Повече от 15 години биогоривата се използват в автомобилния транспорт. Превозните средства, движещи се изцяло на такива, са рядкост и по-скоро единици. На практика обаче в резервоара на почти всяка кола с двигател с вътрешно горене в ЕС към днешна дата има биогориво под формата на биодобавка към конвенционалното. Когато Евросъюзът реши да въведе по този начин биогоривата, започна с малки проценти биоеанол и биодизел прибавени съответно към стандартните бензин и дизел. Като постепенно те се увеличаваха и към момента 10% от всеки литър бензин или дизел, който шофьорите зареждат по бензиностанциите, е биодобавка.

Още при въвеждането на тези изисквания много хора се възпротивиха не толкова заради биологичния произход на добавеното, а заради опасенията, че това може да навреди на автомобила им и по-конкретно на двигателя. Автомонтьори също предупреждаваха, че биодобавките могат да бъдат вредни не само за мотора, но и за други части на автомобила като горивната помпа, например. И особено за по-старите автомобили, които изобщо не са проектирани да работят с гориво, което е различно от такова със 100% петролен произход.

Поради простата причина, че когато са били разработвани, никой не е смятал, че ще дойде ден, в който в резервоара ще се сипва бензин или дизел, съдържащ биокомпонент. В крайна сметка се оказа, че тези опасения са резонни, особено предвид факта, че дори самите производители на автомобили признават, че горивото с биодобавка не е подходящо за някои двигатели. Вярно е, че става въпрос за по-стари коли, но също така и България е една от държавите, в които средната възраст на автомобилния парк е голяма и по пътищата се срещат доста коли, за които биодобавките не са особено подходящи. Затова и все още автопроизводителите ежегодно обявяват кои са моделите и двигателите, за които не е препоръчително да се използват горива с биокомпонент.

В края на миналата година Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА) отново публикува актуализиран списък на тези коли. В него са включени конкретни модели и двигатели, за които не е подходящо да се карат с последния засега вариант на бензинa А95, означен като Е10, който съдържа до 10% биоетанол. Тазо добавка е регламентирана от Директивата за качеството на горивата от 1 януари 2011 г., макар по бензиностанциите да беше въведен доста по-късно. Според публикувания списък за някои коли той не е подходящ и е препоръчително собствениците им да сипват варианта Е5, който е с до 5% биодобавка, но такива са високооктановите бензини, например А98 и А100. Коли, за които Е10 не е препоръчителен, има както сред бюджетните, така и сред премиум марките. Обикновено границата е около 2000 г. Произведените след това автомобили могат да използват бензин по евростандарта Е10, но все пак има и някои, за които това не е препоръчително.

Така например от Mercedes-Benz предупреждават, че бензин с 10% биоетанол не е подходящ за един от най-популярните модели на марката сред собствениците на по-стари возила - C 200 CGI от поколението със заводски индекс W203 с бензинови двигатели с директно впръскване. Същото е валидно и за купето CLK 200 CGI със заводски индекс C209. От реномираната германска марка обръщат внимание и че бензинът Е10 не е подходящ за никой Mercedes, който не е оборудван с т.нар. троен катализатор. До известна степен успокояващото е, че това са предимно модели на марката на възраст над 25 години. От друга страна обаче такива в България има много, така че предупреждението от Щутгарт е валидно за далеч не един или двама шофьори у нас.

От BMW обявяват, че използването на Е10 е подходящо за всички техни бензинови двигатели, независимо от годината на производство. Но също така предупреждават, че от значение е да се спазва зарежданият бензин да бъде с подходящото за съответния мотор октаново число, което собственикът може да установи от ръководството за експлоатация на модела. При дъщерната MINI ограничения за употребата на този бензин няма за модели след 2000 г. При Rolls-Royce това е валидно след 2003 г.

Друга реномирана и доста популярна у нас марка - Audi, също има списък с модели и двигатели след 2000 г., за които не препоръчва използването на бензин с 10% биодобавка. Предупреждението се отнася за А2 и А3 с 1.6-литров бензинов двигател FSI, произведени между 2003 и 2005 г. То е валидно и за А3 от 2004 г., оборудвани с 2.0 FSI, както и за А4 със същия двигател, производство между 2003 и 2004 г. Има предупреждение и за всички бензинови А4, оборудвани със система за предварително подгряване, произведени между 2001 и 2008 г. То обаче е в сила единствено за зимния сезон в държави с по-студен климат, което означава, че не е валидно за българските шофьори. И все пак, ако притежават такава кола, внесена от по-северните европейски държави, е добре да имат едно наум.

Очаквано предупреждение има и за собственици на автомобили от другите марки в групата на Volkswagen. То е валидно за 5 модела на VW, оборудвани с двигатели FSI от първото им поколение, произведени между 2000 и 2006 г. Става въпрос за Lupo, Polo, Golf, Bora и Touran с двигатели с работен обем 1.4, 1.6 и 2.0. От Волфсбург уточняват, че предупреждението не се отнася за моторите от серията MPI.

Логично, предупреждение да не използват бензин с 10% биодобавка има и за шофьорите на няколко модела на SEAT. Това са Toledo, Altea и Leon, оборудвани с 2.0 FSI, производство между 2004 и 2005 г. Е10 бензинът не е подходящ и за Skoda Felicia с двигател 1.3 OHV. Тук обаче става въпрос за автомобили, произведени между 1994 и 2001 г.

В групата на PSA неподходящи за движение с най-новия вид бензин като цяло са колите, произведени преди 2000 г., когато става дума за автомобили с марките Peugeot и Citroen. Има обаче и едно изключение за няколко модела на Opel, макар в онези години марката да бе част от GM. Става въпрос за 2.2-литровия двигател с код Z20YH, с какъвто има оборудвани Vectra, Zafira и Signum.

При колегите на PSA от FCA, които отскоро са заедно под името Stellantis, има доста повече модели и двигатели, за които E10 се посочва като неподходящ. Така например той е напълно подходящ за всички бензинови модели на FIAT, произведени след 2000 г. и отговарящи на екостандарта Евро 3 или по-нов. Но с няколко изключения, обхващащи моторите с обем 1600, 1800 и 2400 куб. см, монтирани в моделите Barchetta, Bravo, Brava, Doblo, Marea, Multipla, Palio, Punto и Stilo. При Lanciа изключенията са отново споменатите 3 двигателя плюс 2.0 20V, 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V и 3.2 V6 24V, каквито могат да бъдат открити под капака на моделите Lybra и Thesis.

При Alfa Romeo бензинът Е10 е подходящ за всички модели, произведени след 1 януари 2011 г., както и за някои по-стари като MiTo Giulietta. Разрешен е и за моделите 159 с двигатели : 1.8 16V, 1.8 TBi 16V и 3.2 JTS V6, Brera с 1.8 TBi 16V и 3.2 JTS V6, Spider със същите двигатели и 8С, оборудван с 4.7-литров 32V. При останалите обаче производителят обявява този бензин за неподходящ.

Интересно е съобщението на Ford, което гласи, че Е10 не създава проблеми при никой от бензиновите двигатели в моделите, производство след 1992 г. Има обаче едно изключение и това е Mondeo 1.8 SCI, производство между 2003 и 2007 г.

По-дълъг е списъкът при Renault. Като цяло моделите на френската марка, производство след 1 януари 1997 г. нямат проблем със зареждането на Е10. Това обаче не е в сила за произвежданите между 1 януари 2000 г. и 31 декември 2002 г. коли от моделите 19, както и за Megane от първо поколение и Laguna от второ, Ecpace от четвърто, Velsatis и Avantime, оборудвани с 2-литров мотор с код F5R и F4R Turbo.

При корейските автомобили, продавани в Европа. За нито един от моделите на KIA, Hyundai и луксозната марка Genesis няма предупреждение, че бензинът с 10% етанол не е подходящ за употреба.

Японските марки обаче обявяват изключения. Така например за Toyota предупреждение да не използват бензин Е10 има за шофьорите на Avensis с двигатели 2.0 с код 1AZ-FSE, производство от юли 2000 г. до октомври 2008 г. Същото е в сила и за същия модел с 2.4-литров двигател с код 2AZ-FSE, производство между юли 2003 г. и октомври 2008 г. Предупреждение има също за луксозните Lexus IS250, оборудван с 2.5-литров V6 с код 4GR-FSE от август 2005 г. до септември 2007 г., Lexus GS300 3.0 V6 с код 3GR-FSE, произвеждан между януари 2005 г. и септември 2007 г., както и за Lexus LS460 4.6 V8 с код 1UR-FSE, производство от август 2006 г. до септември 2007 г.

При Mazda по-екологосъобразният бензин е подходящ за всички модели, произведени от 2002 г. насам. При Nissan е в сила същото, но от малко по-рано - 1 януари 2000 г. От Mitsubishi предупреждават за опасност при използването му в автомобили с двигатели от серията GDI преди 2007 г., след което няма ограничения за нито един. От Suzuki препоръчват на собствениците да направят справка в книжката на автомобила. От Subaru пък обявяват, че нямат неподходящ за използване с Е10 двигател в нито един свой модел, произведен след 1 януари 1991 г.

И ако това изглежда доста отдавна, при Volvo нещата стоят още по-изненадващо. От шведската марка обявяват, че всички техни коли с бензинови двигатели са подходящи за Е10 още от 1976 г. насам. Но все пак има малки изключения - ограничени бройки S40 и V40, произведени в средата на 90-те години с двигатели с обем 1.8 от серията GDI. 

Всичките тези данни показват, че широка част от автомобилния парк у нас може да бъде пряко или косвено засегнат от новата компонента на биогоривото. Затова и собствениците на автомобили от горепосочените модели е хубаво да преценят какво е добре да се направи, за да може возилата им още дълго време да работят безпроблемно.