В битката за какаото отново победи Голиат
В крайна сметка мултинационалните компании надделяха над плантаторите от Западна Африка
Водещите страни производителки на какао Кот д'Ивоар и Гана се провалиха в опита си да наложат по-високи цени на какаото за мултинационалните компании за шоколадови изделия, предаде Франс прес.
Това бе битка между Давид и Голиат. Вярвахме, че сме спечелили, но мултинационалните компании надделяха, констатира с огорчение Яао Динар, плантатор и управител на какаово дружество в Уме, в централната част на Кот д'Ивоар.
Двете страни от Западна Африка, произвеждащи две трети от продаваните в света какаови зърна, често наричани "кафяво злато", гръмко обявиха цена от 1000 западноафрикански франка (1,5 евро) за килограм през октомври 2020 г. или увеличение с 20 процента.
Благодарение на безпрецедентното си сътрудничество те успяха да договорят с мултинационалните компании за какао и шоколад бонус от 400 долара на тон за плантаторите, които получават едва 6 процента от 100-те милиарда долара, преминаващи годишно през този световен пазар.
Заради трудности с пласирането на какаовата продукция Кот д'Ивоар, който е световен лидер с над 40 процента от пазара, понижи миналата седмица с една четвърт референтната си цена на 750 западноафрикански франка (1,1 евро) за междинната кампания (от април до септември). В този период се прибират 25 процента от годишната реколта.
Цената от 750 франка за килограм е завръщане към реалността, тя съвпада с цената, която реално се плаща на фермерите, коментира експерт.
Няколко са причините за ниските цени на какаото на световните пазари, според анализатори.
На първо място, това е структурното свръхпроизводство на какаови зърна, което се наблюдава от няколко години. За кампания 2020-2021г. то се оценява на 100 000 тона или 5 процента от световното производство.
Друга причина е, че световният пазар на какао и шоколад се държи от дузина мултинационални компании. Срещу тях са милиони плантатори, които нямата достатъчно ефективни колективни организации, които да защитават правата им.
Към първите две се прибавя и трета конюнктурна причина - пандемията от Ковид-19 доведе до световна икономическа криза, която оказва голямо влияние върху потреблението на шоколад.
Това твърдение обаче се поставя под съмнение от организации, застъпващи се за справедлива търговия.
Задаваме си въпроси, тъй като според някои проучвания потреблението на шоколад по време на кризата е било значително, отбелязва Франк Коман, координатор на Котдиовоарската мрежа за справедлива търговия (RICE).
От този "йо-йо ефект" върху цените отново губи плантаторът, отбелязва със съжаление Коман.
Повече от половината от котдивоарските плантатори живеят на прага на бедността, според Световната банка. Какаото дава прехраната на 5 до 6 милиона души в страната или една пета от населението й.
В исторически план реалната цена на какаото продължава да е два пъти по-ниска, отколкото през 60-те години на миналия век и близо четири пъти под пика от средата на 70-те години на 20 век, според данни на Световната банка.