От юли 2024 г. всеки камион и автобус, регистриран в Европа, трябва да включва осем автоматизирани функции за безопасност в помощ на водача. Това означава, че дигитализацията и технологиите в автомобилите трябва да изключат човешката грешка при пътнотранспортни произшествия (ПТП), обясняват от пресцентъра на "Трък Експо 2023" (TRUCK EXPO 2023). Изложението ще се проведе на територията на Международен панаир Пловдив от 8-ми до 10-и юни.

Експертите припомнят, че нов регламент на Европейския съюз промени стандартите за оборудването и системите за безопасност в автомобилите. Новите изисквания за пътна безопасност - GSR (Регламент за обща безопасност) - и голямата цел на "Визия нула" е да сведе до нула смъртните случаи и тежките наранявания по пътищата на Европа до 2050 г.

Статистиката показва, че през 2021 г. на територията на ЕС са се случили почти 20 000 катастрофи със загинали хора, посочват от "Трък Експо 2023". В България приблизително 1000 души годишно губят живота си при пътни произшествия. До 90 процента от всички произшествия са свързани с човешка грешка. Делът на тежкотоварните превозни средства, участвали в такива ПТП в Европа, е около 14 на сто, но индустрията го смята за достатъчно значим, за да насочи инвестициите и развойната си дейност от години към приоритетно внедряване на нови технологии и оборудване за безопасност.

Експертите уточняват, че най-често срещани са сблъсък отзад между лек и товарен автомобил; сблъсък между камион, който завива надясно, и велосипедист, който се движи успоредно, но възнамерява да продължи направо; сблъсък с пешеходец, който пресича пътя пред превозното средство.

Водещите автомобилни производители отдавна са насочили вниманието си към превенция на тези рискове, обясняват от "Трък Експо 2023". Част от изискваните днес технологии за подпомагане на безопасността вече са добре установени в товарните превозни средства и ще може да се видят още тази година на "Трък Експо 2023" от 8-ми до 10-ти юни в Пловдив. Същата рамка за безопасността ще бъде прилагана и по отношение на автономните превозни средства (изцяло без водач) на територията на ЕС и в крайна сметка ще спомогне за регулирането на тези системи и въвеждането на стандартен набор от мерки и оборудване за безопасност.

Автоматизирани функции за безопасност в новите модели на "Трък Експо 2023" - по един пример от "ДАФ" (DAF), "МАН"(MAN), "Сетра" (SETRA) и "Мерцедес" (MERCEDES).

Всички нови камиони на "ДАФ" вече са съвместими с изискваните технологии за подпомагане на безопасността, уверяват от холандския производител. Пример е седловият влекач XG+ 530 FT - флагманът за международен транспорт, който е оборудван с пълен пакет LED светлини, комплект камери за задно виждане DAF Digital Vision System и камера DAF Corner View, заместваща предното и странично огледало. Освен 360-градусово виждане от мястото на водача, предното и страничните стъкла са със соларно фолио, което осигурява още по-добър комфорт и по-голямо зрително поле. На практика няма зона от камиона, която шофьорът не може да види и да съпостави в реално време с предмети и обекти от околната среда. Ако разглеждате този или някой от другите експонати на марката на TRUCK EXPO 2023, разпитайте за другите помощни системи за безопасност, като фабрична телематична система за наблюдение, управление и анализ на флотата - DAF Connect, Predictive Cruise Control, системите за следене на другите участници в движението и аварийно спиране, за следене на пътните ленти, контрол на стабилността, на налягането в гумите и за състоянието на акумулаторите.

"МАН" също ще представи тази година, за първи път на българския пазар, система с камери, вместо конвенционални система с огледала за следене на пространството около автомобила. На "Трък Експо 2023" посетителите ще могат да се запознаят отблизо с OptiView с 5 бр. камери за обратно виждане, системите за управление в зависимост от терена - Efficient Cruise 3 и за внезапно спиране - ACC stop & go, както и асистентите за предупреждение при напускане и връщане в лентата за движение, разпознаване умората на водача и т.н. В Пловдив ще бъде представено и последно поколение силово предаване на MAN Truck, което дава още по-добра горивна икономичност.

При автобусите подобрените системи за безопасност ще демонстира един от най-елегантните представители на автомобилите за превоз на пътници - SETRA 515 HD. Новото поколение на туристическите автобуси впечатлява с внедрените асистенти за подпомагане на шофирането, базирани на нова електрическа и електронна структура, които се въвеждат за първи път в европейски автобус. Setra ComfortClass и TopClass са оборудвани с Active Drive Assist 2 - комбинация от няколко системи, които активно подпомагат водача в спазването на дистанция и оставането в текущата лента на шофиране. Асистентът за помощ при аварийно спиране - Active Brake Assist 5 реагира както при движещи се, така и при неподвижни пешеходци.

В сегмента на лекотоварните камиони внимание предизвиква друг представител на "Деймлер" (Daimler). Новият FUSO Canter идва с редица подобрения на безопасността, една от които - Sideguard Assist® - открива движещи се уязвими участници в движението от страната на пътника на камиона, чрез радарни сензори. Тази функция за безопасност излъчва сигнали всеки път, когато открие риск от сблъсък, когато водачът се насочва към страната на пътника или е включил мигача от страната на пътника. В помощ на водача са още усъвършенствана система за аварийно спиране (AEBS), електронната програма за стабилност (ESP®), системата за предупреждение за напускане на лентата (LDWS), както и опционалните LED фарове с 30 на сто по-добра видимост, нова функция Autolight, както и подсилена задна греда, минимизираща удара в случай на инцидент.

Освен превантивния ефект на системите за безопасност в новите автомобили, предотвратяващи човешка грешка на пътя, всички тези автоматизирани функции намаляват напрежението върху шофьора по време на път и подобряват безопасността за него, за пътниците в превозните средства и за другите участници в движението.