Какво е личен бранд и как да се грижим за него
Когато имате успешен личен бранд тогава ще бъдете разпознаван и предпочитан от най-добрите компании или клиенти
WorkTalent.com е новата платформа на Dir.bg за търсене и предлагане на работа и стаж.
В желанието ни да се опитаме да подобрим комуникационната среда между работодател и кандидат, ви попитахме в поредната ни анкета за предизвикателствата на работното ни място:
Полагате ли грижи за изграждането и развитието на личния си бранд?
- 29% от анкетираните споделят, че имат ясна и точна стратегия за развитие на личния си бранд
- 29% казват, че въобще не се интересуват от темата
- 28% от отговорилите споделят, че правят опити, но не са сигурни дали им се получава
- 15% казват, че проявяват интерес, но имат нужда от повече инфо
За да коментираме темата и резултатите от анкетата, от WorkTalent.com се обърнахме за експертно мнение към Виолета Райколеску, лектор в BrandSuccess (работни групи за предприемачи на тема "Личен и корпоративен брандинг") и собственик на Magic Outdoor Printing House.
- Г-жо Райколеску, нека първо въведем хората в темата. Какво означава личен бранд (марка)?
- Личният бранд е вашето име и разпознаваемост сред познати, приятели и непознати. Личният бранд е как ви възприемат повечето хора, какво впечатление създавате в тях базирано на Вашият опит, експертност, компетентност, действия, държание, постижения в дадено общество, индустрия или на пазара. Когато имате успешен личен бранд тогава ще бъдете разпознаван и предпочитан от най-добрите компании или клиенти заради стойността, която давате заради вашите лични качества и подход.
- 29% от анкетираните споделят, че имат ясна и точна стратегия за развитие на личния си бранд. Означава ли това, че все повече хора обръщат внимание на темата и тя ще продължи да набира популярност?
- Все повече хора, особено предприемачи, обръщат внимание на изграждането на личния си бранд. Тези хора знаят, че личният бранд, тяхното име, тяхната разпознаваемост като личности ще им осигури по-голям успех за бизнеса. Но личният бранд не е важен само за предприемачите. И хората, които работят в корпорации все повече разбират високата стойност на личния бранд. Колкото по-добре се позиционират като име, като професионалисти, като хора с безупречна репутация, толкова по-търсени и съответно незаменими ще бъдат. Компаниите също трябва да работят за изграждане на личния бранд на своите служители като ги развиват личностно и професионално. Служителите са най-основните и силни посланници на един бранд. Какво те излъчват като информация за компанията, в която работят, е много по-автентично и влияещо от това, което компанията рекламира. Пората имат много по-голямо доверие на лицата зад компанията, отколкото на една корпорация без лице.
- 28% от отговорилите споделят, че правят опити, но не са сигурни дали им се получава. Дали "пробването" няма да се превърне в обратен ефект, ако се прави на периоди и на части и няма ясен план и стратегия?
- Личният бранд трябва да се гради с ясен план, стратегия и търпение, защото отнема време, между 1 и 3 години на изключителна последователност в посланията, които излъчвате в пространството. Не трябва да спирате, защото като спрете, положените усилия остават напразни. В момента повечето хора градят личния си бранд в социалните медии основно, защото те са най-достъпни. Други канали са телевизията и печатните медии. Много е важно това, което човек излъчва навън да не е фалшиво, защото все по-често се случва външната обвивка на даден човек в медиите да не отговаря на вътрешната му същност и когато хората го срещнат на живо, много бързо се разочароват. Ако проповядваш здравословен начин на живот и си популярен с това, а те видят да си хапваш fast food автоматично олекваш. Често споделям любимата си мисъл на Коко Шанел, която отговаря с едно изречение на въпроса: "За да бъдеш незаменим, трябва всеки ден да си неотразим." Тук идва и ролята на професионалистите, те са тези, които могат да създадат стратегията - краткосрочна и дългосрочна, която да следвате. Как да случим успеха е най-точното определение за стратегия.
- 15% казват, че проявяват интерес, но имат нужда от повече инфо. Интернет предлага много инфо, но то не е последователно, а изборно трудно можем да получим ориентир и какво да направим като следващи стъпки. Персоналните коучове ли са разрешението, което да ни позволи да преценим как да го развием?
- В последните години стана много модерно да се говори за изграждането на личен бранд и се появиха много експерти, които предлагат услугите си. Заедно с Деси Авджиева бяхме едни от първите, които създадоха master mind групи за предприемачи под името BrandSuccess, чрез които те да се научат как да създадат успешен личен бранд, който да е разпознаваем и да продава успешно техните услуги. Специално за вашата медия ще споделя накратко 10-те правила за изграждане на личен бранд:
1. Бъдете фокусирани върху вашата експертиза
2. Бъдете автентични и искрени
3. Разказвайте истории
4. Бъдете последователни и постоянни
5. Бъдете видими. Нека другите да говорят за вас
6. Заявете ясно стойността на вашия бранд
7. Създавайте контакти и развивайте отношения
8. Използвайте провалите като уроци
9. Следвайте успешните трендове
10. Живейте бранда си и оставете следа
Смятам, че да изграждането на личен бранд, както и за изграждането на корпоративен, човек трябва да се довери на експерти с маркетинг, брандинг и рекламен опит, които вече зад гърба си имат множество успешни проекти и доволни клиенти.
- 29% казват, че въобще не се интересуват от темата. Какви съвети бихте им дала, ако трябва да отговорите на въпроса им - защо изграждането на личния ни бранд е важно?
- Ще ви разкажа част от "Алиса в страната на чудесата":
- Може ли да ми кажеш кой път да поема от тук? - попитала Алиса котарака.
- Зависи къде искаш да отидеш? - отговорил котарака.
- Не ме интересува къде - казала Алиса.
- Тогава няма значение по кой път ще поемеш - казал котарака.
- Важното е да стигна до някъде - добавила Алиса.
- ООО, със сигурност ще стигнеш някъде, само трябва да вървиш достатъчно дълго - казал котарака.
Ако не знаете къде искате да отидете, няма значение кой път ще поемете. Точно в това положение се намират и хората, които си мислят, че личният бранд няма значение. Когато вие не контролирате процеса по изграждане на вашия бранд имидж, другите хора ще изградят имиджа ви вместо вас и може никак да не харесате това, което те ще изградят за вас.
Не е достатъчно да разберем какво искаме да бъдем, докато не разберем какво сме; и ние не можем да разберем какво представляваме, докато не знаем какво искаме да бъдем. Това са думи на T.S. Eliot.
Кой съм аз? Как стигнах до тук? Вярвам, че всеки човек в живота си си прави такава равносметка.
Много важно е, че вие днес сте това, което сте преживяли вчера - вашите постижения и провали. Вашето семейство, образование, опит, радостни и тъжни моменти, успехи и разочарования. Миналото е това, което ни определя. Може да се опитваме да избягаме от него поради някаква положителна причина, но ще избягаме от него само ако добавим нещо положително към него. Личният бранд това е вашата репутация. Това е нещото, което хората си казват за вас, когато излезете от стаята, затова личният бранд е много важен.
- Има ли подходяща възраст, на която е добре да почнем да обръщаме внимание на темата и да започнем развитие на личния си бранд?
- Няма такава възраст. Жалко е, че много хора си мислят, че колкото по-възрастни са, толкова по-трудно могат да се адаптират към промяната и да се развиват. Повечето дори си мислят, че не могат да променят личността си и личния си бранд. Много хора са позволили лошо преживяване, отхвърляне или неуспех от миналото им да ги спира в бъдещето. Не е необходимо да превъртате тези стари записи в главата си, а да ги приемете, да си научите урока и да го приложите в бъдеще, за да не допускате същата грешка. Много често неуспехите са ви направили по-силен човек и са създали една ваша нова силна страна. Живейте и се учете непрекъснато.
Ние хората преминаваме през 5 фази на развитие:
- детските спомени 0-12 години
- промените - 13-17 години
- независимост - 18-22
- доказване - 23-30
- адаптация - 31-65
Всъщност ние най-дълго се намираме в етапа на адаптация. Вашата способност да се адаптирате и справяте със ситуациите и промените, които се случват във вашия живот е от определящо значение за успеха на вашия личен бранд. Тази фаза от вашия живот може да включва женитба, развод, успех, падение, загуба на любими хора и т.н. Адаптацията към здравословни проблеми или проблеми свързани с работата стават, за съжаление, неизменна част от живота. Колко добре се адаптирате, това е важно.
Микеланджело - започва да работи върху Базиликата Св. Петър на 70. Гьоте написва Фауст на 82. Верди композира Отело на 72. Харлан Сандърс създава Kentucky Fried Chicken на 65.
- Нека завършим днешното интервю с въпроса - какво е влиянието на семейството, приятелите и професионалната ни среда върху желанието и мотивацията ни да развием личния си бранд?
- Когато това, което правите, работите, творите е в синхрон с вашата бранд същност и е наистина нещо, в което вярвате и обичате, вие ще постигнете вашият истински brand потенциал, така нареченото истинско ваше BRAND YOU.
В този ваш път семейството, приятелите, колегите играят голяма роля. Защото тук важи поговорката: "Кажи ми какви са твоите приятели, обкръжение, за да ти кажа какъв си ти." Семейството поставя основите, то няма как да бъде избрано, но вие може да изберете средата, обкръжението, в което да се развивате. И колкото по-мотивирани, образовани, амбициозни и професионалисти са те, толкова по-добре за вас. Един съвет от мен като завършек на интервюто - ако в един момент установите, че сте най-умният човек в стаята, напуснете я и търсете хора, които ви предизвикват.
Публикацията е предоставена от WorkTalent.com
НАЙ
България подписа с "Уестингхаус" и "Хюндай" договора за нови мощности в АЕЦ "Козлодуй"
Алтернативният бюджет на ИПИ: Връщане на разходите на нива под 40% от БВП
The Macallan представя в България юбилейната си колекция Time : Space
Уорън Бъфет намалява дела си в "Епъл" и "Банк ъв Америка"
България подписа с "Уестингхаус" и "Хюндай" договора за нови мощности в АЕЦ "Козлодуй"
Алтернативният бюджет на ИПИ: Връщане на разходите на нива под 40% от БВП
Уорън Бъфет намалява дела си в "Епъл" и "Банк ъв Америка"
Наемите в България са едни от най-недостъпните в ЕС за нископлатени работници