Вдъхновението идва тогава, когато не се оповаваш на изпитаните и сигурни уроци на миналото, а предизвикаш въображението си да проектира реалности от Бъдещето в Настоящето. Вдъхновение в наши дни несъмнено ще откриеш в думите на всяка една от дамите на върха, които ще ви представим в специалното издание на She`s The One: Първите Дами в Бизнеса. С началото на есента започваме поредица от разговори за успеха и женските тайни, за привличането му. Всяка една от историите на успешните Първи дами в Бизнеса у нас и в чужбина ще откривате в портала Dir.bg до месец май, когато нашето вдъхновяващо приключение ще завърши с фотоизложба на забележителните дами в бизнеса от нашата селекция.

Продължаваме поредицата She Is The One in Business с една варненка, за която граници няма, защото погледът ѝ зареян е отвъд хоризонта, необятен като морската шир. Милена Стойчева е една от Първите Дами на Бизнеса у нас - изпълнителен директор на Junior Achievement Bulgaria - организация с нестопанска цел, член на JA Worldwide и JA Europe, която вече 20 години е водеща в предоставянето на иновативно и модерно образование от най-ранна детска възраст. Всяка година JA България обучава до 40 000 ученици и студенти от 450 населени места в страната. Милена Стойчева е и гост професор в Европейския Институт по иновации и технологии и е точният човек, с който можеш да говориш напоително както за Бизнеса на Бъдещето, така и за устойчивостта на вече познатите модели. Ще изчезнат ли парите? Какво му е толкова "смарт" на поколението Z? Нужни ли са ни всъщност дипломите и защо футуристичните парчета изкуство са важни за бъдещите предприемачи - отговорите в едно впечатляващо интервю от серията She`s The One in Business Limited Edition! 

***

Казват, че родените край морето трудно се задържат в конкретно пристанище. Жаждата им за Новото е по-силна от корените и цял живот търсят ли търсят нови и нови брегове, взират се в далечни хоризонти, водени от онова солено любопитство, на което му трябва много вода, за да бъде утолено. Милена Стойчева е типичен представител на морските хора - набюдателна, търсеща, пътуваща, развиваща се, волна. Варна ѝ носи спомени и житейски уроци, слънчеви моменти и усещане за свобода, за простор - пред очите и в съзнанието. 

Милена Стойчева е предприемач, изпълнителен директор на Джуниър Ачийвмънт България и гостуващ професор по иновации и предприемачество към Европейския институт за иновации и технологии.

Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bg

"Разнообразие и светлина - това са асоциациите за родния ми град". Но тези думи са и предопределящи за житейските ѝ нагласи, защото сферата, в която се развива неуморно повече от 20 години, е свързана именно с тях - образование, просвета. 

„Има много хора по пътя ми, които бих могла да нарека свои ментори, но определено трябва да спомена първия президент на Американския Университет в България - ...., с когото, още при запознанството ни, проведохме доста дълъг разговор, в края на който той ме покани да работя при тях с аргумента: "...защото си млад човек с отворено съзнание, който е готов да се учи и развива, без да има бариери".

Така Милена Стойчева започва пътя си, ръководейки своя кораб, чиито курс е в посока създаването на подходящи образователни програми и обгрижването на структурата на университета... 

"И като че ли участието ми в старта на едно такова мащабно начинание предначерта донякъде ориентацията ми в това да открия в себе си, че съм човек, който обича да създава и да претворява идеята в реалност, което е в основата на предприемаческия модел на работа и в центъра на така наречената Start Up култура“.

С Кораба на образованието плава и под чужд флаг - среща съмишленици от САЩ, които ѝ помагат в израстването и професионално, и академично, но променят посоките на мирогледа ѝ. 

Забелязвате ли как в последните години предприемчивите хора са в основата, за да бъде създадена щастива нация? Как променят желанията си за развитие и са привлечени от иновативни бизнес модели? 

Милена Стойчева е предприемач, изпълнителен директор на Джуниър Ачийвмънт България и гостуващ професор по иновации и предприемачество към Европейския институт за иновации и технологии.

Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bg

„Все повече младите хора избират пред печеленето на пари да се захванат с дейности, които търсят решение на предизвикателства със силен социален или екологичен ефект. Най-новото поколение Z, което ние образоваме и подготвяме, определено прави избор в посока на по-етични и социално значими продукти и услуги. Преди месец JA България завърши съвместно проучване в САЩ, което показва, че 58% от младежите биха предпочели, ако създават бизнес, той да не с цел максимална печалба, а с решение на голям, наболял, социален или екологичен проблем. Така че моделът на работа и ориентацията към отговорност към социума и средата, в която сме, се променя в полза на тези фактори", посочва тенденцията Милена Стойчева. 

Говорим често за смарт градове, смарт джаджи, но по-рядко си позволяваме нарицателното „смарт хора“. Това ли са новите хора - онези, които имат социалната и екологична ориентираност?

„Да, те са много по-осъзнати в действията си. Тоест не са „болтчетата“ на голямата машина като поколението, развивало индустриализацията на света. Чрез смарт технологиите предизвикваме естествения интелект да насочва изкуствения, така че да работи в полза на хората. Това е и мисията за постигане на по-голям баланс и равновесие“, отговаря Милена Стойчева. 

 JA България eжегодно организира събития и състезания като популярните инициативи „Професии на бъдещето“, „Иновационен лагер“, „Изгряващи звезди. Именно там е едно от местата, където често се дискутира темата за професиите на Бъдещето, за Богатството на Бъдещето, за Бъдещето на хората и тяхното оцеляване - физическо, духовно, психическо и емоционално.

"Всъщност професиите на Бъдещето ще са онези, които изискват от нас да ги измислим, а не тези, подчинени на дълогогодишен опит по стария списък с очаквания. Професиите, в чиито център е повтаряемостта и механичността, ще бъдат автоматизирани. А другите – до голяма степен ще разчитат на човека с най-основното му качество, което го отличава от останалите. Така че професиите, които ще оцелеят, ще са свързани с креативност и критично мислене - те ще са актуални и незаменими“.

Милена Стойчева е предприемач, изпълнителен директор на Джуниър Ачийвмънт България и гостуващ професор по иновации и предприемачество към Европейския институт за иновации и технологии.

Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bg

Една от професиите на бъдещето определено е Start up Master. Start Up предприемачеството е тренд термин в съвременния език - това е нова, съвременна форма на икономическа активност. Малка компания, която бързо и гъвкаво се ориентира в комплексната действителност и има готовност да предложи нови решения, които в рамките на 2-3 години успяват да елиминират даден проблем и да създадат иновация (често пробивна) на пазара.

Start Up културата е един от новите подходи за реализиране на иновации в обществото.

"Всеки един сектор в обществото има нужда от това. Доказват полезността си бързо. Start Up терминологията дойде и с периода на серионото навизане на високите технологии. В момента  Start Up-ите са базата за създаването на високо технологичните компании, в чиято основа са научните разработки в сериозни сектори на икономиката, които трябва по някакъв начин да се трансформират през това ново познание. Това е и част от причината, JA Bulgaria и нейната spin-off компания да създадат международна пре-акселераторска програма за създаване и развитие на стартъпи Beyond". 

Новото познание и постижения са печалбата на Бъдещето - своеобразната Smart Печалба. 

Но какво се случва с Парите? Питаме Милена Стойчева, която заедно с JA България е и организатор на „Седмицата на парите“, какво място е отредено за паричните приходи в Бъдещето на Бизнеса. Каква ще е измервателната им стойност? Какво ще е Богатството на Бъдещето?

„Парите ще продължат да бъдат фактор. Те са основата на икономиките и действащите форми за управление на обществото. Няма да изчезнат. Целта към абсолютно натрупване на финансов ресурс, обаче, ще се промени. Защото настоящият модел в момента създава прекалено много предизвикателства в социален аспект, както и увеличава прекалено много границите между хората – онези, които имат достъп до ресурси и онези, които нямат. Така че, ако овладеем начина, по който работят парите, познавайки добре финансовите инструменти и успявайки да боравим с тях добре, тогава ще бъдем повече господари на собствения си живот. Няма да бъдем подвеждани лесно. Така че парите продължават да имат много голямо значение за всички нас. Те ще бъдат един от основните показатели, през които икономиката ще се измерва успеха, но те ще бъдат в някакъв баланс – тъй като парите не могат да останат самоцел". 

Милена Стойчева е предприемач, изпълнителен директор на Джуниър Ачийвмънт България и гостуващ професор по иновации и предприемачество към Европейския институт за иновации и технологии.

Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bg

По думите ѝ, парите като финансово богатство трябва да бъдат инвестирани в Бизнеса на Бъдещето, който се характеризира с най-вече с отговорно отношение към хората и планетата, на която живеем.

"Имам любима фраза: "Не можеш да правиш бизнес на мъртва планета". Ако Земята достигне преломен момент в своето развитие, ако не мислим дългосрочно какво ще се случи с нея и обществото ни в следващите 20-30 години, това означава, че сме безотговорни и че обричаме нашите деца и бъдеще на много лош живот", казва Милена Стойчева.

Покрай Бизнеса като Образование, Милена Стойчева е и гостуващ преподавател по иновации и предприемачество в Европейския Институт по иновации и технологии е човекът, който може да даде най-точната дефиниция на думата "предприемач".

"Свързва се най-вече с това, да бъдеш човек, който е ориентиран към действие", казва тя. "Човек, който се стреми да реализира нови решения на пазара и за своите потребители през познанията си и мрежата си от контакти, през интелектуалния си потенциал, и да отговори на големите предизвикателства в секторите от човешкия живот и икономиката. Когато е ориентиран към действия, безкрайно запален в решаването на конкретен проблем, тогава се активира онази уникална комбинация от качества и вътрешна енергия. Този механизъм е, който го придвижва в реализирането на неизмислените решения. Предприемачът е преди всичко човек с определено отношение и нагласа към живота и към начина, по който работи и действа. Той е инициативен и отговорен към онова, с което се е захванал."

Милена Стойчева влиза в лимитираната селекция на Dir.bg - She`s The ONE in Business именно защото поставя на фокус образованието не само в академичния му вид, но и като важна стъпка от развитието.

„За мен без образование няма добър бизнес. Особено в Съвремието. Образованието е ключов актив за всеки един човек. В днешно време всичко се развива бързо – бизнеси, хора, наука, познания. Това става заради висока образованост, запознаване с голямо количество материал. В такава една среда и икономика на знанието, без образование и образованост, няма как да се прави бизнес. Бизнесът принадлежи на онези, които капитализират капацитета си. Образованието за мен е абсолютно неотменно. В същото време то трябва да бъде отчитано като абсолютно необходим инструмент, с наличието на който може да се прави бизнес“, категорична е тя. 

Милена Стойчева е предприемач, изпълнителен директор на Джуниър Ачийвмънт България и гостуващ професор по иновации и предприемачество към Европейския институт за иновации и технологии.

Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bg

Предизвикателна тема е да предположим как всъщност образованието ще се промени в Бъдеще и в какви посоки ще е ориентирано. Едно е ясно - трябва да работим все повече с човешката мисъл и въображение. Да включваме експериментирането и проучването като част от образователния процес, за да можем да засилим елемента на любопитството. Той е двигателят в развитието на хората.

Образованието трябва да осигури на Бъдещето една много добра, комплексна среда от достъп до ресурси, но и да се фокусира и върху това да развива критичния поглед към информацията, за да  генерираме нови модели посредством нея.

"Ако образованието, особено в училище, е резултат от повтаряне на нещо, което ние сме видели, то ние учим с миналото. Тоест затвърждаваме това, което е било преди. Ако искаме да сме създатели на Бъдещето, тоест ние да ръководим какво ще се случва с нас, тогава трябва да работим с модел, който гледа от Бъдещето назад към Настоящето и се опитва да изгради пътя, който е необходим, за да се достигне до следващо ниво. Затова в час от моите часове по предприемачество, гледаме със студентите научнопопулярни филми и такива за проявленията на човешкия дух. Там търсим метафорите и моделите за Бъдещето и се опитваме се да изградим подход за крачките, които са нужни за началото на един процес, породен от нашите желания и цели, а не да бъдем пасивни участници“.

Стойчева признава, че търси във футуристичното изкуство своето вдъхновение.

“Трябва ние да изобретяваме, колкото нестандартно и далечно да ни изглежда. Нужни са повече кураж и смелост във въображението!", аргументира се тя. Затова и филмът „Одисея в Космоса“ от 1968 година на Стенли Кубрик е сред любимите ѝ. Та в него може да се видят претворени преди доста време моделите за Skype и Ipad, които познаваме и сега! В същото време „Междузвездни войни“ е интересна поредица, където ставаме свидетели как паралелно се развива един свят от Бъдещето, който вече проформа се случва. В него са заложени основни принципи – и философски, и житейски характеристики на човешкия свят, които показват достатъчно ясно стремежите и притесненията на хората като развитие за човешката цивилизация. В „Матрицата“ се взимат особени решения и се повдига въпроса за избора, който човек трябва да направи. „Blade Runner” е показателен, свързан със страха от развитието на технологиите и изкуствения интелект...

Милена Стойчева е предприемач, изпълнителен директор на Джуниър Ачийвмънт България и гостуващ професор по иновации и предприемачество към Европейския институт за иновации и технологии.

Снимка: Десислава Генкова-Елриша за Dir.bg

"Устойчивостта е важна за мен тема, когато говорим за прогреса на човечеството и обществото. Основен акцент в образователната ни работа е именно изграждането на устойчиви бизнес модели, които да измерват въздействието на прогреса върху хората, околната среда, здравето, човешкото ни съзнание...“, казва тя 

Като достоен капитан на кораб (може и космимчески), обикаляла е много по света и е виждала напредъка на образованието в различни форми. Но все в отделни форми и в отделни аспекти. Допадат ѝ многообразието и насърчаването на хората по системата Станфорд и най-вече някои от моделите в Европа, които създават по-скоро достъп до образователни подходи за цялото общество. Забележителни са моделите на образование на Скандинавските държави, където са взети под внимание особеностите на съответната култура с цел надграждане на силните черти.

"Много би ми се искало в България да усеем да открием наша уникална, добра комбинация. Това, което на нас ни лисва е да превръщаме  добрите, отделни модели в практики, в основен подход в съответната област. Ако трябва да избера, бих се спряла на образователния модел в Европа - образование достъпно за всички, образование, чиято власт е в ръцете на хората и в бъдеще вкарва и технологиите в полза на човешия интелект! "

Team:

Интервю: Кристина Димитрова

Снимки: Десислава Генкова - Елриша

Грим: Росина Георгиева

Локация: BenchMark Бизнес Център