Ако тенденцията се запази съвсем скоро ще видим над 10 000 електромобила в България
Константин Киров, ръководител отдел "Опазване на околната среда и зелени проекти" в ПроКредит Банк в "Какво могат парите"
Немалко хора избират да съхраняват средствата си не в пореден апартамент, а в електромобил. Статистиката е много интересна в това отношение, специално за България, тъй като през 1966 г. е излязъл първият модел електромобил "Пионер". Пионерството му, обаче, не се е задържало като актуална тема, за да има много електромобили в България. Към 2018-а една от статистиките от МВР показва, че в страната ни е имало 810 регистрирани електрически автомобила. Към днешна дата, са 9500. Т.е. само за около пет години ръстът е голям, спрямо началната точка, но в сравнение с другите държави около нас, сме доста назад.
Това каза във видео подкаста на Dir.bg "Какво могат парите" Константин Киров, ръководител отдел "Опазване на околната среда и зелени проекти" в ПроКредит Банк.
По негови думи статистиката в България показва, че има около 4 милиона автомобила, като повече от половината са над 20-годишни. "Трябва да се опитаме да сравним държавите наоколо за последните пет години - колко автомобила са регистрирани. Като се фокусираме в този диапазон, виждаме, че в България около 6% от колите до 5-годишна възраст, са електромобили. Това вече не е малък дял, при положение, че технологията си има предизвикателствата - повече време за зареждане, както и по-висока първоначална стойност. Гледайки различните държави, много си личи как Югоизточна Европа изостава с тази статистика. В Източна Европа се внасят предимно втора употреба автомобили, но в добро състояние. Тенденцията е технологията да се наложи първо в Централна Европа, да измине известно време и тогава да дойде при нас."
ПроКредит Банк решава да инвестира в служебни електрически автомобили, защото освен, че са природосъобразни, те дават и гъвкавост в градски условия. Специално през 2015-а, когато взимат първите си 10 електрически автомобили - 50% от всички новорегистрирани за годината в България, изборът откъм модели е бил ограничен. "Взехме колите и още първата година видяхме, че те вършат много добра работа, макар и да бяха с по-висока цена. По отношение на цената нещата се промениха във времето. По отношение на технологиите - също. Поддръжката на тези коли е по-лесна - един такъв автомобил има по-малко части. Проблемите с двигател или батерия са по-рядко срещани и следователно имат по-малко части за подмяна. Ние самите забелязахме още в първите години, че колата отсъства по-малко от офиса за обслужване", смята Константин Киров.
ПроКредит Банк решава да насочи част от усилията си към разширяване на мрежата от зарядни станции. "Изградихме над 100 общодостъпни зарядни станции в България и създадохме мобилно приложение ProCredit Charging Stations. В него могат да бъдат открити всички активни станции както в страната, така и в целия регион, с опция за навигация. Видяхме, че има търсене и за финансиране и следващата ни стъпка беше да предложим продукт за покупка на зарядна станция. Като цяло ръстът на броя електромобили в страната е доста голям. Ако тенденцията се запази съвсем скоро ще видим над 10 000 електромобила в България."
Според Константин обаче светът никога няма да се обърне с изцяло електрически автомобили. По негови думи сме свикнали да притежаваме автомобил за собствено ползване - в някои случаи дори по няколко. "Това е нещо, което няма да можем да запазим, ако искаме да вървим към по-устойчиво бъдеще, където ефективността е от водещо значение и трябва се разчита повече на устойчив публичен транспорт. "
- Къде се зареждат електромобилите?
- От какъв тип станции имаме нужда?
- Има ли интерес в България да нарасне броят на еко автомобилите?
- В какви други цели са инвестирали ПроКредит Банк?
Вижте целия разговор в интервюто на Константин Киров.
НАЙ
Китай вдига най-големия ВЕЦ в света, но с това поставя в риск милиони в Индия и Бангладеш
Американските находища на шистов добив са застрашени от изчерпване
Почина Осаму Сузуки - емблематичният шеф на японския автомобилен гигант
Подмяната на печките на твърдо гориво в София: Защо е важно и какво предстои
Подмяната на печките на твърдо гориво в София: Защо е важно и какво предстои
Държавата ще помага в търсене на купувач за затворения завод за хартия
Американските находища на шистов добив са застрашени от изчерпване
Китай вдига най-големия ВЕЦ в света, но с това поставя в риск милиони в Индия и Бангладеш