Производителите на чесън в САЩ печелят от търговската война с Китай
"В един идеален свят, бихме се радвали митата да останат завинаги", казва Кен Кристофър, изпълнителен вицепрезидент на семейната компания
Продажбите на калифорнийски чесън в момента се увеличават след десетилетия на отстъпление пред евтиния китайски внос. Очаква се продажбите да се вдигнат още, тъй като китайският чесън се облага с повишени мита, а няма изгледи за край на търговската война.
"В един идеален свят, бихме се радвали митата да останат завинаги", казва Кен Кристофър, изпълнителен вицепрезидент на семейната компания Christopher Ranch, която е най-големият от трите оцелели промишлени предприятия за отглеждане на чесън в САЩ.
Докато множество фермери страдат от търговската война, тъй като са силно зависими от износа за Китай, производителите на чесън в САЩ печелят, тъй като разчитат най-вече на вътрешния пазар.
Митата за китайския чесън бяха вдигнати от 10 % до 25 % на 9 май, когато Вашингтон вдигна тарифите за китайски стоки на стойност 200 милиарда долара и попари надеждите, че скоро може да бъде сключено американско-китайско търговско споразумение.
Фермерите, произвеждащи соя в американския Среден запад, наблюдават как силозите им се пълнят с непродадена продукция, след като водещият им клиент Китай спря да купува. Същевременно продажбите на чесън на Christopher Ranch са нараснали с 15 % през последното тримесечие на 2018 година, след като през септември САЩ наложиха мита от 10 % за вноса на китайски чесън.
Тръмп нареди да бъдат въведени още по-високи тарифи по-рано този месец, след като търговските преговори се провалиха, когато Китай се отдръпна по редица въпроси, жизнено важни за представителите на американските власти.
Ескалацията на търговския конфликт настъпи само няколко седмици преди прибирането на реколтата на чесън в САЩ.
"Моментът не би могъл да бъде по-добър за нас. Очакваме силно увеличаване на търсенето на калифорнийски чесън през идните седмици", казва 33-годишният Кристофър.
Предприемачът, чието стопанство има 5900 акра с чеснови полета в Гилрой, Калифорния, пътува до столицата Вашингтон миналия юли, за да призове администрацията на Тръмп да включи чесъна в списъка на вносни стоки, които ще бъдат обложени с мита.
Лобирайки за митата, Кристофър следва стъпките на дядо си, който се бори за въвеждането на антидъмпингови мита от 400 % за китайския чесън през 90-те години на миналия век.
"Разбираме, че от по-широка гледна точка, търговската война не отговаря по най-добрия начин на интересите на САЩ. Тъй като обаче митата се налагат така или иначе, трябва да сме сигурни, че чесънът ще бъде част от уравнението", допълва производителят.
Не всички са привърженици на митата за чесъна.
Докато Кристофър говори в полза на митата пред Комисията за международна търговия на САЩ, ръководителите на McCormick & Company, една от водещите световни компании за подправки, се обявяват против тях.
McCormick посочва, че рецептите й разчитат най-вече на китайския чесън, който според компанията се различава от продукта, отглеждан в САЩ.
"Те не са взаимозаменяеми. Също като виното, мястото на произход има значение и съвкупността от почвено-климатични фактори и особените характеристики на местността има значение", отбелязва главният изпълнителен директор на компанията Лорънс Кързиъс.
Освен разликата във вкуса, калифорнийският чесън традиционно се продава на много по-високи цени от китайския. Сега продуктът се продава за около 60 долара за кашон от 30 фунта (около 14 кг - бел. ред.) на едро, според Кристофър. Донеотдавна китайският чесън се търгуваше за 20 долара на кашон, но цената скочи до 40 долара и вероятно в бъдеще ще продължи да се покачва, допълва той.
Новите печалби, на които американските производители на чесън се радват благодарение на митата, са изключение в селскостопанския сектор на САЩ.
Китай миналата година отвърна на митата на Тръмп с мита за вноса на американски стоки, сред които соя, царевица и свинско месо.
Доходите на фермите в американските щати от Средния запад и Средния юг са продължили да спадат през първото тримесечие на 2019 година, според изследване на банковия сектор, оповестено по-рано този месец от регионалните банки на федералния резерв.
Тръмп обеща да предостави допълнителни 20 милиарда долара помощи за американските фермери, засегнати от продължителния спор, след като организации като American Soybean Association критикуваха неуспеха да бъде постигнато споразумение. Това се добавя към 12-те милиарда долара, които администрацията обеща миналата година, за да компенсира фермерите за загубите им от търговската война.
Конфликтът накара отчаяно да търсят алтернативни пазари множество фермери от Западното крайбрежие, специализирани в отглеждането на определени селскостопански продукти като ядки и череши, след като Китай ги обложи с големи мита и това ги оскъпи твърде много, за да се продават на китайския пазар.
Според Джейми Йохансън, който отглежда маслини и е президент на калифорнийска фермерска организация, представляваща 36 000 членове, произвеждащи 400 вида насаждения, администрацията на Тръмп е поставила калифорнийските фермери в центъра на митническите войни, водени с четири от петте основни пазара на производителите от щата, включително и Китай.
"Не съм чул някой от нашите членове да е спечелил от сегашната търговска война и от митата",