През последните години, и особено по време на пандемията, се наложи тенденцията, че за ежедневните си операции клиентите все повече избират да банкират през мобилно приложение или дигитални портфейли. Това неминуемо се отразява и върху развитието на клоновата мрежа, която от една страна се свива с увеличаването дела на дигиталните канали и от друга страна се променят функциите на банковия клон в синхрон с поведението и нуждите на клиентите.

 На този фон най-големите американски банки, сред които Уелс Фарго (Wells Fargo), Ситигруп (Citigroup) и Джей Пи Морган (JP Morgan) закриха над 250 клона и освободиха служители през първата половина на 2021 година. Ще се пренесе ли тази тенденция на закриване на клонове и в България? Отговор на този въпрос Dir.bg потърси сред някои от банките в страната. 

Банковият клон вече не е толкова предпочитан канал за плащания или касови операции, категорични са банкерите.

"Удобството на дигиталните канали доказано привлича все повече клиенти към тях. По данни на УниКредит Булбанк, през 2020 плащанията на комунални услуги чрез онлайн банкиране пораснаха с 50 на сто. Клиентът, имайки вече банката в телефона си, може да свърши почти всичко от разстояние: от откриването на сметка, през кандидатстването за кредит, до закупуването на ценни книжа, подписването на споразумения, разсрочването на кредити", обясниха от финансовата институция.

От Обединена българска банка (ОББ) допълниха, че за такива услуги клиентите предпочитат дигиталните канали и банкоматите. И защото е по-бързо и удобно, но и защото е и по-евтино.

"Клиентите са различни. Има такива, като младежите например, които не желаят да посещават банков клон. Те искат да получат всичко на момента, без отделяне на време и за тях дигиталният канал, както и услугите през Контактен център са перфектният начин за достъп до банково обслужване. Други клиенти обаче, въпреки че ползват дигиталните канали, все още предпочитат да посетят банков клон, да обсъдят плановете и с банкер, както и да вземат решение за допълнителни инвестиции. Трета група клиенти са тези, които все още не познават удобството на дигиталните канали", изброиха от ОББ.

Като цяло офисите са все още основния канал за банкиране, но както вече споменахме, ежедневното банкиране все повече се пренася извън офиса най-вече в телефона.  

"Около 30% от нашите клиенти вече активно ползват мобилното банкиране, а преди пандемията този дял бе само около 14%, т.е. можем да кажем, че пандемията ускори вече започналия процес клиентите да се ориентират към дигиталните услуги и банките са част от тази трансформация", обясняват от Райфайзенбанк.

Голям тренд

е намаляването на тегленето и внасянето на пари в брой в офисите и изнасянето му на депозитни банкомати, машини, дигитални портфейли.

"Стартирахме пилотен проект с няколко офиса без услуги свързани с пари в брой и много от клиентите ги харесват", съобщиха още от Райфайзенбанк. От финансовата институция допълват, че развиват офисите си в посока услуги, които са свързани с необходимост от консултация, докато дейностите, които са по-оперативни: теглене и внасяне, преводи, откриване на сметки, в голяма степен се извършват през дигиталните и отдалечени канали.

"Накратко банковия клон се трансформира и тези тенденции са необратими включително и в България, защото начинът на живот, както и потребностите на клиентите еволюират", категорични са от Райфайзенбанк.

Ами банковият клон?

Ние сме свидетели, че банките постепенно оптимизират клоновите си мрежи, като това се наблюдава и в Европа, и конкретно в България, но в не толкова засилени темпове, разказаха от ОББ. И банката подчертаха, че по брой клонове на 100 хил. жители страната ни все още заема челно място в ЕС, след Испания и Италия.

"Може би това, че сме южни страни и хората имат нужда от повече социални контакти, води до необходимостта от банкови клонове", коментираха анализаторите. 

От друга страна, банковите клонове предлагат експертизата на банковите консултанти. Това е добавена стойност - защото е важно клиентите да се срещнат с банков служител, когато взимат решение за ипотечен кредит или за инвестиция в инвестиционен фонд.

"Затова продуктите, при които е необходим съвет или обсъждане с банкер, със сигурност ще останат в банковия клон. Както и разбира се в Контактните центрове на банките, който видяхме, че през последните месеци се разшириха изключително", категорични са от ОББ.

Прогнозата на Уникредит Булбанк е, че филиалите ще се превърнат по-скоро в място за получаване на консултация и обсъждане на решение, свързано с управление на финансите, а не място за извършване на транзакции.