През май 2020 г. европейският пазар на леки автомобили претърпя нов рязък спад - с 52,3% спрямо същия месец на 2019 г. 

Въпреки че миналия месец ограничителните мерки срещу разпространението на новия коронавирус бяха облекчени в много страни, броят на новите леки автомобили, продадени в целия Европейски съюз*, спадна от 1,217,259 през май 2019 г. до 581 161 през май тази година. Това съобщи днес Европейската асоциация на автомобилните производители (ЕААП - ACEA).

Двуцифрен спад беше регистриран на всеки от 27-те пазара в ЕС за миналия месец, въпреки че процентните спадове бяха по-малко драматични, отколкото през април, отбелязва асоциацията.

Испания отбеляза най-голям спад сред четирите основни пазара в ЕС (-72.7%), продажбите спаднаха приблизително наполовина във Франция (-50.3%), Италия (-49.6%) и Германия (-49.5%).

Продажби на нови автомобили - брой и движение по месеци и процентно изменение

Графика: ACEA

От януари до май 2020 г. търсенето на нови леки автомобили в ЕС се сви с 41,5% след три месеца на безпрецедентен спад в Общността - през март, април и май. Досега през тази година спадът в Испания е с 54,2%, в Италия с 50,4%, във Франция с 48,5%. Свиването на германския пазар беше малко по-слабо, като през първите пет месеца на 2020 г. то е с 35,0%.

За България данните са следните. През май 2020 са продадени 1127 нови автомобила в сравнение с 3641 през същия месец на 2019 г., което показва спад с 69%.

От началото на годината (януари - май) през 2020 г. у нас са продадени 7878 нови леки коли, докато за същия период на 2019 - 15068. Или спадът е с 47.7%.

Продажбите за периоди по автомобилни маркиененияПрода

Таблица: ЕААП - ACEA

При марките най-голям спад отбелязват "Хонда" - 58% на годишна база (май 2020 спрямо май 2019 г.), Групите "Пежо - Ситроен" и "Фиат - Крайслер", съответно 56.4% и 55.3% за същия период.

Продажи на нови автомобили по страни

Таблица: ЕААП - ACEA

*ACEA отбелязва, че данните са за Европейския съюз с 27 държави-членки (без Обединеното кралство). За сравнения от година на година историческите данни се преизчисляват, за да се приспособят към новия обхват на ЕС27.