Ива Михова-Митровска от Кока-Кола ХБК: Най-големите ми учители са двамата ми синове
Мениджърът отговаря за регулаторните въпроси и публичните комуникации на компанията и знае, че всяка трудност, падане или неуспех са всъщност предизвикателство за победа
Вдъхновението в наши дни може да се открие навсякъде - онлайн, в бар, в телевизионно предаване или филм, по старомодния начин - на среща. Вдъхновение в наши дни несъмнено ще откриеш в думите на всяка една от дамите на върха, които ще ви представим в специалното издание на She`s The One: Първите Дами в Бизнеса. С началото на есента започваме поредица от разговори за успеха и женските тайни, за привличането му. Всяка една от историите на успешните Първи дами в Бизнеса у нас и в чужбина ще откривате в портала Dir.bg до месец май, когато нашето вдъхновяващо приключение ще завърши с фотоизложба на забележителните дами в бизнеса от нашата селекция.
Продължаваме поредицата She`s The One in Business с една дама, която знае не една, а няколко рецепти за устойчив бизнес растеж. Тайната на всички тях се корени в това да осъзнаваш, че трябва да даваш личен пример, че времето и хората са най-ценният ресурс и че всяко изпитание не трябва да те отказва, а да те мотивира. Ива Михова-Митровска е мениджър "Регулаторни въпроси и публични комуникации" в Кока-Кола ХБК България. С 12-годишен опит в бизнеса с бързооборотни стоки, тя управлява отношенията с институциите, регулаторите и местните власти в компанията, като работи в тясно сътрудничество и я представлява в ключови браншови асоциации, търговски камари и работодателски организации. В същото време ръководи и участва в проекти на компанията в областта на устойчивото развитие и иновациите. Преди да се присъедини към семейството на Кока-Кола в България, Ива Михова - Митровска е работила 10 години в областта на комуникациите за различни правителства на страната. Има магистърска степен по социология и журналистика от СУ "Св.Климент Охридски", и специализация в ЕК в Брюксел. Ива е омъжена и има двама синове.
***
Деликатност – това е първата дума, която идва на ум, когато в стаята влезе Ива Михова-Митровска. Разбива митовете още с ръкуването, когато вместо корпоративната хладност и дисциплина усещаш нежно ръкостискане, ясен поглед в очите и топлината на широка усмивка – като от реклама за това как да започне прекрасно бизнес денят ти.
Ива Михова попада на планетата на PR, комуникациите и мениджмънта преди повече от декада и до ден днешен не помни с точност как точно се е озовала на точното място в точното време.
„Това е въпрос с повишена трудност“, смее се тя. „Ако попитате хората в сферата, голяма част няма да могат да дадат еднозначен отговор. Това, което търсих в началото, бяха динамика, предизвикателства, общуване и добри професионалисти-ментори. Определено ги открих. А днес продължавам да откривам всичко това и още много в нашата професия“.
Тръгва по този път още с избора си на специалност в Университета, като следва любовта си към писането и общуването с хора. Така се среща за пръв път с Връзките с обществеността, които някак естествено се превръщат и в нейна кариера.
„С целия опит зад гърба си мога да кажа, че сферата на комуникациите се промени фундаментално от 90-те години насам. Ако преди информацията се движеше предимно едностранно, то сега диалогът е задължителен на всеки етап от нашата работа и е в основата на успешните партньорства. Всеки от нас вече има силата да бъде информационен източник чрез социалните мрежи, които ни правят по-свързани, за добро или лошо. Сферата, в която работя днес, трудно може да се сравни с тази, в която започнах след образованието си и промените определено са за добро. Управлението на комуникациите е по-важно от всякога и ежедневната ми работа го доказва“, категорична е Ива Михова – Митровска.
Ива Михова-Митровска е втората дама от She`s The ONE in Business Limited Edition
От Франция, където е учила за кратко, тя е взела не само обноските а ла графиня Мари дьо Тили, а много повече:
„Добих по-задълбочено разбиране за основата на комуникациите, общностите и общуването, което надградих с практиката си на българска почва. В личен план – увереност и отвореност към света и новото, които ме доведоха и до ролята ми на мениджър „Регулаторни въпроси и публични комуникации“ в Кока-Кола ХБК България“.
Преди Кока-Кола ХБК България Ива Михова – Митровска има опит в комуникационните служби на различни правителства и Европейската комисия.
Защо заменя кариерното си развитие там с частния сектор?
„Работата в правителствения и публичен сектор е строго структурирана и не позволява в голяма степен творческа свобода. Възможността за личен принос и свободата за действие всъщност наклониха везните в полза на частния сектор. Разбира се, във всяка работа има правила и процедури, които спазваме, но постоянството от държавния сектор в комбинация с иноваторството и размаха на най-големия производител на напитки у нас се оказаха печелившата комбинация за мен, и определено не съжалявам“.
Как оцелява една дама в международния бизнес? Рецептите със сигурност са повече от една, казва Ива, но вярва, че всички те включват съставките задълбочена подготовка и ясна представа, че ще трябва да се трудиш много.
„За всяка позиция, която съм заемала, съм учила усилено и съм правила каквото мога, за да съм максимално подготвена. А когато се срещам с нови идеи и концепции по пътя, винаги се опитвам да вникна и да науча допълнително за тях, да надградя познанието и опита си“.
Като всяка успешна жена със завидна кариера, Ива също е правила жертви в името на професията.
„Времето и хората са най-ценният ресурс – не само в нашата професия, а като цяло. Заради динамиката и нуждата непрекъснато да се учим и развиваме професионално често губим представа за времето. Това, което на практика се случва при хората, градящи успешна кариера, е един често осъзнат превес на професионалните ангажименти над личното време, но аз гледам на тези моменти като на инвестиция в моето развитие. За щастие, в Кока-Кола ХБК България имаме много добра политика и корпоративна култура за равновесие между работата и свободното време и това се усеща и оценява"
Успешните жени в бизнеса са добре образовани, изключително трудолюбиви и целеустремени, но също така адаптивни и отворени за новото, казва още Ива.
Именно това ги прави ценни за развитието на организацията и често те се проявяват като лидери, не само заради своите качества, а и заради стойностния личен пример, който дават.
„Едни от важните за мен качества са лоялност, постоянство и целеустременост, комбинирани с диалогичност и умение за изграждане на общности. Вярвам, че те са ценни като основа за развитието на всеки професионалист, независимо от пола. За постигането на целите ни, често се налага да се делегират отговорности и понякога се случва да не се доверим на правилните хора за изпълнението им, което намирам за слабост. За щастие, тези моменти за мен са рядкост, защото имам късмета да работя сред невероятни професионалисти, на които мога да разчитам напълно“, казва тя.
За своето усъвършенстване в професионален аспект е най-важно непрекъснатото надграждане, ученето на новостите в професията, в бизнеса, общуването с колегите и партньорите ни и граденето на една професионална общност. В духовен аспект и личен план, Ива споделя, че синовете ѝ са нейните най-големи учители.
„Помагат ми да се развивам, да се променям, да чувам и общувам пълноценно, да се усъвършенствам като личност с всеки изминал ден“.
Това, което колегите ѝ не предполагат, че прави в свободното си време е, че слуша много музика и гледа много филми!
„Голям меломан и киноман съм. Също така много обичам да пътувам и да се потапям в различни светове и култури. А морето и слънцето ме зареждат с толкова много енергия и обич. Щастлива съм, че съм от хората, които умеят да се радват на слънчевите лъчи, дори и когато скоро навън всичко отново стане бяло“.
Освен широкия си мащаб и неподражаемия размах, с който се разраства, движейки се между традициите и забързания бяг на времето, групата "Кока-Кока ХБК" със сигурност разбива редица митове и стереотипи за професионалното неравенство между половете.
Ива Михова-Митровска е втората дама от She`s The ONE in Business Limited Edition
Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bg„Според мен България е сред държавите с много добри възможности за кариерно развитие на жените и вярвам, че с всяка следваща година стереотипите за професионалното неравенство между половете намаляват. Чудесен пример за това е и нашата компания, където 37% от ръководните позиции се заемат от жени. По отношение на това какви качества трябва да притежава една жена, за да може да се реализира успешно днес, определено бих споменала три основни: упоритост, адаптивност и желание за учене и развитие. В крайна сметка, никой от нас не се ражда научен – не смятам, че е срамно да признаеш, когато не знаеш нещо – напротив. Ние в Кока-Кола ХБК България подкрепяме и насърчаваме всеки, който иска да придобива нови знания и умения, защото това до голяма степен влияе както на кариерната му реализация, така и на развитието му в живота. Разбира се, всичко това допринася съществено и за успешното развитие и растеж на компанията ни“, казва тя.
Определено можем да твърдим, че „Кока-Кола ХБК“ има отлична политика в посока устойчиво развитие. Всъщност компанията е в топ 3 на устойчивите компании на световно ниво и най- устойчивата компания за напитки в Европа според Индекса на „Дау Джоунс“.
„Признанието е поредното доказателство за отдадеността на всички колеги и ни дава допълнителна увереност за това, че вървим в правилната посока и не бива да спираме. Реализирахме редица проекти и постигнахме успешни резултати както на глобално, така и на местно ниво. През изминалата година намалихме общото количество отпадъци от производствените си процеси у нас с 23% в сравнение с 2019 г., а 48% от енергията, която използваме за двата си производствени центъра – в Костинброд и Банкя, е от възобновяеми и чисти източници. Въглеродните емисии на единица произведена напитка също са значително намалени - с 37% в сравнение с 2019 г., като енергията, необходима за производството на 1 литър напитка, е с 10% по-малко. Постигнахме и рекордно намаление на потреблението на вода в заводите ни - с 16%, и се гордеем, че Кока-Кола ХБК България вече е член на Алианса за управление на водите (AWS). Компанията ни намали използваната пластмаса с 1 158.85 тона, с което е предотвратила изпускането в атмосферата на 2 537.89 тона въглеродни емисии през 2021 г. Всички тези резултати и това признание ни мотивират да си поставяме още по- високи цели, с които съм сигурна, че ще продължим да се справяме“, споделя Ива Михова-Митровска.
Ива Михова-Митровска е втората дама от She`s The ONE in Business Limited Edition
Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bgДори с наличните предразсъдъци на българите относно политиката на устойчивото развитие, кръговата икономика и всички останали компоненти, заложени в Зелената сделка, има ли поле за развитие и бъдеще в България за депозитна система и реализирането на модела „от бутилка в бутилка“, питаме Ива Михова-Митровска?
„Индустрията на производителите на безалкохолни напитки и бутилиращите компании за вода в България се стреми към постигане на пълен кръгов модел на използваните от сектора опаковки. Визията й е в изпълнение на европейската директива за събиране на 90% от пластмасовите бутилки и влагане на най-малко 30% рециклирано съдържание в новите бутилки от 2029 г. в страните членки. На европейско ниво производителите на безалкохолни напитки са част от задължената индустрия, която финансира, организира и управлява изпълнението на тези цели. Ето защо, приоритет на бранша е затварянето на кръга за нашите опаковки в страната по модела „от бутилка в бутилка“, чрез събиране, рециклиране и употреба на рециклирания материал в производството на нови опаковки за напитки. Като най-големия производител на безалкохолни напитки у нас, разбира се, споделяме визията за въвеждане на най-добрата за страната, модерна депозитна система, съобразена с националните специфики и интересите на потребителите и бизнеса“, казва тя.
Тази година "Кока-Кола" ХБК въведе иновациите Tethered Closure и KeelClip, които имат своя принос за устойчивото развитие и за разрешаването на световния проблем с множеството отпадъци, които попадат в природата. Прикрепената капачка на минерална вода "Банкя" е поредната голяма стъпка напред към визията на компанията за "Свят без отпадъци".
„Чрез тази система гарантираме, че се събират и връщат повече капачки заедно с пластмасовите бутилки от нашите напитки, така че да бъдат рециклирани и да не попадат в природата. Подобряването на събирането и рециклирането на отпадъците от опаковки е основен приоритет за Кока-Кола ХБК България. Вярвам, че малките действия имат огромно значение, а в случая - всяка една малка капачка, има голямо значение за опазването на природата около нас“, споделя мениджърът.
Иновативната система KeelClip също е от решенията, които водят до реални и значими резултати и които помагат значително за намаляване на отпечатъка от дейността на компанията върху околната среда. И тази инициатива е част от дългосрочния ѝ ангажимент "Свят без отпадъци" за решения за опаковки, които са по-устойчиви и лесни за рециклиране.
„Фолиото, използвано досега за опаковането на Coca-Cola в мултипак от 6 кена, бе заменено с картонената технология KeelClip, към която се прикрепват кеновете и по този начин се минимизира необходимостта от допълнителна опаковка. Тази на пръв поглед малка иновация всъщност ще спести 2 тона опаковъчно фолио в България годишно и ще допринесе за реализирането на ангажимента на компанията ни за достигане на нетни нулеви емисии до 2040 г.“
Ива Михова-Митровска е втората дама от She`s The ONE in Business Limited Edition
Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bgНаред с помощта за общностите, дейността на "Кока-Кола ХБК" е тясно обвързана с комуникацията с държавните структури. Взаимодействието с държавата относно инвестициите в българския бизнес е тясно свързано с подкрепа и реализиране на проекти за устойчиво развитие.
„Ефективната публична комуникация е невъзможна без изграждането на успешни взаимоотношения с различни държавни институции, браншови и работодателски организации, и неправителствения сектор, както на национално, така и на регионално ниво. Наше морално задължение е като сериозен инвеститор с отговорни търговски практики, предпочитан работодател и компания, която се грижи за околната среда, да се грижим и за интересите на обществото и местните общности. Радвам се, че винаги сме партнирали успешно с нашата бизнес общност, с клиентите ни, с институциите относно реализирането на множество различни проекти, които вярваме, че ще окажат позитивно влияние върху обществото. Стремежът ни е да продължаваме да реализираме проекти, свързани с устойчивото развитие, с инфраструктурата, с иновациите, както и други ключови инициативи, свързани с местните общности, където са нашите производствени центрове в Костинброд и Банкя“, споделя Ива Михова-Митровска.
Вярвам, че личният пример е от огромно значение.
Работейки всеки ден в среда с определени цели, виждания и ценностна система, някак естествено е този добър пример да е заразителен и в личен план, казва успешният мениджър.
"Екипът ни вижда как всяка една иновация в областта на устойчивото развитие помага, вижда реалните резултати и влиянието, което оказва компанията, с всяка една предприета стъпка, с всеки един проект. Именно затова и самите ние искаме да се чувстваме част от това развитие и да дадем своя личен принос, това е и причината за нашата инициативност и припознаване на мисията ни за устойчиво развитие", добавя още тя.
Смята за личен успех всяко едно постижение в професионален план, всяко едно партньорство, което е изградила през годините, всеки един осъществен проект и кампания, както и срещите с всеки човек, с който е реализирана положителна промяна за бизнеса, за общностите, за страната.
„Както всеки човек, така и аз съм имала своите трудни моменти и съм се сблъсквала с не едно и две изпитания. Но вярвам, че всичко това ми е помогнало да израсна, да се развия и да стана човекът, който съм днес. Всяка трудност, всяко падане и неуспех, са ме научили на нещо - дори и да съм искала да се откажа на моменти, се радвам, че съм предизвикала сама себе си, защото съм осъзнала, че мога да се справя и да постигна по-добри резултати, да надградя опита си и да успея следващия път. Вярвам, че всяко едно изпитание трябва да ни мотивира още по-силно и е добре да излизаме от зоната си на комфорт и да се изпитваме, за да бъдем истински успешни. Мотивацията ми да продължавам всеки ден е удоволствието, което работата ми доставя, невероятните хора, с които тя ме среща, и добрите каузи, инициативи и удовлетворението, които ми носи."
Ива Михова-Митровска е втората дама от She`s The ONE in Business Limited Edition
Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bgСъветите ѝ към следващите, които биха искали да поемат по пътя на нейната кариера са свързани с осъзнаването на динамичността и отговорността ѝ. Комуникациите са една обширна област, която е от изключително значение за изграждането и поддържането на всеки един бизнес.
„Затова и съветвам всички млади хора да следват мечтите си и да не се отказват, дори когато им се струва, че не се справят и че там някъде има някой, който би се справил по-добре. Понякога не можем да оценим себе си правилно, често се подценяваме и дори не осъзнаваме колко голям е нашият принос. Ето защо съветът ми както към собствените ми синове, така и към всички младежи е да вярват в себе си, да работят упорито, но и с търпение, защото рано или късно ще бъдат оценени. Да не забравят, че колкото и трудно да им се струва конкретно предизвикателство в момента, когато видят плода от добре свършената си работа, всички притеснения остават в миналото“.
Team:
Интервю: Радост Димитрова и Кристина Димитрова
Снимки: Десислава Генкова - Елриша
Грим: Росина Георгиева
Локация: BenchMark Бизнес Център
*She`s The One in Business е специален проект на Dir.bg.
НАЙ
Само за 5 години: Yettel подобрява близо 5 пъти енергийната ефективност на мрежата си
Поръчката за ремонта на ПАВЕЦ "Чаира" се провали
Потвърдено: Работник в испански супермаркет е бил незаконно уволнен за това, че е ял крокет
Биткойнът за първи път надхвърли прага от $95 000 под въздействието на "ефекта Тръмп"
Биткойнът за първи път надхвърли прага от $95 000 под въздействието на "ефекта Тръмп"
Поръчката за ремонта на ПАВЕЦ "Чаира" се провали
"Форд" съкращава 14% от работните места в Европа след драстичен спад в продажбите
Потвърдено: Работник в испански супермаркет е бил незаконно уволнен за това, че е ял крокет