Според проучването едва 4% от световните търговски компании имат намерение да развиват бизнес у нас. Това нарежда България на непрестижното 42-ро място в класацията за най-желаните дестинации.

По-голям е интересът към Румъния, където 9% от веригите искат да отворят нов магазин. Полша и Чехия са още по-напред в класацията, като съответно 14% и 13% от известните марки хипермаркети имат намерение да развиват бизнес там. Сърбия и Гърция също са по-привлекателни от нашата страна, защото 6% от търговските вериги са с планове за тях.

Германия е най-популярният пазар на дребно през 2015 г. Около 40% от световните търговци планират навлизане там. Интересът е обясним - наличие на повече от 30 големи градове с висока покупателна способност на населението.

На второ място е Великобритания с 33%, където дори растящите наеми не стряскат веригите. Трета е Франция с 31%.

Освен че световните търговци не смятат да инвестират у нас, през последните години няколко известни вериги затвориха магазините си или ги продадоха на местни бизнесмени.

Един от основните проблеми е несекващата кампания "анти" на някои български производители и опитите на популистки партии да "дисциплинират" с репресивни закони веригите, защото налагали "заробващи" условия на доставчиците си и лансирали вносни стоки за сметка на местните, смята агенцията.

Всъщност над 50% от стоките, които се продават в големите вериги, са български. По данни на Сдружението за модерна търговия големите вериги имат пазарен дял от 35-37% в България при общ размер на пазара на хранителни стоки за около 10.3 млрд. лв. на година.