Любителите на шоколада нямат гаранция, че ще могат да се възползват от поевтиняването на какаото тази година, пише Ройтерс, цитирана от БТА.

Проучване на фючърсните договори за какао, сключвани в Лондон, показа по-рано тази седмица, че цените в края на годината ще бъдат с 10 процента по-ниски заради нарасналото производство и удара, понесен от търсенето на фона на коронакризата.

Това обаче не означава автоматично, че шоколадовите блокчета също ще поевтинеят, отчасти защото какаото е само част от необходимите съставки и фактори, които определят крайната цента.

Търсенето пострада от карантините

Карантинните мерки, въведени заради коронавируса, ограничиха импулса да се купува шоколад, тъй като хората вместо това се концентрираха върху запасяване с основни продукти. Мрачните икономически перспективи се очаква да свият още търсенето на луксове като шоколада през идните месеци, а продажбите по празници като Хелоуин вероятно ще бъдат по-ниски от обикновено.

Наред с цената на какаото освен това има много други разходи, които допринасят за цената на шоколада. Сред тях са другите съставки като захарта и понякога мляко или ядки, както и разходите за опаковане, маркетинг, транспорт, данъци и печалба за търговците на дребно.

Производителите на шоколад по принцип не купуват на фючърсните пазари в Лондон и Ню Йорк, където какаото трябва да отговаря на определени характеристики, но все пак не е с достатъчно добро качество за много от шоколадовите продукти.

Вместо това производителите купуват на физическия пазар, където по принцип трябва да платят по-висока цена за необходимото им качество. За предстоящия сезон 2020/2021, който започва на 1 октомври, производителите на шоколад ще трябва да плащат допълнително по 400 долара на тон за какаото от водещи доставчици като Кот д'Ивоар и Гана като част от план за борба с бедността сред фермерите.

Възможни са други корекции

Компаниите за шоколад често предпочитат да не променят цената на продукта, а по-скоро да коригират размера или качеството.

Производителите на прочутите шоколади Тоблерон (Toblerone) например през 2016 г. увеличиха разстоянието между шоколадовите връхчета на емблематичната форма след поскъпване на съставките, но след това се върнаха към стария стандарт.

Промените могат и да са по-незабележими като по-тънка или по-дебела шоколадова заливка на някои бонбони.