Знаем ли каква сума плащаме по обслужване на нашите банкови сметки? Често не се замисляме за това и не следим тези движения, защото те се осъществяват автоматично. Но всяка услуга - от поддръжката на сметката, през тегленето и преводите, та дори до справката за налично салдо - черпи малки суми от наличността ни. Лошото управление на тези разходи би означавало загуба на пари.

Нека погледнем какво казва статистиката за банковите такси у нас:

Среден размер на таксите и комисионите на търговските банки в България по най-често използваните услуги по дебитни сметки и карти

Източник: Статистическа информация на БНБ към февруари 2023 г.

Към тези най-често срещани разходи можем да прибавим още проверката на салдо, СМС известяване при движения по сметката, внасяне на суми в брой и други.

Нека разгледаме един хипотетичен сценарий. Иван има дебитна сметка в банка Х.

  • На месец прави по 2 превода към сметки в същата банка и още 4 превода по сметки в други банки.
  • Приблизително 4 пъти месечно тегли пари на банкомат
  • Има абонамент за автоматично плащане на комунални разходи
  • Направил е директен дебит за изплащането на ипотечния си кредит
  • Получава СМС известяване при всяко теглене или вноска по сметката си

Ако изчислим всички тези разходи, взимайки средните стойности за бранша, на месец Иван губи около 14-15 лв. от такси. Не е кой знае каква сума, но с натрупване за година Иван без да разбере е похарчил парите за чифт нови зимни обувки.

Как да оптимизираме разходите по обслужването на дебитните си сметки?

На първо място е важно да се запознаем с условията по нашия план. Някои банки предлагат пакети, при които срещу по-висока месечна такса за обслужване и поддръжка, имаме предплатени част от текущите използвани услуги. За да преценим дали пакетната услуга е по-изгодна за нас, добре е да помислим за какво и как обичайно използваме нашата разплащателна сметка - дали теглим често от банкомат или предимно пазаруваме онлайн, обичаме ли да посещаваме офиса или разчитаме на онлайн банкирането и пр. Тези навици са различни при различните потребители.

Ето и някои конкретни съвети за ограничаване на банковите такси:

  • Плащайте с карта. Плащането с ПОС терминал не формира такси за платеца. Което означава, че е по-изгодно при възможност да плащате с карта, а не да теглите пари в брой.
  • При теглене на суми в брой от банкомат, обръщайте внимание на обслужващата устройството банка. Когато това е възможно, избирайте устройство на вашата банка за тези услуги.
  • Ограничете използването на услуги в офис на банката и активирайте своето онлайн или мобилно банкиране. Таксите за внасяне или теглене на пари в офис, както и попълването на нареждане за преводи на място в клон на банката са значително по-скъпи в сравнение с онлайн и дистанционното управление на тези процеси. Онлайн достъпът до вашата сметка през приложение е и удобна възможност да се откажете от СМС известявания.

А може ли тези банкови разходи да станат 0?

Да, може и отговорът се казва VISA neon. Картата neon е създадена от tbi bank с виждането, че ежедневното банкиране трябва да бъде безплатно. Идеята на новата услуга на tbi е да отговори на навиците и нуждите на клиентите, които търсят удобство, нови технологии, бързи и лесни услуги.

Източник: tbi bank

Това, което силно отличава neon от повечето дебитни карти на българския пазар, е липсата на такси:

  • Без такси за откриване и поддръжка
  • Без такси за банкови преводи в лева и евро до сметки в банки от 36 държави
  • Безплатни тегления от банкомат два пъти месечно
  • Без такси за плащане на битови сметки
  • Без такси за плащане на ПОС терминал

В допълнение, neon предоставя лихва от 2.1% годишно по разплащателната сметка за суми до 2000 лв. Сметката се управлява от мобилно приложение, което дава достъп до информация и услуги 24/7.

Ползвателите на услугата могат да се възползват и от активиране на шопинг лимит. На практика това означава мигновен безлихвен кредит за покупки от 40 до 5000 лв. и повече разполагаеми средства. С тази услуга може да възстановите в сметката си пълната сума по направена покупка, а изплащането да разделите на три равни вноски без оскъпяване, без такси и лихви.

neon помага и за управлението на нашите финансови цели. В приложението на tbi bank към сметката могат да бъдат създадени една или няколко виртуални касички, в които да заделяме средства по различни направления и да следим своя прогрес.

Откриването на сметката става изцяло онлайн чрез мобилното приложение на банката, което може да изтеглите тук. Картата получавате до 48 часа, а всеки нов клиент има стартов бонус от 20 лв. по сметката си.

Източник: tbi bank


Материалът е изготвен в партньорство с tbi bank.