Той отговори в Народното събрание на въпрос на народния представител Павел Шопов относно непрекъснатото покачване на цените на течните горива и мерките на правителството за овладяването им.

Голям процент от цената на горивата се формира от ДДС и от акциз. България дори не е стигнала до нивата на минималния акциз на горивата, заради дерогация, която ползва, каза Добрев. Вицепремиерът Симеон Дянков има предложение нивото на акциза да не е еднакво за всички страни от ЕС, а да се формира на базата на размера на БВП или да е според покупателната способност на хората. Тази промяна в политиката на ЕС е единственият начин да получим по-ниска цена на горивата у нас, заяви Добрев. Всичко останало са само временни мерки, подчерта той.
Финансовият министър обяви своите идеи миналата седмица при посещението си в Нефтохим. Според него не може акцизът в България и други страни от ЕС да се определя по един и същ начин.

Акцизите на горивата в ЕС и в САЩ съществено се различават. В ЕС те са минимално 366 евро за 1000 литра бензин и 422 евро за 1000 литра дизел. В Холандия и Великобритания достигат и нива над 730 евро. В САЩ акцизите са 97 евро за бензина и 113 евро за дизела. Това вреди на нашата конкурентоспособност, защото скъпите горива повишават цените на всички продукти, подчерта Добрев. Шест други държави от ЕС са подкрепили това предложение на вицепремиера Симеон Дянков, каза Добрев.

Павел Шопов изрази удовлетворение от идеята да се преговаря по тази тема с ЕС, но добави че ние можем сами да си свалим нивата на акциза. Има и други резерви - може да бъде намален данък добавена стойност върху горивата, каза Павел Шопов. Може да се направи и удар върху монопола на рафинерията "Лукойл Нефтохим" - Бургас, добави народният представил. Рафинерията има ниски разходи за заплати и за транспорт, но държи високи цени на горивата на едро, смята Павел Шопов.

Ако намалим с пет процента ДДС на горивата, това ще е само 2,5 стотинки падане на цената, каза Добрев. Няма различно третиране към "Лукойл Нефтохим" спрямо останалите над 160 фирми, които внасят горива в страната, каза Добрев. Министърът похвали и Лукойл за огромните инвестиции, които прави през тази година. Според него те ще й дадaт възможност значително да съкрати енергийните си разходи, а оттам и себестойността на продукцията да поевтинее.

Според икономическия министър най-добрият метод за отчитане на монополното положение на една компания е сравнителен анализ на цените с другите европейски държави. Добрев обяви, че всяка сутрин иска подобна справка, от която е видно, че цените на бензина в България са най-ниски в ЕС, а при дизела се движим на пето-шесто място. Това изказване министърът отправи на реплика на депутата от ДСБ Иван Иванов, който бе изчислил 24% спад на цената на петрола през последните месеци и 3% покачване на курса на долара, а незначителен спад на цената на горивата.