Светът става безконтактен. Повечето държави са на път към масово използване на дигитални разплащания. Това се дължи на нарастващия фокус върху икономическото, социалното и устойчивото развитие на големите градски зони - умните градове - както и напредъка в технологиите като Интернет на нещата и подобрената свързаност.

Заедно с това светът уверено върви към преобразяване на мобилността си, към нейната декарбонизация, към дигитална и устойчива трансформация преобразуване на обществения транспорт. Такива са и приоритетите на "Зелената сделка".

Като основни системи, в ситуация на пандемия от Covid-19 транспортните оператори инвестират в промени, за да поддържат безопасни условия за своите клиенти, като спазване на изискванията за носене на маски и денонощните усилия за дезинфекция. Сред новостите изпъква въвеждането на безконтактни разплащания, което може да помогне за преодоляване на тревогите около пандемията и за повече сигурност.

Снимка: Антон Кръстев

Пандемия и повече безопасност: ускорен ход към безконтактни плащания

Още в средата на миналата година безконтактните плащания се утвърдиха в обществения транспорт на много градове по света - и дори се превърнаха от просто удобни в задължителни за повече безопасност. И вече не се налага клиенти да чакат на опашки, за да купят или заредят картите си за градски транспорт, да пипат терминалите за плащания или да търсят пари в брой. Пътникът вече няма нужда да търси каса и да разполага с дребни монети. Достатъчно е при качване в превозното средство да приближи своята дебитна или кредитна карта до валидатор. Системата е сходна с тази при пазаруване в магазин - бърза, удобна и сигурна. Устройствата на контрольорите разчитат само дали е направена валидация, или не.

Само за няколко месеца - от април до юли 2020 г., безконтактните трансакции при пътуванията в обществения транспорт в САЩ са се увеличили със 187%.

"За едно по-добро утре" - как Covid-19 влияе на нашите градски транзитни системи и как дигиталните решения като безконтактните разплащания могат да върнат хората безопасно на работа, като същевременно се стимулира икономическият растеж. Visa предлага мащабни, сигурни и готови за приложение решения за разплащане, които могат да помогнат за дългосрочно опазване на здравето на хората и за просперитет на градовете. Ето как го прави.

В световен мащаб Visa вече има повече от 500 проекта, с които помогна на редица градове да стартират решения за плащания в условията на пандемия. В Брюксел, Братислава, Букурещ, Хонконг, Санто Доминго и Торино те вече се прилагат, други проекти се разгръщат бързо.

В Брюксел например транспортният оператор STIB/MIVB миналата година пусна безконтактни терминали в цялата си мрежа (метро, ​​трамвай и автобус).

Visa съобщи, че новата реалност, в която живеем, е причината да разшири партньорството си с Cubic Transportation Systems. Надеждната мрежа и глобалният мащаб на Visa, съчетани с експертния опит на Cubic като интегратор на интелигентни решения за пътуване, подобриха пътуванията на клиентите по целия свят. Visa и Cubic осигуриха безконтактни разплащания в градове като Лондон, Маями, Ню Йорк, Сидни и Ванкувър, което улеснява придвижването в железопътни и автобусни системи.

Снимка: Антон Кръстев

Вашата безконтактна карта или мобилен телефон: как помагат в зеления преход

При зеления преход големият проблем е транспортът и в частност общественият транспорт и намаляването на емисиите в този сектор. Технологията за мобилни разплащания помага за това, като дава възможност и за намаляване на емисиите при придвижване в градовете.

Дори в системи, където транспортните възможности имат висок въглероден отпечатък, безконтактното разплащане в градския транспорт може да помогне за спадане на това въздействие.

Това каза Красимира Райчева, мениджър на Visa за България, по време на форума "Зеленият преход - решения и предизвикателства за България", организиран от dir.bg и 3еNews.

Хората започват да използват по-уверено обществения транспорт. Безконтактните разплащания правят пътуването по-безпроблемно, като същевременно премахват паричните средства от уравнението и намаляват взаимодействието лице в лице.

Снимка: Антон Кръстев

Проучване от 2016 г. в Шанхай показва, че програмата за споделяне на велосипеди е спомогнала за намаляване на въглеродните емисии в града с над 225 000 тона през същата година. Резултатите от други проучвания пък сочат, че системите за дигитални разплащания, включително в автобусите, намаляват емисиите със 120%.

Предвижда се тези технологии да обхванат 27% от публичния транспорт, ако се премахнат бариерите, свързани с плащането при пътуване, отбеляза Райчева.

Пандемията промени и начина ни на пътуване. В тези условия безконтактният градски транспорт се превърна от просто удобен в задължителен, за да може на пътниците да се гарантират безопасни условия за придвижване по време на ковид, но и не само.

Технологичен посредник в разплащанията

Проучване на Visa "Бъдещето на градската мобилност", проведено в девет държави на четири континента, освен общата загриженост от Covid-19, показа и желанието на хората да се върнат в обществения транспорт при нужната безопасност - при намаляване на физическия контакт с общите повърхности, като 88% от анкетираните заявиха, че очакват системите за обществен транспорт да предлагат безконтактно плащане сега и в бъдеще.

Решенията, които предлагаме, помагат на градовете да се върнат към обичайната си динамика. И Visa работи в тясна връзка както с тях, така и с оператори на публичен транспорт и партньори от целия свят за да осигури дигитални трансакции в транспорта.

Прилагането им дава възможност на операторите да премахнат необходимостта от физически контакт на различни повърхности при пътуване, няма допир, няма пари в брой, опашките намаляват, коментира Райчева.

Наред с това операторите могат да намалят някои разходи, свързани със самостоятелните системи за билети. За пътуващите плащанията с отворен цикъл намаляват необходимостта да застанат на опашка, за да закупят специална карта (билет) или да изтеглят ново приложение за всеки град, който посещават. Те могат просто да използват карта Visa или мобилно устройство, например телефон, който вече притежават.

Дигиталните разплащания са предпоставка и за социално дистанциране. Помагат и на местните власти да разпределят по-добре финансовите помощи и да подкрепят икономическата дейност.

Красимира Райчева представи данни от проучване, проведено от Visa, според резултатите от което за 52% от анкетираните неудобството е една от ключовите пречки пред използването на алтернативен транспорт; за 47% са дългите опашки; за 47% - липсата на еднакви билети за всички видове транспорт; 44% не знаят колко трябва да плащат; за 41% - разполагането с пари за плащане за услугата в брой.

Visa прави плащаниятa за нови форми на мобилност по-достъпни както за бизнеса, така и за гражданите. В Лондон, един от първите градове, приели технологията на компанията, пътуващите определиха въвеждането на безконтактните плащания за най-значителното подобрение за преживяването им в обществения транспорт.

От началото на пандемията Visa работи в различни градове по внедряване на безконтактни разплащания и подкрепа на работещите в различни сектори и на икономическото възстановяване в Европа.

От 2016 г. работим съвместно с Цeнтъра за градска мобилност и БДСК при въвеждането на безконтактни плащания в софийския градски транспорт, отбеляза Райчева. От месец май тази година може да се плаща с карта в наземния транспорт, а от 1 ноември вече и в метрото.

Седем от 10 респонденти в проучването "Бъдещето на градската мобилност" заявиха, че общественият транспорт все още е основният им вид транспорт или този, който редовно използват. За да бъдат в крак с променящите се очаквания на потребителите и тъй като градовете и общностите се движат по "новото нормално" с различни темпове, безконтактните разплащания продължават да бъдат начин, който позволява на пътниците да пътуват по-безопасно и с лекота, осигурявайки спокойствие в трудно за мнозина време.