Мария Габриел: Защо България да не бъде една от долините на водорода
ЦИЕ има много силно конкурентно предимство и това са иновационните екосистеми, отбеляза еврокомисарят
Как да направим така че предизвикателствата, свързани със Зеления преход да се превърнат в стратегия за растеж, в стратегия за работни места и това да се случи с ясното усещане във всеки един регион на Европа, че става въпрос за справедлив процес, който носи полза на хората? Този въпрос повдигна комисарят, отговарящ за иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта Мария Габриел по време на участието си в международния форум "Зеленият преход - предизвикателства и решения за България", организирана от Dir.bg и 3еNews.
Видео от форума ТУК >>
Видео с всички четири паралелни сесии вижте ТУК >>
Снимки вижте ТУК >>
"Аз ще се спра на отговора, който може да бъде даден в рамките на ресора, за който отговарям. Смятам, че за да превърнем предизвикателствата във възможност са необходими инвестиции и реформи. И тук ключова роля имат науката и иновациите, необходими са умения и инвестиции в образованието, много тясно свързани с регионалната политика", обясни Мария Габриел.
Тя обърна внимание на първо място на инвестициите, чрез програмите "Хоризонт Европа" и "Еразъм +".
"Добрата новина е, че през последната една година успяхме да извоюваме бюджет, с който досега не сме разполагали. Програмата "Хоризонт Европа" ще бъде с бюджет 95.5 млрд. евро, което я превръща в най-голямата публична програма за инвестиции в наука и иновации в света", обяви евродепутатът. Тя допълни, че програмата "Еразъм +" ще бъде с двойно увеличен бюджет от 28 млрд. евро.
"Това позволява да наблегнем с инвестиции не само във висшето образование, а и в професионалното образование", обясни тя.
По думите й в рамките на програмата "Хоризонт Европа" 35% от бюджета ще бъде насочен, именно към сбъдването на целите за климата.
Мария Габриел напомни, че първите директни инвестиции в подпомагане на зеления преход станаха чрез програмата "Хоризонт 2020". През септември 2020-а беше обявена покана за проекти с бюджет от 1 млрд. евро. До този момент са одобрени 73 проекта, като в тях има 14 български организации, спечелили финансиране по 10 проекта.
Централна и Източна Европа има много силно конкурентно предимство - това са иновационните екосистеми, каза още Мария Габриел.
И допълни, че за да могат те в рамките на Зеления преход да се справят с предизвикателствата и да носят полза, която е освен краткосрочна, но и дългосрочна е нужно взаимодействие.
Мария Габриел обърна внимание, че Европейският иновационен съвет финансира компании, насочени към наистина пробивните технологии.
"Точно тук, когато говорим за зелените технологии искам да споделя, че Европа е изключително добре позиционирана, както и Централна и Източна Европа. 42% от всички стартиращи компании в света, работещи в сферата на енергетиката, са европейски. Имаме много силна заявка, че чрез подкрепа на тези компании ще има ползи на регионално и местно ниво", обясни еврокомисарят.
Мария Габриел допълни, че иновациите имат ключова роля в този процес.
"Трябва да бъде ускорен трансферът на резултатите от научните изследвания спрямо индустрията. И тук за първи път ще бъдат разработени съвместни технологични пътни карти между бизнеса и индустрията", обясни тя.
Инвестирането във водородни технологии е изключително важно, подчерта Мария Габриел. И допълни, че то се финансира от програмата "Хоризонт Европа".
"Защо България да не бъде една от долините на водорода", каза още тя. И допълни, че подходът на Европейската комисия взема предвид спецификите на регионите.
Другият сектор, на който обърна внимание Мария Габриел е биоикономиката.
"Възможностите там са големи и имаме смела заявка от компании, които са познати не само на европейско, но и на световно ниво", обясни тя. По думите й секторът биоикономика се финансира с 9 млрд. евро в рамките на следващата програма Хоризонт Европа.
Конференцията е организирана от Dir.bg и 3Е-news с подкрепата на "Филип Морис България", "Аурубис България", VISA, "УниКредит Булбанк", "Дънди Прешъс Металс", Brown to Green,"ПроКредит Банк", "Дейзи Тех АД", "Загорка", "Контур Глобал Марица Изток 3", ЧЕЗ, "Девня Цимент", "AES Bulgaria", "Контракс", "Солвей Соди", "Геотехмин ООД", "Bianchi Coffee","Еdoardo Miroglio", "White Water".
Партньори са Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ), Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори (БФИЕК), Индустриален клъстер "Средногорие", Индустриален клъстер "Електромобили", Институт за енергиен мениджмънт, Център за устойчиви финанси и енергетика, Пан Европа България, Атлантически клуб, Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българската стопанска камара, Американска търговска камара в България (AmCham), Българска асоциация по рециклиране, Браншова асоциация "Полимери".
Медийни партньори на инициативата са: БНТ, bTV Media Group, БНР, БТА и списание "Мениджър".