"Главболгарстрой" извърши сложна операция за разрушаване на 100-тонна стоманобетонна конструкция, разположена под вода, като част от изграждането на новото кейово място в пристанището на БМФ Порт Бургас. Конструкцията е с размери 7,50 м на 4,5 м и дебелина 0,5 м и пречи на насипните дейности за обратния насип около инсталираните кесони. Поради нестабилността на брега на мястото не е било възможно да се използва тежка механизация, а работата е трябвало да бъде извършена от тежководолази.

Първоначалният опит за разрушаване на бетонната плоча с пневматичен къртач под вода се оказва неуспешен заради здравината на стоманобетона. След анализ на ситуацията е решено да се използва диамантено въже за разрязване на конструкцията - техника, която успешно разполовява плочата, но само с помощта на единствената в страната фирма, която предоставя специализирано диамантено въже за подводна работа.След успешното разрязване на бетонната плоча тежководолазите пробиват отвори с бор корона на 16 места в еднометровия бетон.

Снимка: Иван Миладинов

В последния етап от операцията плочата е прикрепена към 180-тонен кран чрез метални сапани с дължина 25 метра, което позволява нейното стабилно повдигане. Най-сложната част от процеса се оказва рязането на металните пилоти, осъществено чрез OxyArc система, която комбинира кислород и електричество за подводно рязане.Операцията изисква сериозни мерки за безопасност и специализирана тежководолазна екипировка, като водолазите работят при нулева видимост и 24-часов режим на работа. Въпреки предизвикателствата, екипът успешно завършва задачата в поставените срокове.Очаква се новото кейово съоръжение на БМФ Порт Бургас да бъде завършено до декември 2024 г., като в момента текат финалните работи по обекта.

Снимка: Иван Миладинов

Съдържание то е предоставено от партньор на медията