При всички случаи рекламните послания се адаптират към икономическите реалности. Да се рекламира трайно много ниска цена е убийство за бранда. Такава комуникационна стратегия е краткосрочна за продукта, защото винаги ще се намери по-евтин и с това ще приключи жизненият му цикъл. Това не се отнася за промоционалните активности, разбира се. Отсъствието на реклама задължително прекъсва връзката с потребителите. Така че отговорът на въпроса ви е - да, задължително е. Това коментира Елеонора Йовева - маркетингов експерт, в отговор на въпроса трябва ли компаниите, малкият и среден бизнес, да рекламират в период, в който инфлацията свива потреблението, или поне покупателната способност.

Дайте пример от вашата практика за адаптиране на рекламно послание в период на криза?

Улеснената процедура за онлайн кандидатстване за кредит на банките е такъв пример, който беше рекламиран в периода на пандемията и сега, когато хората се страхуват могат ли да се справят с разходите си. От моят опит ще дам пример с хотел, който рекламираше спокойствие и уединение по време на пандемията, а сега активно работи със спортни клубове и деца, защото каквато и да е кризата за децата си и тяхното здраве хората винаги намират как да инвестират. Разбира се, трябва да предлагат качествен продукт.

Подобен пример тук в Бургас мога да дам и с Топлофикация. Бях изненадана от модерното мислене на един монополист, който чрез посланията си подчертава, че е запазил цената за бургазлии в началото на този сезон, но го прави не просто със съобщение, а иска да покаже отношение към клиентите си. Такива компании са мечта за всеки маркетингов експерт - качествената услуга е уважение към потребителите, а конкурентната цена е фактор, който улеснява вземането на решение.

Споменавате Топлофикация Бургас като изненадващ пример за комуникация? Имате ли опит с други подобни дружества - доставчици на централно топлоснабдяване, вода, електрическа енергия...тези, които броим като монополисти в градовете и наблюдавате ли такава тенденция при тях?

Тук ще си позволя да разделя компаниите на такива с чужд мениджмънт и на такива с български. Първите имат по правило повече международен опит и по-голям ресурс, което работи за затвърждаване на желания от тях имидж. Топлофикация Бургас не само е от втория вид, но тя е консервативно предприятие, в миналото държавно, което в ролята си на монополист на услугата изглежда трудно комуникативно. Затова и сблъсъкът ми с тях в желанието да изследват и повишават удовлетвореността на техните потребители беше приятна изненада. Това не означава, че са единствените, които правят тази крачка. Просто младите хора, които са привлекли в екипа си правят възможен този рестарт. Ако до сега за техния продукт можехме да кажем просто "парно", все по-ясно ще виждаме, че това е комплекс от услуги - отопление, отношение, електронни услуги като самоотчет, Е-фактура, грижа за околната среда и хората с чисто производство...Така, както хотелът отдавна не е място за преспиване и топла храна, каквото е изначалното му предназначение, а вече е място за почивка, комфорт и още много.

Какво бихте препоръчали на компаниите, когато избират къде да рекламират с ограничените си от кризата бюджети?

Темата е още по-дълга, но нека се доверят на професионалистите. Смятам, че правилното таргетиране е първата основна стъпка. Териториалният обхват на продукта също има значение. Прекъснатата комуникация с потребителите обаче ще нанесе двоен непоправим удар върху всяка компания. Това е саморазрушителен процес. Понеже вече няколко пъти давам пример с Топлофикация Бургас - техният продукт е разпознаваем, но комуникацията с потребителите ще ги сближи, а това е пътят на устойчивото развитие. Още повече, че запазването на цената на централното отопление е не просто добра новина, а социална и антиинфлационна политика, насочена към всяко домакинство.