за фалшификаторите. От гледна точка на това кои марки са най-фалшифицирани, прави впечатление, че тези, които са разпространени по целия свят, са най-честата жертва на имитация. На върха на класацията са обувките на “Найк“. Винаги, когато има марка, за която хората са готови да плащат повече, винаги има имитации. Не само луксозните стоки се имитират. Истината е, че се имитират и много евтини и принципно нискокачествени стоки. Всичко това носи риск за здравето и безопасността. Ще дам пример с козметиката и пелените за бебета. Обзалагам се, че всички родители са готови да платят много висока цена, само за да са сигурни, че тяхното дете има най-доброто. Пазарът е залят с фалшифицирани играчки, които може да са много опасни за децата. Също така има фалшиви батерии, които, както знаем, също крият сериозен риск за здравето. Да не говорим за части за автомобили, пестициди и други вещества, които могат да увредят околната среда.