82% от потребителите на бързи кредити са използвали до 3 кредита, 1/3 само по един. 50% от потребителите на бързи кредити имат свободен достъп до банково кредитиране. Българите изплащат своите бързи кредити навреме. 90% от кредитите се погасяват в срок от една година.

Това са някои от по-важните резултати от националното представително социологическо проучване на изследователски център "Тренд" по поръчка на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (АОНК) дава за първи път пълна картина на пазара за бързи кредити в България.

Изследване на "Тренд" и АОНК: 25% от българите са ползвали бърз кредит - основно за техника, ремонт и почивка.

 

Национално представително социологическо проучване на изследователски център "Тренд" по поръчка на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (АОНК) дава за първи път пълна картина на пазара за бързи кредити в България.

Изследването оборва мита за потребителите с твърде много кредити - 82% от българските клиенти на услугата са взимали само до три (3) кредита изобщо. Една трета са се ограничили само с един бърз кредит. Нещо повече, почти половината имат достъп и до банково кредитиране.

Най-често кредитите се взимат за период между половин и една година или между три и шест месеца. В 90% от случаите бързите кредити се изплащат в срок до една година. Българите покриват задълженията си навреме!

Нуждите, които задоволяват с предоставените средства са водени от покупката на техника (38%), ремонтна дейност (36%), битови нужди (27%). Сред групата на най-младите до 30-годишна възраст, най-честата причина за теглене на кредит е заплащането на почивка/пътуване. За семейни празници го използват 13%.

Графика: АОНК-ТРЕНД

Бързината е най-значимото предимство на бързите кредити според 83% от използвалите услугата потребители. На второ място се посочва удобството с 49%.

Използващите бързи кредити идват от всички части на обществото като пол, възраст и местожителство. Основните потребители са със средно и висше образование. За ¼ от българите небанковите финансови услуги изпълняват важна спомагателна функция за управление на личния бюджет заради своята бързина и удобство.

изследователите са стигнали до извода, че потребителят на бърз кредит за покупка на техника най-често отговаря на следния профил: мъж на възраст между 30 и 50 години, с висше образование и живеещ в областен град. Кредити за ремонт се взимат поравно между мъжете и жените, по-често от средното от хора между 40 и 60-годишна възраст, със средно образоование, живеещи в столицата и в селата. 

Сред групата на най-младите - до 30 години, най-често срещаната причина за взимане на бърз кредит е осъществяване на почивка (пътуване).

Най-честото основание за бърз кредит сред етническата група на ромите е за покриване на битови нужди. 

Резултатите от изследването показват, че близо 45% от потребителите на бързи кредити използват към момента и банкови продукти.

Графики: АОНК - ТРЕНД

Най-често кредитите се взимат за срок между 6 месеца и 12 месеца или между 3 и 6 месеца. Резултатите показват, че като цяло ползвателите в голяма степен успяват да погасят задълженията си.

Жените по-често взимат и връщат кредити за период между 3 и 6 месеца, а мъжете - за между 6 месеца и 12 месеца.

Бързината и удобството са най-големите предимства на този вид заемане на средтсва, според участниците в проучването.

Графика: АОНК-ТРЕНД

Към момента около половината от потребителите предпочитат да сключват договорите присъствено; близо два пъти по-малко са онеси, които предпочитат процедура онлайн. По-младите предпочитат онлайн услугите, като с покачване на възрастта, потребителите изразяват предпочитание за присъствено приключване на договарянето.

Графика: АОНК-ТРЕНД