Преминаването на кораби през Суецкия канал се очаква да поскъпне от  следващата година, съобщава британското издание "Гардиън" (The Guardian). Предвижда се пътните такси, за преминаване през ключовия търговски път да бъдат повишени с 6% от февруари 2022 година.

Припомняме, че през март тази година 400-метровият кораб "Евър Гивън" с тегло 200 000 т без товара, плаващ под панамски флаг, експлоатиран от тайванската компания "Евъргрийн" (Evergreen) и собственост на споменатата японската компания, се вклини странично именно в жизненоважния воден път заради комбинация от фактори: вятър от 40 възела (74.08 км/час), пясъчна буря, която е намалила видимостта, и лоша навигация.

Освобождавнето на кораба продължи 6 дни. В резултат от "запушването" на канала щетите, нанесени на глобалната верига за доставки, бяха значителни - обикновено през канала минават дневно стоки за около 10 милиарда долара.

Снимка: VESSEL FINDER

Новите такси на фона на бума на търговията

 

Властите, управляващи канала, се стремят да се възползват от процъфтяващото в световен план движение на товари в резултат на икономическия подем след първата вълна на коронавирусната пандемия и въведените по това време локдауни, пише британското издание, цитирано от БНР.

Преносът на сухи насипни товари, както и превозвачите на втечнен природен газ (LNG) се увеличиха с 5% през 2020 г. въпреки сериозното засягане на международната търговия през миналата година от коронавирусната пандемия.

Очаква се корабният трафик по целия свят да нарасне с 6,7% през 2022 г., според прогнози на МВФ и на Световната търговска организация, което означава и добри печалби за транспортните корабни компании.

Така например, през миналия месец каналът регистрира най-високия месечен тонаж в своята история - 112,1 милиона тона. Общо 1847 кораба са преминали през канала през октомври, което е с 14% повече от същия месец година по-рано.

Няма обаче да има повишаване на таксите за преминаване през Суецкия канал на танкери с LNG и на круизните кораби, тъй като круизният бизнес пострада сериозно от коронавирусната пандемия и все още не може да се възстанови от шока.

Трябва да се има предвид, че Суецкият канал е най-бързият маршрут за корабоплаване между Азия и Европа, като през канала преминава около 12% от международната търговия.

Решението за повишаване на таксите, начислявани на преминаващите през канал такси, обаче може да доведе до допълнително усилване на проблемите с глобалните вериги на доставки, което пък да рефлектира върху по-нататъшен растеж на инфлацията.