Предприемачеството далеч не е ново явление и всъщност съществува от векове. През годините винаги е имало хора, които взимат решението да се разделят с досегашната си работа и да започнат собствен бизнес. Да работят за себе си, без шеф, а ако нещата евентуално потръгнат - дори сами да създадат едно или повече работни места. Други, които вече имат една успешна фирма, пък понякога решават да се заемат с нещо ново, създавайки второто си или трето бизнес начинание. Пред всички тях обаче често стоят едни и същи въпроси:

Кои са най-правилните стъпки за започване на бизнес?

Как това да стане по най-успешния начин, да се избегнат ненужните разходи и грешките, допуснати от други предприемачи и как най-бързо да достигнем момента, в който нашият проект започва да ни носи възвръщаемост. За кого ще са продуктите и услугите, които искаме да предлагаме, кои са нашите потенциални клиенти и защо те биха избрали да дадат парите си именно на нас?

Някои от отговорите са стари колкото света, други търпят динамична промяна с развитието на дигиталните технологии през 21 век. "Софтуерът изяжда света" - това твърдение на популярния програмист, предприемач и рисков инвеститор Марк Андрийсън днес е по-вярно от всякога. И все повече хора се убеждават, че независимо в коя област работят, технологиите оказват все по-голямо влияние върху работата им.

Независимо от сектора, почти всеки бизнес вече е дигитален.

Затова и ако се върнем на въпроса за правилните стъпки при стартирането на нова фирма, то те почти винаги са свързани с изграждането на пълноценно присъствие в дигиталното пространство.

В началото е уебсайтът

"Именно това е първата и вече на практика задължителна стъпка още със създаването на фирмата, а в някои случаи - дори и преди това. Предприемачите, които са пренебрегнали този съвет и са стартирали своята дейност само със страница в една или повече социални мрежи, вече се убеждават, че това е било грешка" - обяснява Цветелина Георгиева, маркетинг мениджър на най-голямата българска хостинг компания СуперХостинг.БГ.

Снимка: Суперхостинг.бг

Напоследък големите социални платформи все по-неочаквано променят своята политика и в някои от тях дори и да си изграждал общност от десетки хиляди фенове, вече на практика нямаш достъп до нея, освен ако не си плащаш постоянно. В добавка, потенциалната злоупотреба с личните данни на потребителите в някои големи дигитални компании и редица скандали в тази област, компрометират допълнително залагането само на тях при изграждането на дигиталната ни идентичност. Всичко това налага извода, че да развиваш бизнеса си само в някоя социална мрежа, е все едно "да отглеждаш домати в чужда градина".

Собственият уебсайт от своя страна ни дава независимост, гъвкавост, възможност сами да управляваме отношенията си с нашите клиенти и аудитории, да променяме много по-лесно дизайна и функционалността, както и да предоставяме много повече функции на нашите клиенти.

Първи стъпки в дигиталното пространство

И така, ако сме стигнали до извода, че нашият нов бизнес ще се нуждае от сайт, какво трябва да предприемем? Най-важната първа стъпка е да изберем и запазим домейна (името), с който този сайт ще е откриваем във виртуалното пространство.

"В нашите дни значението на домейните нараства непрекъснато и те вече са ключов дигитален актив и интелектуална собственост, с не по-малко значение от името на фирмата или търговската марка" - посочва Цветелина Георгиева от СуперХостинг.БГ. Ако желаем да сме напълно сигурни, че ще ни открият в интернет, е най-добре да запазим няколко еднакви домейна с различни разширения. В идеалния случай е добра идея да притежаваме имената във версии с .com, .еu и .bg, а понякога може да се окаже особено оригинално да използваме и някой от т.нар. "нови домейни" (new top level domains) - .online, .store, .site и др.

Следващият ни приоритет

е да изберем подходящ хостинг план, който ще съответства най-добре на нашите планове за развитие, трафик към сайта, неговата големина и други фактори. При това е важно да изберем хостинг, който не само може да поеме трафика в първоначалните дни, а да помислим също как ще се развива сайтът в бъдеще и не на последно място - колко ще нараства посещаемостта в пикови моменти като различни празници, промоции, Черен петък и други поводи. Ако точно в тези важни дни от годината се окаже, че избраното хостинг решение няма достатъчен капацитет, можем да изгубим много посещения и дори продажби.

Сигурността на нашия сайт

също е сред факторите, за които трябва да помислим още със самото стартиране на бизнеса. Днес заплахите стават все по-разнообразни и по-мащабни, а потенциалните рискове варират от това сайтът да е недостъпен за определен период, през загуба на важна информация, включително и на лични данни за наши потребители, до изгубени приходи, плащане на подкупи, а в някои случаи дори до съдебна отговорност.

Добрата новина е, че не е нужно да инвестираме значителни суми, за да постигнем прилично ниво на защита, поне що се отнася до нашия уебсайт. Най-важно е ние самите, както и целият ни екип, да следваме най-добрите практики в тази сфера, а също и да изберем хостинг компания, която подхожда отговорно към защитата на клиентските сайтове.

"СуперХостинг.БГ приема изключително сериозно сигурността на своите клиенти и от години инвестира в най-иновативните системи за защита на сайтовете, разположени при нас. Това включва предотвратяване на т.нар. DDoS (Distributed Denial of Service) атаки, на опити за разбиване на пароли чрез brute force, защита от SPAM и множество други широко - разпространени заплахи. Предпазваме клиентите си от всички тях, без те дори да разбират за това" - разказва още Цветелина Георгиева.

Поддръжката

е следващият важен аспект, за който трябва да мислим когато стартираме бизнес онлайн. През последните месеци в интернет се появяват все повече проекти, чиито собственици нямат сериозни технически познания и поддръжката, предоставяна от хостинг компанията, може да се окаже ключова за безпроблемното функциониране на бизнеса.

В това отношение СуперХостинг.БГ отново е добре позициониран, предлагайки поддръжка 24 часа в денонощието и 7 дена в седмицата, която често отива далеч отвъд функционирането на самия сайт и обхваща разнообразни бизнес казуси. От значение е също, че тя е на български език - нещо, което няма да получим, ако хостваме нашия сайт в чужбина например.

Фирмен имейл към собствения домейн

Днес все още множество малки фирми, а понякога дори и големи компании, продължават да използват имейли към безплатни публични онлайн услуги. Такива могат да се видят на визитки, брошури и дори билборди или брандирани автомобили. Този подход обаче има редица недостатъци и най-добрият съвет към предприемачите, стартиращи нов бизнес, е да създадат своята фирмена поща към домейна, на който е сайтът им.

На първо място по този начин те ще увеличат доверието в своите услуги, внушавайки повече сигурност, официалност и авторитет. Създаването на имейл към домейна е безплатно (в рамките на цената на домейна и хостинга) и става изключително лесно. То повишава и сигурността, защото имейлите са защитени от системата за сигурност на СуперХостинг.БГ. Съответно и поддръжката им се осигурява от професионалния екип на хостинг компанията. В добавка, управлението на професионалната поща може да става лесно през мейл клиент на компютър или на мобилен телефон, което прави услугата достъпна от всякъде. И не на последно място - така можете да запазите точния имейл адрес, който желаете, защото няма риск той да е зает от напълно непознати интернет потребители.

Това са само първите стъпки за развитие на един нов бизнес проект в интернет пространството. След като те бъдат осъществени, предприемачът разполага с множество дигитални инструменти за маркетинг и за организация на своята дейност. А нови платформи и възможности за бизнес в интернет се появяват на практика на ежедневна база.


Материалът е предоставен от Суперхостинг.БГ.