Професия "Инфлуенсър" представя Звезделина Цолова
Не следвай другите, следвай себе си
"Учила съм много интересни и древни езици като латински, старогръцки и старобългарски в "Националната гимназия за древни езици и култури", след това интересите ми се насочиха към "Публичната администрация" във философския факултет на Софийския университет, но магистратурата ми определи точно това, с което искам да се занимавам - "Реклама и бранд мениджмънт", открито споделя Звезделина Цолова пред Бисер Кунчев и продължава:
"Всеки може да е създател на съдържание, стига да обича да споделя малко повече за всичко онова, което ежедневно го заобикаля, вдъхновява и забавлява в някоя от така или иначе ежедневно обсебващите ни социални мрежи. Клиширано, но за мен най-важно е да бъдеш различен и да бъдеш себе си, да се отличиш, да имаш характерен почерк/стил, да познават, че този пост е твой още преди да са видели кой го е качил, да не вървиш по чужди пътеки, да не правиш компромиси със себе си и с аудиторията си за каквато и да е цена и повод, да не качваш неща, които аудиторията харесва масово, а да научиш своята аудитория да харесва това, което ти правиш, да не мислиш чак толкова какво ще кажат другите, а просто да го направиш, защото така искаш и го усещаш."
Коя е тя?
Казвам се Звезделина, но за приятелите ми съм Звезди, а за семейството ми - Лина. Родена съм в София и за огромно мое съжаление всяка лятна ваканция ми е преминала в столицата, защото нямам баба и дядо с къщичка на село, където да правим заедно домашна лютеница, много ми е липсвало това, но успях преди 2 години да сбъдна този домашен уют - къща с двор и зеленчукова градинка, дори тук в града. Учила съм много интересни и древни езици като латински, старогръцки и старобългарски в "Националната гимназия за древни езици и култури", след това интересите ми се насочиха към "Публичната администрация" във философския факултет на Софийския, но магистратурата ми определи точно това, с което искам да се занимавам - "Реклама и бранд мениджмънт". Работя от 16-годишна, но твърде скоро разбрах, че работата в офис от 09:00 до 18:00 не е моето нещо и на 20 години реших, че ще опитам да съм freelancer.
Разкажи ни, как ти хрумна да станеш инфлуенсър и какво те мотивира бъдеш такава и да продължиш да се развиваш в тази посока?
Няма точно определена случка или човек, просто нормално следствие от връзката ми с моя приятел Кало, който е и фотограф, с него започнахме да пренасяме страстта и хобито си в едно виртуално пространство като www.mintstories.com. Първоначално бях блогър, който с години пишеше, снимаше и не получаваше адекватно заплащане за целия този труд. Бързо всичко това се превърна в работа, неизменна част от нашето ежедневие, една от най-любимите ми. Харесва ми безкрайната свобода, която ми дава. Mint Stories е нещото, с което съм се занимавала и занимавам най-дълго време от живота си. А що се отнася до името - не исках да е като повечето други блогове, в които се споменават просто инициалите или името на блогъра. Исках да е нещо, което ясно да показва, че сме екип с Кало, защото един моден блог е немислим без неговия фотограф. Колкото и странно да звучи, искахме и хората да не се досещат веднага какво е това, а да влязат и да проверят какво се крие зад "Mint Stories" и разбира се, най-вече да ми остави вратичка да се превърне и в нещо повече след време.
Какви качества трябва да притежава един истински инфлуенсър и това може ли да бъде професия?
Всеки може да е създател на съдържание, стига да обича да споделя малко повече за всичко онова, което ежедневно го заобикаля, вдъхновява и забавлява в някоя от така или иначе ежедневно обсебващите ни социални мрежи. Клиширано, но за мен най-важно е да бъдеш различен и да бъдеш себе си, да се отличиш, да имаш характерен почерк/стил, да познават, че този пост е твой още преди да са видяли кой го е качил, да не вървиш по чужди пътеки, да не правиш компромиси със себе си и с аудиторията си за каквато и да е цена и повод, да не качваш неща, които аудиторията харесва масово, а да научиш своята аудитория да харесва това, което ти правиш, да не мислиш чак толкова какво ще кажат другите, а просто да го направиш, защото така искаш и го усещаш.
И да, може да бъде професия! Дори и в България можеш да се издържаш изцяло от това, но само ако си готов да приемаш всякакви предложения, имаме много примери за макро инфлуенсъри, за които всяка марка е "най-добрата", защото за пост в Instagram са получили между 800 и 1000лв. за 1 кадър. Но това е много преходен момент, ще имаш добри доходи и интерес година, две, но след това ще загубиш актуалност и дори уважение. Според мен, много по-важно е да изградиш една "добавена стойност" на своя блог / образ в социалните мрежи, за да не ти се налага да правиш всичко на всяка цена, а да можеш да имаш избор.
Кои български и световни инфлуенсъри ти правят най-добро впечатление и с какво?
Някои от любимите ми блогъри като цяло са: iamgalla.com, prettylittlefawn.com, masha-sedgwick.com и garypeppergirl.com. В Instagram обожавам творчеството на @qmike и @tezza.barton, като цяло харесвам визуално и естетически ориентирани създатели на съдържание.
Трупането на последователи безспорно е голяма страст и показва одобрение на това, което правиш. Развивайки своя личен бранд, какви са следващите ти цели и какви резултати очакваш?
Не мисля, че трупането на последователи е страст, по-скоро е страст това, което правя, а последователите ми припознават себе си в работата ми и мен самата. Те са следствие, а не причина. Не обичам да говоря за целите си, а по-скоро да оставя действията ми да говорят за тях. Следете @mint.stories и ще разберете. : )
Когато потребител купува продукт, който ти рекламираш, това според се случва заради неговите качества или заради теб самата?
И двете. Близо 8 години развивам своя личен бранд и съответно аудиторията ми ме познава добре, знае какво харесвам, как пия кафето си, кои нюанси предпочитам, много често ми изпращат неща, с които ме свързват, съответно всяка една кампания, в която участвам, е естествена част от мен, логична. Разбира се, нося отговорност пред моята аудитория, както за действията си и думите си, така и за публикациите си. Затова не мога да си позволя да показвам и казвам нещо, в което аз самата не вярвам. При нас трудно би се направило обратното, защото влагаме изключително много време и труд за направата на всеки един пост, ако не ни харесва - няма как да имаме същото вдъхновение и старание, прекалено много ще си личи, че не ни идва отвътре. Аз следвам едно мое правило - не създавам постове за даден бранд, а брандът става естествена част от моя живот. Ако това няма как да се случи, ако аз не харесвам, не използвам даден продукт/услуга в моето ежедневие - не бих си губила времето (независимо дали ще е за пари/бартер, времето ми е много по-скъп ресурс) да правя съдържание с качеството, което го правя.
Трябва ли един инфлуенсър да има и друга основна професия? Могат ли двете занимания да вървят паралелно или е нужен ясен фокус?
Всеки сам си преценява и избира. През годините, в които съм развивала своя личен бранд, съм правила и много други неща (имах около 25% - 30% време за моя личен бранд, през останалото време създавах съдържание за други брандове, занимавах се с маркетинг и реклама, дори имаше два периода с full-time job), за да не се налага да приемам кампании и брандове, в които не вярвам. Някой друг може би няма този избор и свобода да избира, защото е избрал да прави само и единствено това.
Каква е твоята рецепта за поддържане на популярност и имидж в дългосрочен план?
Последователност, идентичност и характерен стил, хигиена на съдържанието и лоялност.
Какъв е най-интересният продукт, който би желала да рекламираш?
През годините съм работила с почти всички любими ми брандове в България, които използвам и предпочитам, но много би ми било любопитно да работя с някой локален бранд в друга държава, например Италия.
Има ли продукти, които не би рекламирала и защо?
Да, всеки месец отказвам повече кампании, отколкото приемам, защото не харесвам даден бранд, не вярвам в него, продукта, услугата или защото не бих искала да бъда свързвана с него - такива са тютюневите изделия, например. Просто е, имам възможността да не го рекламирам и не го правя. Парите не са най-важното, защото те идват и си отиват, но загубиш ли доверието на своята аудитория, губиш и частица от самия себе си, все едно си ги предал.
Къде се виждаш след 10 години професионално?
Честно казано сигурно ще правя нещо напълно различно от сега, защото съм от хората, които обичат да учат нови неща, на мен ми е по-интересен процесът, докато една страст се превръща в работа и после имам нужда да виждам друг връх в далечината за покоряване. А 10 години са прекалено много време, за последните 8 години животът ми се е променил толкова много, че не си представям да правя всичко като сега или тук.
Ако трябва да направиш реклама на България като туристическа дестинация, какво би казала на потенциални туристи от чужбина, за да ги мотивираш да дойдат тук?
По-скоро бих им показала природата на България. От ден 1-ви, в който съм започнала да развивам Инстаграм профила си, рекламирам и показвам страната ни през един по-различен поглед. В YouTube-а ми дори имам видеа, посветени на това.
Финално - ако трябва да спечелиш нови последователи с едно изречение, кое би било то?
Не следвай другите, следвай себе си.
НАЙ
Финландия подозира танкер от руския "сенчест флот", че е прекъснал кабел до Естония
Кои са главните предизвикателства пред бизнеса през 2025 г.?
ЕСО: ВЕИ мощности за 4500 MW са присъединени към енергийната ни система през 2024 г.
Централната банка на Турция намали основния лихвен процент
Финландия подозира танкер от руския "сенчест флот", че е прекъснал кабел до Естония
ЕСО: ВЕИ мощности за 4500 MW са присъединени към енергийната ни система през 2024 г.
Кои са главните предизвикателства пред бизнеса през 2025 г.?
Централната банка на Турция намали основния лихвен процент