Трябва да признаем и приемем страховете си и да работим върху минимизирането им
Всеки може да бъде добър капитан в спокойно море или на безпроблемен полет
WorkTalent.com е новата платформа на Dir.bg за търсене и предлагане на работа и стаж.
През целия си живот всеки от нас има своите учители и ментори, хора от които научаваме много, а често и им подражаваме. Днешният гост на WorkTalent.com е точно такъв.
Нека надникнем кой е той?
Марио Бакалов е един от най-популярните и успели български пилоти. На 16.10.2016 г. той приземи за първи път най-големия пътнически самолет в света, Ербъс A-380, в София и така влиза в авиационната история на България. От края на 2022 г. Марио Бакалов лети на Ербъс А-320 и до момента остава единственият българин, капитан в Луфтханза. Освен пилот Марио е високо ценен и уважаван интернационален говорител, дългогодишен инструктор в сферата на човешкия фактор и инициатор на различни проекти в социалния и бизнес живот.
Марио е и добре познато лице от телевизия, социални медии и реклами.
- "Трябва да гледаш високо в небето, за да за да постигнеш нещо долу на земята!" е вашият водещ слоган. Какво се крие в тези думи?
- Опитвам се да гледам на нещата около мен в контекст на една по-голяма картина и така намирам смисъл в това, което правя. Перспективата на тази картина винаги е от горе, от небето, защото от там всичко се вижда много по-ясно. Старая се да не се взимам много на сериозно и си отделям всеки ден малко време за фантазии и мечтаене. Всички знаем, че вторачването в битовизми ни пречи да вървим напред. Смятам също за важно да си представяме целите и пътя ни към тях. Визуализацията много помага, поне при мен е така.
- Какво си мисли Марио Бакалов за земята, живота и хората, когато обаче е на 10 000 метра височина и особено от пилотската кабина на най-големия пътнически самолет AIRBUS A-380, който управлявате и дори приземихте в София преди 7 години?
- След пандемията управлявам Ербъс А-320, но височината е същата. Както писах по-горе, гледката от високо ни дава възможност да гледаме по-философски на нещата и да се замисляме за значението на някои неща. За съжаление от горе виждаме и негативните ефекти на нашата цивилизация. Например скоро имах полет до Кайро, не бях кацал там може би от 15 години. Тогава пирамидите бяха наистина в пустинята, сега последните блокове от града реално се намират на територията на пирамидите и малко до тях се виждат огромните сметища на този гигантски град. Летейки над Гренландия с годините виждах как някои от глетчерите стават все по-малки, а в Пекин заради лошия въздух почти вече няма дни, в които може да видиш града.
- Вие сте известен и като изключително завладяващ, харизматичен и вдъхновяващ лектор, който дава личен пример от случващото се в собствения Ви живот. Водите се от принципи като последователност, екипен дух и позитивен подход. Разкажете ни кои са най-силните моменти във Вашия живот, които предопределиха визията и очакванията ви за и към него?
- Труден въпрос. Със сигурност периодът между 20 и 30 години е много важен за изграждането на човека и съответно очакванията му към живота. Аз съм имал късмет, че почти винаги съм знаел какво искам, най-вече в професионален план. Това ме е улеснявало, защото е била ясна посоката и целта. Разбира се, целите са се променяли с времето и аз постоянно съм си поставял нови. Може би това винаги ме е карало да съм активен и да търся усъвършенстване. Най-силният професионален момент безспорно е кацането с А380 в София, защото сбъдна една голяма мечта в моя живот. Най-поучителният период пък беше пандемията, по време на която останах на земята повече от две години. Може да си представите какво прави това с един пилот. В личен план раждането на моя син Марк и първите две години с него вероятно са най-вълнуващите в живота ми.
- Смятате преодоляването на препятствията и спънките, които ни съпровождат в живота като основни мотиватори и възпитатели на личностното ни развитие. Какво е необходимо според Вас да направи човек, когато му се случат, за да извлече поука и продължи напред?
- Всеки може да бъде добър капитан в спокойно море или на безпроблемен полет. Реалността обаче е друга, нито морето е спокойно, нито полетите са винаги безпроблемни. Напротив, често трябва да се справяме с бурите в живота. За това са ни нужни най-вече силна вяра в нашите възможности, оптимизъм, издържливост и поемане на отговорност. Ако ние не повярваме в нас, няма кой друг да го направи. Ако ние не успеем да се изправим след неуспех или провал, няма как да продължим напред. И ако ние не поемем отговорност за нашия живот и делата ни, няма кой друг да ни помогне. Също така някои хора обръщат повече внимание на това, което им липсва, вместо да се концентрират върху ресурсите и това с което разполагат. И не на последно място е важна поука от грешките, иначе ще ни се наложи да ги повторим. Трябва да разберем, че грешките са нещо съвсем нормално и естествено, а егото не бива да ни пречи да се развиваме. Където има грешки, там има и прогрес.
- Една от Вашите мотивационни тези е, че "Без промяна за развитие, няма как да бъдем инициатори на бъдещето". Какви качества трябва да притежава човек, за да се нареди сред инициаторите му?
- Самоинициатива и проактивност са за мен ключовите качества. Аз лично предпочитам да не оставям съдбата си в ръцете на други или на късмета. Вярвам в това, че е нужно бързо и ефективно да реагираме на промените и дори да ги провокираме за да не се окаже, че сме ги проспали. Има хора, които обичат да са в ролята на жертва и смятат, че от тях нищо не зависи. Според мен всъщност точно обратното е вярно и реално почти всичко е възможно и зависи от нашите действия и усилия.
- Друг ключов човешки фактор, който споделяте във Вашите лекции е запазването на самообладание. Паниката обаче при много хора често взима превес. Какъв е съветът на човека, за който думата самообладание е тренирана вече десетки години като пилот на самолет? Кои според Вас са най-големите грешки, които не трябва да допускаме в трудни моменти?
- За радост запазването на самообладание се тренира. В стресови ситуации човек трябва да си даде малко време преди да реагира. Много рядко са нужни бързи действия и често първосигналните реакции са грешни и контрапродуктивни. Вземането на решения се взима в авиацията по аналитичен начин и след анализ на всички факти. Рядко интуитивните решения са най-правилните. Добре е също да сме подготвени за дадена ситуация, ние наричаме това ментален тренинг, т.е. да си представим точно какво бихме направили и как бихме се чувствали ако ни се появи предизвикателство. Има същи прости методи как човек може да си понижи нивото на стрес или да си помогне по време на паник атака. Тези техники са свързани с дишане, контрол на мисли и релаксиране на мускулатурата и ги тренираме например в рамките на нашите семинари за хора със страх от летене. Смятам също, че е добре да признаем и приемем страховете си, няма хора без страхове, и да потърсим собствени ресурси или помощ от други за да работим по тях.
- Можете ли да ни кажете нещо повече за тези семинари за хора със страх от летене?
- Провеждам ги заедно с авиационен психолог един път в месеца в онлайн формат. Обратната връзка е изключително добра до момента и се радвам, че успяваме да помагаме на хората. Повече информация по темата можете да откриете в моята страница.
- Ще завършим днешния ни интересен и съдържателен разговор със следното: какво е мотивиращото посланието на Марио Бакалов към хората в България?
- Пожелавам на всички ни да се концентрираме върху наистина важните неща в живота ни. Всички знаем кои са те. Нека вярваме в нас и в хората около нас и нека си помагаме взаимно, защото така живота е не само по-лек, но и по-приятен.
Публикацията е предоставена от WorkTalent.com
НАЙ
ЕК: Разследването на споразуменията с "Боташ" е приключило, няма нарушения
Франция присъедини ядрен реактор към електропреносната си мрежа за пръв път от 25 г.
Тежка година за автомобилните производители в Европа
Десет решения на проблема с медицинските сестри
ЕК: Разследването на споразуменията с "Боташ" е приключило, няма нарушения
Франция присъедини ядрен реактор към електропреносната си мрежа за пръв път от 25 г.
Тежка година за автомобилните производители в Европа
Бъдни вечер и Коледа - колко средства са нужни за празничната трапеза?