Търсенето на частни самолети процъфтя по време на пандемията, тъй като богатите предпочетоха да организират сами пътуванията си. Броят на луксозните полети обаче може да намалее поради факта, че някои клиенти харчат повече, отколкото могат да си позволят, а секторът е под прицела на екоактивистите, информира Ройтерс.

Търговете за самолети втора употреба и премиите за ранна доставка на джетовете бяха основните теми по време на изложението на Националната асоциация за бизнес авиация (NBAA) в Лас Вегас миналата седмица.

За публично търгуваните самолетостроители това е златна мина - те продават все повече самолети без отстъпките, които станаха широко разпространена практика при кризата в бранша по време на финансовия срив от 2008-2009 година, отбелязва БТА.

Гълфстрийм еъроспейс (Gulfstream Aerospace), която е част от групата на Дженеръл дайнамикс (General Dynamics Corp), Бомбардие (Bombardier), Текстрон (Textron) и Дасо авиасион (Dassault Aviation) са лидери по обем на доставките, за които доставчикът Хъниуел (Honeywell) очаква да достигнат 238 милиарда долара през идното десетилетие.

Притокът на нови клиенти, често богати хора или семейства, които замениха пътуванията си в първа класа с частни самолети по време на пандемията, носи обаче някои нови рискове.

Брокер с дългогодишна практика дава за пример нов купувач, който се е сдобил със самолет на цена, която може да си позволи само ако го дава го дава под наем за част от времето на други пътници.

Ако търсенето от желаещи да наемат машината намалее, то купувачът трудно ще успее да плаща за нея, предупреди брокерът, пожелал анонимност.

"Това са хора, които никога преди не са получавали сметка за поддръжка за 1 милион долара", допълва той.

Летателните часове на бизнес самолетите в САЩ са се увеличили с 16 процента в началото на октомври спрямо същия месец на 2019 година, който бе смятан за най-силния месец от 2008 година насам, според консултантската компания УингЕкс (WingX). Много мениджъри, анализатори, адвокати по авиационно право и брокери са уверени, че растежът ще продължи и през 2022 година.

Очаква се доставките да се увеличат от около 700 самолета годишно до приблизително 900 през 2025 година. Дори това оставя място за растеж предвид пика от 1300 доставени самолета през 2008 година, каза анализаторът Брайън Фоули.

Производството на бизнес самолети обаче ще бъде ограничено заради капацитета на веригите за доставки, твърди Дон Дуайър, съуправляващ партньор в брокерската компания Гардиън джет (Guardian Jet)

Същевременно някои компании се отказват от пътуванията и залагат на "въглеродни бюджети", за да намалят замърсяването. Тази политика ще натовари допълнително бизнес класата на самолетите и корпоративните самолети, които генерират повече емисии на пътник. Отрасълът полага усилия да отблъсква въпросите относно отрицателните си екологични рекорди. Неотдавна принц Хари и съпругата му Мегън Маркъл попаднаха в заглавията и бяха критикувани от медиите за това, че са използвали частен самолет въпреки активизма им за климатичните промени.

Компаниите за бизнес пътувания последваха миналата седмица авиокомпаниите и също поеха ангажимент за нулеви въглеродни емисии до 2050 година, но според екоактивистите обещанията им са недостатъчни, отбелязва АП.