Британски търговски вериги се отказват от "черния петък" след миналогодишния хаос, информира Блумбърг, цитирана от БТА.

Миналата година те прегърнаха деня на големите отстъпки като начин да дадат силен старт на сезона на празничното пазаруване. Това, което последва обаче, бе пълен хаос. Клиенти, преследващи ниските цени, се бореха за преоценени телевизори и чанти, подкопаващи рентабилността на търговските вериги.

Сега търговците поемат в друга посока. Някои просто се отказват от "черния петък". Други ще го организират въпреки суматохата, тъй като клиентите ще купуват.

През октомври броят на търсенията в Гугъл за "черен петък" във Великобритания като дял от всички търсения е бил над три пъти по-голям, отколкото година по-рано. Денят обаче ще бъде по-спокоен, отбелязва Блумбърг.

Веригата "Асда" (Asda), която бе сред първите британски търговци, приели "черния петък" през 2013 година, е начело на отстъплението. Миналата година в неин лондонски магазин бяха заснети нахлуващи орди клиенти, биещи се за недостатъчен брой евтини смартфони и видеоигри. За да предотврати подобни събития, Асда отмени "черния петък" тази година и ще разпредели намаленията си от ноември до януари.

Организирайки "черен петък", вериги като "Асда" и "Джон Луис" (John Lewis) дезорганизираха британския календар на празничното пазаруване. По традиция големите намаления във Великобритания са след Коледа, което позволява на търговците да се възползват от пълните цени на стоките през седмиците преди празника.
"Черният петък" обаче предлага големи намаления месец преди Коледа, което прави по-трудно вдигането на цените отново до нормалното равнище през декември.

Миналата година настъплението на купувачите, жадни за намаления, затрудни сайтовете на някои онлайн търговци. Така че предпазливостта се превърна в девиз на търговците на този празник. Търговците знаят, че взимането на поръчки, които не могат да бъдат доставени, подкопава репутацията.

Гигантът в онлайн търговията "Амазон" (Amazon) обяви, че този "черен петък" може да бъде най-силният пазарен ден на компанията във Великобритания. Проучване на Ай Си Ем (ICM) сочи, че 75 процента от феновете на "черния петък" планират да пазаруват от "Амазон".

"Черният петък" е по-малко "главоболие" за много онлайн търговци, тъй като системата им за доставки често е по-добре организирана да се справи със скок в търсенето. Финансовите поражения от намаленията са смекчени от сравнително по-ниското данъчно бреме.