Цените на литиево-йонните батерии (Li-ion) през 2024 г. се понижиха с 20% в сравнение с 2023 г. до рекордно ниското ниво от 115 щатски долара/ кВтч. Това е най-значителното годишно понижение от 2017 г. насам. Става въпрос за т.нар. батерийни пакети (battery packs), според анализ на BloombergNEF (BNEF).

По отношение на елементите (клетки), то тяхната стойност също е спаднала до исторически ниското ниво от 78 долара/кВтч.

Факторите, довели до този силен спад включват излишък от капацитет за производство на клетки, икономии от мащаба, ниски цени на металите и компонентите, въвеждането на по-евтини батерии с литиево-железен фосфат (LFP) и забавяне на ръста на продажбите на електрически превозни средства, става ясно от доклада.

В момента мощностите за производство на напълно работещи литиево-йонна батерия в света е 3,1 TWh. Според изчислението на BNEF, това надвишава 2,5 пъти потреблението на литиево-йонни батерии през 2024 г.

Спадът на цените на батерийните клетки тази година беше по-голям в сравнение с този, наблюдаван при цените на метала за батерии, което показва, че маржовете за производителите на батерии са намалени. По-малките производители са изправени пред особен натиск да намалят цените на клетките, за да се борят за пазарен дял", коментира Евелина Стойку, водещ автор на доклада.

Посочената стойност от 115 долара представлява средното ниво в света по отношение на различните области на крайната употреба на батерии, включително различни видове електрически превозни средства, автобуси и проекти за съхранение. Цените на електрическите превозни средства с батерии (BEV) достигнаха 97долара /кВтч, спадайки за пръв път под прага от 100 долара/кВтч. Въпреки че електромобилите са достигнали ценови паритет в Китай, на много пазари те все още са по-скъпи от сравнимите автомобили с вътрешно горене. BNEF очаква повече сегменти да достигнат ценови паритет през следващите години, тъй като евтините батерии стават по-широко достъпни извън Китай.

На регионална база средните цени на батериите са най-ниски в Китай, на 94 долара/кВтч. В САЩ и Европа обаче цените са съответно с 31% и 48% по-високи, което отразява относителната незрялост на тези пазари, както и по-високите производствени разходи и по-малките обеми. Ценовите разлики за Северна Америка и Европа в сравнение с Китай според експертите са били по-високи, отколкото през други години. Това означава, че спадът в цените е бил по-силно изразен в Китай. Компаниите в Китай според доклада, през тази година са били изправени пред ожесточена конкуренция.

Това съответно е в основата на спада на цените на батериите и по-ниските маржове, както и на необходимостта много производители на батерии да навлязат на нови пазари, включително съхранение на енергия, като същевременно се обръщат и към чуждите пазари, готови да плащат повече за батериите.

Индустрията се възползва и от ниските цени на суровините. Те могат да се повишат през следващите няколко години, тъй като геополитическото напрежение, митата върху металите за батерии и ниските цени стопират новите проекти за добив и рафиниране.

От BNEF коментират и че новите тарифи на готовите батерийни продукти могат да доведат до изкривяваща динамика на цените и забавяне на търсенето на крайния продукт.

Очакването на BNEF е, че цените на пакетите ще намалеят в краткосрочно бъдеще с 3 долара/кВтч през 2025 г. Поглеждайки напред, продължаващите инвестиции в научноизследователска и развойна дейност, подобренията на производствения процес и разширяването на капацитета по веригата на доставки ще помогнат за подобряване на технологията за батерии и за допълнително намаляване на цените през следващото десетилетие. В допълнение, технологии от следващо поколение, като силициеви и литиево метални аноди, електролити в твърдо състояние, нов катоден материал и нови процеси за производство на клетки ще играят важна роля за осигуряване на по-нататъшно намаляване на цените през следващото десетилетие, казват експертите от BNEF.