Това съобщи председателят на Съюз „Произведено в България“ Пламен Грозданов, цитиран от в. "Преса".

България изнася за Украйна битова химия, храни, вина и плодове, а внася въглища и метали. Транспортните фирми обаче вече отказват да извършват превози или вдигат цената заради повишения риск в региона. Доскоро за курс в едната посока се плащаха 900 евро, сега цената е 1200 евро. Това е повишение с 33%.

В Русия се карат основно лекарства, вина, пресни плодове и зеленчуци. Някои от фирмите вече променят маршрута си през прибалтийските държави, което също оскъпява продукцията.

От Националното сдружение на българските превозвачи потвърдиха, че са променили ценовата си политика.

„Ситуацията по границите с Украйна се усложнява“, коментира заместник-шефът на сдружението Красимир Лалов. „Камионите ни висят по цели седмици на граничните пунктове между Молдова и Украйна. Митниците не работят, не се знае кой е кум и кой сват. Затова повечето от фирмите ни отказват да пращат камионите си в нищото“, допълни Лалов.

По данни на Съюз „Произведено в България“ има неритмичност на доставките на украински черни метали и въглища за България, започват да се бавят и плащанията.

„Не е ясно дали това ще се превърне в трайна тенденция, но ние съветваме нашите членове да внимават със стоковото кредитиране и да сключват договори във валута с ясни клаузи“, посочи Пламен Грозданов.

Според него България може да извлече и някои скромни позитиви от ситуацията. Крим е любимо място за туризъм на руснаци и украинци. Възможно е част от тях да се пренасочат към Българското Черноморие, но това няма да компенсира останалите загуби за държавата.