Най-честият въпрос, който ни задаваха като деца, беше "Какъв искаш да станеш, като пораснеш". Когато пораснахме обаче, към него се добави и друг по-важен - "А как ще станеш такъв?"

За да помогне с отговора, днес понятието "управление на кариерата" играе все по-ключова роля - в основата му е цялостният процес, при който човек планира и управлява професионалното си развитие, така че да постигне целите си и да намери работа, която му носи смисъл и удоволствие.

На темата "Управление на кариерата" бе посветен и уебинарът, който Yettel проведе като част от петото издание на програмата Mentor the Young. Лектор беше Александър Гешков, директор "Вътрешен одит" в телекома. Компанията е генерален партньор на инициативата, която за поредна година свързва млади хора от 18 до 25-годишна възраст с успешни и вдъхновяващи професионалисти и предприемачи.

Предприемач или нает

Два са въпросите, на които човек трябва да си отговори, когато започва своята кариера, смята Гешков. На първо място, дали иска да бъде предприемач, или да бъде нает. Макар опитът за едното неизменно да те подготвя за другото, двете предполагат различна подготовка и набор от умения.

Вторият въпрос е ще се страхува ли да се провали и как ще преодолее този страх. Когато неуспехът се случи, не трябва да се обезкуражаваш, а да го приемеш като вид обратна връзка, да разбереш защо си се провалил и следващия път да се подготвиш по-добре, убеден е Александър. "Аз също не съм успявал от първия път. Извървял съм дълъг път, докато открия това, което ми е интересно. Затова е нужно да опитваш различни неща и да пробваш".

Александър Гешков, директор "Вътрешен одит" в Yettel

Снимка: Yettel

Изкуството да си добър ученик

"Да си добър ученик е най-важното умение за всеки, който иска да се развива професионално и личностно", смята той. Особено важно е когато правиш първите си стъпки или имаш ментор до себе си, какъвто е случаят с участниците в Mentor the young. В настоящото издание участват общо 530 менторски двойки, като за младежите е разработена динамична образователна програма с над 45 организирани събития.

При менторството ментито трябва да има ясна цел, която иска да постигне. Менторът пък е човекът, който му помага, споделяйки с него своя опит и професионална гледна точка. "Най-голямото предизвикателство обаче не е да си намериш добър ментор, а да си успешно менти", казва Александър. За това, според него, са нужни три неща - откритост, отдаденост и реципрочност.

Откритостта е първата важна предпоставка за успешното менторство, защото върху нея се гради доверието. Това е процес на взаимно опознаване и споделяне. Тук попада искрената обратна връзка, приемането на съвети, в това число и осъзнаването какво искаш да промениш или подобриш в себе си.

Отдадеността означава да си активен участник и да си истински ангажиран. Другата ѝ страна е трудолюбието. Затова е много важно, когато менторът поставя задачи на своето менти, то да им отдели нужното време, за да ги изпълни.

Накрая, но не на последно място е реципрочността, пряко свързана с уважението. "Когато аз съм бил в ролята на ментор, съм отделял страшно много време, за да напътствам своето менти. Важно е тези усилия да са реципрочни, защото това показва уважение към времето и труда, които всеки един от нас влага", казва Александър.

За скучните моменти в работата

Темата за управлението на кариерата поражда и дискусия - как да се справим с не дотам интересните и вълнуващи моменти в работата? "Много често младите хора ме питат "Не ти ли е скучно да работиш в корпорация и да се занимаваш с одит?", признава одиторът. Според него най-голямото удовлетворение в работата идва, когато представиш готовия продукт. Зад него обаче стоят всевъзможни дейности и те невинаги са забавни, което е напълно нормално.

"Едно от предизвикателствата при младите хора е, че до голяма степен те не са подготвени за корпоративната култура и не знаят какво да очакват от една корпорация". Обяснява си това с факта, че младите търсят изява. Когато публикуват в социалните мрежи, имат ясен и бърз измерител - получават лайкове, коментари. Докато в работния процес, особено когато си в началото на кариерата си, не виждаш веднага резултата от своята работа. По-рядко вършиш задачи самостоятелно и това те обезкуражава, кара те да се съмняваш дали се справяш или не. И тук идва нуждата да се самосъхраниш, да намериш сам за себе си мотивация и да проявиш постоянство".

Грешката е вярна

В търсене на точната професия Александър минава през различни стажантски програми. При един от стажовете трябвало да бъде в маркетинг отдела, но погрешка го разпредили в одита. Така по щастлива случайност поема в тази посока. Вече 12 години се занимава с одит, седем от които в сферата на телекомуникациите.

"Смисълът на одита е да носи промяна. Нашата цел е да проверим логиката и причината за взимането на определен тип бизнес решения и дали инвестицията, която влагаме в дадена дейност, ще се отплати по най-добрия начин. Затова постоянно задаваме въпроса "Защо?", обяснява той.

Смята, че телекомуникациите са интересна смесица между технологии, услуги и куп други дейности, което ги прави атрактивни за младите хора. "При нас има работа за всяка специалност - от инженери и ИТ специалисти, до финансисти и маркетолози".

Самият той е намерил и двете най-важни правила, благодарение на които да постига целите си - да бъде винаги информиран кое как се случва в компанията и преди да предложи дадена идея, да е намерил хората, които вярват в нея. "Този съвет дадох и на участниците в уебинара - винаги намирайте съмишленици и поддръжници на идеите, които имате", завършва той.

Съдържание на: Yettel