Край Босфора става горещо. 103-ма пенсионирани турски адмирали са изправени пред съда по обвинението, че са нарушили конституцията на страната. Преди близо година те публикуваха декларация във връзка с Конвенцията от Монтрьо.

Този договор, подписан през 1936 година, върна на Турция суверенитета над Босфора и Дарданелите, който Османската империя изгуби след поражението си в Първата световна война. Договорът гарантира на търговските кораби безпрепятствено прекосяване в мирно време, за военните кораби обаче важат специални правила и ограничения. Тъкмо те могат да бъдат заобиколени с новия планиран канал, който ще бъде успореден на Босфора.

45 километра, 65 милиарда долара

В момента Босфорът и Дарданелите са затворени за военни кораби заради войната на Русия срещу Украйна - тъкмо това повелява договорът от Монтрьо. В момента обаче тази крехка конструкция сериозно се клати, тъй като турският президент Ердоган иска да ускори прокарването на втория канал, успореден на Босфора. Планирано е този канал да бъде дълъг 45 километра и да превърне в остров европейската част на Истанбул.

Срещу проекта се надигнаха не само еколозите - срещу него протестират и пенсионираните адмирали. Те смятат, че новият канал ще доведе до нарушаване на договора от Монтрьо, защото по него между Мраморно и Черно море ще могат безпрепятствено да преминават военни кораби, включително и в условията на война, каквато се води сега. Ердоган нарече тяхното изявление "неприемливо" и каза, че те не бива да се бъркат в политиката. Прокуратурата иска да бъдат осъдени на лишаване от свобода до 12 години.

Проектът за канал "Истанбул" датира още от 1994 година, когато с него излезе министър-председателят Бюлент Еджевит. През 2011 година Ердоган му вдъхна нов живот и дори го нарече "моят най-лудешки проект".

Очаква се, че изграждането му ще струва 65 милиарда долара. Според банкери в Истанбул такива кредити са в състояние да отпуснат единствено китайски банки. Финансовата анализаторка Яле Йозгентюрк казва пред германския "Ханделсблат" следното: "Китай няма просто да финансира канала, а ще поеме и цялото му строителство със свои фирми". От икономическа гледна точка такъв втори канал, успореден на Босфора, изглежда много изгоден. Като доказателство е достатъчен само фактът, че около 4% от световните доставки на петрол минават именно през Черно море.

"Радикално въздействие"

Но геополитическите последици от прокопаването на такъв канал, най-вече във връзка с договора от Монтрьо, изглеждат тревожни. Истанбулската управа начело с кмета Екрем Имамоглу, който е представител на опозицията срещу Ердоган, наскоро публикува меморандум, озаглавен "Канал "Истанбул" и рисковете, които той създава за турската национална сигурност". В меморандума се казва, че един такъв канал ще наруши политическото равновесие в Черно море и ще навреди на трайните политически и законови постижения на Турция. Според авторите му той ще окаже "радикално въздействие върху съотношението на силите, ще породи нестабилност и регионални дипломатически напрежения".

Проектът за канал "Истанбул"

Снимка: istock by Getty Images

Президентът Ердоган изобщо не крие възгледите си по въпроса. Още през 2019 година той заяви, че договорът от Монтрьо не давал на Турция никакви права. "Корабите идват и си отиват както си искат. (...) Ако направим тази инвестиция, ние ще въведем нов правен ред - както е със Суецкия канал и с много други", обясни тогава турския президент.

Точно срещу това възразяват адмиралите, изправени пред съда. Джем Гюрдениз, който е един от тях, казва пред АРД: "Демокрацията понякога изисква жертви. И в момента тъкмо ние сме принудени да платим тази цена. Турското правосъдие е политизирано - то трябва да се освободи от тази зависимост".

Материалът е публикуван в DW