Ръководствата на КНСБ и на КТ "Подкрепа", както и техните колегите от транспортните и железничарските синдикати, обявиха на пресконференция днес несъгласието си с подготвяния меморандум със Световната банка (СБ) за отпускане на заем за преструктурирането на двете компании - БДЖ (с 460 млн. лв.) и НК "Железопътна инфраструктура" (със 140 млн. лв.).
"Разтревожени сме от ситуацията в железопътния транспорт - пътнически и товарни превози, и в НКЖИ", каза президентът на КНСБ Пламен Димитров.
По думите му в преговорите между мениджърските екипи на двете компании и Световната банка има сериозни проблеми по отношение на общата политика и визията за бъдещето. На среща с мисията на СБ снощи, без участието на представители на властта, синдикатите са стигнали до общ извод, че бъдещото преструктуриране на дружествата трябва да минава първо през инвестиционен план. Целта е на първо място да се подобрят тяхната ефективност и услугата, която предлагат, както и сигурността на железния път. Това означава, че кредитът на СБ трябва да бъде похарчен не само за погасяване на задължения, а и за ремонти и модернизиране. За целта обаче ще трябват и пари от държавния бюджет, е мнението на синдикалистите.
Ако тези цели бъдат постигнати, естествено ще очакваме като краен резултат запазването на пазарния дял на превозвача в условията на криза, посочи Пламен Димитров. Само при подобна програма бихме могли да коментираме съкращаването на персонала, заявиха от синдикатите.
Те припомниха предложенията на мениджърските екипи за освобождаване на работна сила по години, което означава общо 2800 души от БДЖ до края на 2014 г. и 5065 души от НКЖИ според предлагания първи вариант. За железопътната компания се предвижда и втори вариант - със закриване на линии, при който общо съкратените за шест години се предвиждат да бъдат 6865 души.
За периода 2008-2010 г. в НКЖИ са съкратени вече 1885 души, а н БДЖ - 3200. Това обаче не е довело до намаляване на загубите, които за същия период са се увеличили с 80 млн. лева, каза Йордан Манолов, председател на синдиката на локомотивния персонал в България.
Според Пламен Димитров на срещата с представители на СБ вчера е станало ясно, че те не са поставили условие за съкращаване на персонала. Затова синдикатите не приемат планираните съкращения и ще настояват за среща още следващия понеделник с транспортния министър и ръководствата на двете компании, преди предстоящото подписване на меморандума между правителството и Световната банка. На срещата трябва да бъдат обсъдени исканията на синдикатите по планираните съкращения на персонал, което според тях ще доведе до нарушаване на стачното споразумение в НКЖИ.
В БДЖ и дъщерните му дружества вече са събрани подписите на 60 на сто от персонала, дали съгласие за ефективна стачка, съобщиха синдикалистите.
"До Нова година стачка няма да започне, заради спокойствието и удобството на потребителите на пътнически услуги, но ако не бъде постигнато споразумение, след 1 януари ще бъдат предприети стачни действия", обяви Петър Бунев, председател на Съюза на железничарите в България.