Битката на "Порше" за "Фолксваген" не е от вчера. Производителят на луксозни автомобили от години се опитва да придобие мажоритарно влияние в своя конкурент. Основната пречка пред "Порше" беше "законът Фолксваген", създаден специално за да предотврати нежелано от държавата придобиване на "Фолксваген". Противоречията между "Порше" и местните власти в Долна Саксония прераснаха в съдебна война, в която беше въвлечена дори Европейската комисия. Сагата около двата автомобилни гиганта разтърси световните пазари в периода между септември и ноември. Ето какво точно се случи:
1 септември, 2008 г.: "Порше" (Porsche) държи 30% във "Фолксваген" (Volkswagen) и има план да увеличи дела си до 50% до края на годината.
17 септември: "Порше" увеличи акциите си с право на глас във "Фолксваген" до 35.14%. Друг голям акционер е провинция Долна Саксония с 20% в автомобилната компания.
18 септември: Акциите на "Фолксваген" достигат рекордни нива: 305 евро, повишение от 42% спрямо отварянето. Експертите обясняват рязкото повишение с фалита на инвестиционната банка "Леман брадърс". Институцията е била принудена да си върне от хедж фондове акциите в автомобилния гигант, които им е "заела", за да могат те да "заложат" на поевтиняването им. Принудени бързо да върнат акциите на собственика им, фондовете започват спешно да купуват, за да покрият позициите си. В същото време много малко книжа на "Фолксваген" се търгуват свободно (free float). Резултатът - рязко поскъпване на книжата. Други хедж фондове пък отново залагат на къси продажби, като прогнозират, че акциите не може да не поевтинеят в сегашната икономическа обстановка.
7 октомври: "Фолксваген" става най-голямата автомобилна компания в света по пазарна капитализация. Акциите на групата достигат 452 евро, преди да се успокоят на ниво 287 евро. Дори и при това равнище пазарната стойност на автомобилния гигант е 95 млрд. евро спрямо 92 млрд. евро на досегашния лидер "Тойота", чиито акции се сриват в същия ден до най-ниското им равнище за последната година. Капитализацията на "Фолксваген" е колкото общата на "Даймлер", BMW, "Дженерал мотърс", "Форд", ФИАТ, "Пежо - Ситроен", "Рено", "Мицубиши" и "Хюндай". "Някой се е опарил много сериозно", коментира скока на "Фолксваген" пред в. "Файненшъл таймс" брокер на Уолстрийт.
17 октомври: "Фолксваген" затваря във Франкфурт при равнище 358 евро. Хедж фондовете продължават трескаво да търсят акции на компанията.
20-24 октомври: Акциите на "Фолксваген" се понижават от 350 евро в понеделник (20 октомври) до 210 евро в петък (24 октомври). Изглежда, че играта на хедж фондовете е успешна. Някои от тях продължават да залагат на още по-голям спад.
26 октомври: От "Порше" разкриват, че са увеличили директния си дял във "Фолксваген" от 35.2 на 42.6%. Отделно от това компанията има опции за още 31.5%, което значително намалява свободно търгуваните акции на "Фолксваген". "Порше" съобщи, че в зависимост от глобалната икономическа ситуация през 2009 г. може да увеличи дела си до над 75%.
27 октомври: След съобщението на "Порше" акциите на "Фолксваген" скачат с над 200% до 635 евро. Хедж фондовете изпадат в паника и започват да покриват позициите си.
28 октомври: "Фолксваген" за кратко е най-голямата компания в света по пазарна капитализация, след като акциите й достигат 1005 евро. Стойността на автомобилния производител е 296 млрд. евро срещу 270 млрд. евро на петролния гигант "Ексън мобил". Акциите на "Фолксваген" затварят на ниво 945 евро. Гигантският скок води до повишение на целия германски индекс DAX, въпреки че повечето от останалите компании в него отчитат загуби през деня. Някои експерти оценяват загубите на спекулантите само от този ден на 30 млрд. евро. Акциите на големи банки като "Сосиете женерал", "Морган Стенли" и "Голдман Сакс" се сриват заради подозренията на инвеститорите, че и те са заложили на спад на "Фолксваген".
29 октомври: Акциите на "Фолксваген" се понижават, след като "Порше" обявява, че ще пусне още книжа на "Фолксваген" на пазара на по-ниска цена. В настоящия момент около 10% от акциите на "Фолксваген" се търгуват свободно. "Дойче бьорзе" съобщава, че ще ограничи влиянието на "Фолксваген" върху индекса DAX. Намеква се дори за изключване на "Фолксваген" от индекса.
30 октомври: Акциите на "Фолксваген" се търгуват на нива 500 евро. Германският финансов регулатор BaFin излиза с официално изявление, че внимателно следи ситуацията. От "Порше" категорично отхвърлят възможността да са "манипулирали" пазара. В същото време "Фолксваген" отчита повишение от 27% на нетната си печалба за третото тримесечие.
4 ноември: Акциите на "Фолксваген" се понижават с 22% до 393 евро. Става ясно, че директорът на производството на "Фолксваген" Йохем Хайцман е спечелил над 1 млн. евро, след като на 31 октомври е продал 2000 акции на производителя на цена 538 евро.
7 ноември: Акциите на "Фолксваген" затвориха в петък на цена 398.21 евро. От "Порше" разкриват, че за фискалната си година компанията е спечелила 6.8 млрд. евро от търговия с опции на "Фолксваген", осем пъти повече от основната дейност на групата - продажбата на автомобили. Изпълнителният директор на "Порше" Венделин Видекинг е най-скъпо платеният мениджър в автомобилната индустрия. Според някои експерти "Порше" вече е "хедж фонд, а не автомобилен производител".
Със съкращения