Синдикатът на железничарите към КНСБ е получил уведомително писмо от ръководството на БДЖ за предстоящи масови съкращения в "Пътнически превози", съобщи Димитър Динев, председател на Стачния комитет на синдиката, цитиран от БНР.
В писмото се посочва, че 450 работници в цялата страна трябва да бъдат съкратени. Ръководството на железниците кани синдикатите на среща утре – 9 май. След това синдикалистите ще свикат изпълнителните си органи, за да решат какъв ще е отговорът им и какви действия ще предприемат.

От Федерацията на транспортните работници към „Подкрепа” пък заявиха, че става въпрос за повече от 1000 души. Не е изключена и нова стачка.

В края на миналата година в БДЖ бяха проведени масови съкращения на около 2000 работници с цел финансово оздравяване на дружеството. Част от служителите напуснаха доброволно, за което получиха обезщетения. Синдикатите реагираха остро на действията на ръководството и обявиха национална стачка, която продължи повече от месец. Едната от компаниите в холдинга - "Товарни превози" бе обявена за приватизация, като процедурата тече в момента.

От ръководството на БДЖ потвърдиха предстоящите съкращения, но заявиха, че няма да бъдат масови, както твърдят синдикатите. В резултат на предприетите мерки за финансово стабилизиране на „Холдинг БДЖ” ЕАД, през първите три месеца на 2012 г. е постигнато намаление на загубата с 6 363 000 лв. в сравнение със същия период на 2011 г., отчитат от компанията. В резултат на намалението на загубата свободните парични средства на „Холдинг БДЖ” ЕАД са с 11 914 000 лв. повече в сравнение с тези през първото тримесечие на 2011 г. Благодарение на тези финансови средства от м. януари 2012 г. се извършва поетапно погасяване на задълженията към германската държавна банка за развитие KFW BANK GROUP, като всеки месец се изплащат вноски в размер 1 700 000 лв. По този начин общите задължения на дружеството са намалели с 62 145 000 лв. (от 806 006 000 лв. към 31.03.2011 г. на 743 861 000 лв. за първите три месеца на 2012 г.), отчетоха още от железопътния холдинг.

Половин година след реформите в БДЖ и съкращението на повече от 2000 работници от системата, резултатите са единствено свиване на дейността и влошаване на състоянието на железниците, коментира пък Росен Зарков от Подкрепа. Сега се подготвя нова оптимизация на персонала. Към 1050 човека ще бъдат съкратени на този етап сега. Очакваме есента да има други и така докато изчезнат напълно железниците, каза Зарков. БДЖ оправдават тези съкращения с липса на пари, на товари. Как да има пари като благодарение на тези съкращения вместо да се подобри, се влоши тази услуга. Не виждам друго освен стачка, която може да спаси хората, допълни той.

Председателят на Съвета на директорите на холдинг БДЖ Владимир Владимиров обясни, че съкращенията няма да засегнат толкова много хора, а и са били планирани отдавна. Този път става въпрос за точно определени длъжности, които са направени чрез нормиране на труда и се вижда точно кои хора са излишни и бройката е много по-малка. Съкращенията ще продължат с по-бавни темпове през следващите години, а основната причина е, че и двете компании трябва да бъдат рентабилни. Въобще не ме притеснява дали ще се стигне до стачни действия, вървим по плана на реформите и ще продължим да вървим по него до пълната му реализация, заяви той.

От Федерацията на транспортните работници към Подкрепа ще свикат събрание следващата седмица, на което ще решат какви действия да предприемат за защита на работните места.