Борислав Малинов, "Норд Холдинг": Чрез рециклиране на метали към кръгова икономика
Бизнесът сам оползотворява металните отпадъци, защото печели от това, каза председател на Надзорния съвет компанията
Всички искаме да живеем на планета с нормален климат, не по-добър, просто нормален и Зелената сделка е измислена именно затова - целта е до 2050 г. Европа да стане първият неутрален по отношение на климата континент. Как ще се постигне - с намаляване на замърсяването и на парниковите газове. Въпросът е доколко това се прави само в Европа и рискът е, че ще направи европейската икономика по-малко конкурентоспособна спрямо азиатската и северноамериканската. Но ние сме очертали пътя и трябва да го извървим. Това каза Борислав Малинов, председател на Надзорния съвет "Норд холдинг" АД, по време международната конференция Green transition 2022: "Зелената сделка - иновации, инвестиции и справедлив преход", организирана от Dir.bg и 3eNews.
Важна част от Зелената сделка е кръговата икономика, в която продуктите съществуват по такъв начин, че по-малко се изхвърлят, дизайнът им е такъв, че да могат да се ъпгрейдват. Целта е произвежданите продукти да имат по-дълъг живот, да могат да се ремонтират и обновяват, а ако това не може да стане, да могат да се оползотворяват, най-вече чрез рециклиране. Това означава - да могат да се извлекат вложените полезни суровини, а продуктът да се оползотвори чрез изгаряне, обясни Борислав Малинов.
Отпадъците по своето предназначение и възможност за третиране са два основни вида - такива, които могат да е оползотворят и такива, които не могат. Първите са най-ценните отпадъци, това са най-вече рециклируемите метали - желязо, стомана, чугун, мед, месинг, бронз, рециклират се автомобилни акумулатори. Тези метали струват пари и дейността за тяхното събиране и рециклиране не е необходимо да се подпомага от държавата, бизнесът сам го прави, защото печели от това. Другите отпадъци могат да се рециклират, но тяхното събиране е по-скъпо от ценния материал в тях, затова в Европа, в т.ч. България, е въведна системата за продуктови такси или т.нар. екотакси, посочи председателят на Надзорния съвет "Норд холдинг".
Борислав Малинов обясни как работи системата по събиране и оползотворяване. Дотират се отпадъци от масово разпространени продукти, като автомобили, автомобилни гуми, акумулатори, портативни батерии, масла от автомобили, текстил ( който тепърва трябва да навлезе като продуктова такса). Който пуска на пазара такива продукти, поема т.нар. широка отговорност на производителя - плаща продуктова такса на фирми и организации за оползотворяване или в ПУДООС (Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда). Режимът доста добре работи, категоричен е Малинов.
Голяма част от отпадъците не могат да се рециклират - това са т.нар. опасни отпадъци, които се обезвреждат, за което плаща собственикът на отпадъка. В България работят фирми, които ги събират и продават във Франция, Германия, в Румъния, в страни, в които има инсталации за обезвреждане на опасни отпадъци. Целта е по-малко от тези отпадъци да отиват в сметищата.
Малинов даде пример с кошчетата за събиране на портативни батерии, в които се съдържа живак, кадмий, олово. Събират се около 300 тона годишно, което никак не е малко, според него.
В крайна сметка се стига до отпадъците, които или се изгарят или се депонират в сметищата, защото няма какво друго да се направи с тях.
Борислав Малинов обяви и инициатива на Българската асоциация по рециклиране. На специална интернет страница за всеки град в България ще бъде посочено къде е разположена точка за събиране на батерии, къде на опаковки, текстил, и къде има точки за събиране отпадъци, изградени или чрез колективни системи или от общините. По този проект асоциацията кандидатства за грант, какъвто "Гугъл" предлага за подобни инициативи.
НАЙ
Орбан от Будапеща: Унгарска петролно-газова група иска да купи рафинерията на "Лукойл" в Бургас
Тежка година за автомобилните производители в Европа
Crowne Plaza Sofia отличен със специална награда за дизайн и интегриране на съвременно българско изкуство
Мощен японски алианс се изправя срещу Tesla и китайските електромобили
Орбан от Будапеща: Унгарска петролно-газова група иска да купи рафинерията на "Лукойл" в Бургас
Тежка година за автомобилните производители в Европа
Малинов потвърди интереса на MOL към "Лукойл Нефтохим Бургас"
Мощен японски алианс се изправя срещу Tesla и китайските електромобили