Няма изрична забрана за износ на нефтопродукти, произведени от суров руски петрол, внесен по море. Само по нефтопровод. Това заяви пред журналисти в Министерския съвет служебният вицепремиер по икономическата политика и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев. Той увери, че страната ни се е запознала обстойно с европейския регламент, регулиращ тази тема.

"Прочели сме и сме се запознали с регламента много обстойно. Анализирали сме го. В него няма изрична забрана за износ на нефтопродукти, произведени от преработения суров руски нефт. Такава забрана има за суров нефт, получен по нефтопровод. За получения по морски транспорт няма забрана, а България внася нефт с морски транспорт", поясни още Христо Алексиев, цитиран от БТА.

Служебният вицепремиер обяви, че по темата ща бъде организирана и среща с представители на Европейската комисия, за да "бъде изчистен" този въпрос. В самия регламент има някои неизяснени въпроси, смята още Христо Алексиев.

Той даде пример с авиационното гориво, което в страната ни се произвежда единствено от "Лукойл". "Ако един самолет бъде зареден и излети за Нидерландия например, това износ ли е или не е износ? Възникват още много други такива въпроси", каза Христо Алексиев. Той призова по темата да не се правят спекулации, а въпросът да бъде изяснен от компетентните органи.

Още преди два дни вицепремиерът подчерта, че е забранен реекспортът на суров петрол, но износът на петролните продукти е разрешен. Тези продукти са български, категоричен бе той. Мнението му тогава подкрепи заместник-министърът на финансите Людмила Петкова.

Страните от Г-7 скоро ще обявят дългоочаквания таван на цените на руския петрол за износ, като се предполага, че пределът ще коригира няколко пъти годишно, а не всеки месец. Г-7, включително САЩ, заедно с ЕС и Австралия, се очаква да въведат на 5 декември таван на цените за руския износ на петрол по море като част от санкциите срещу Русия заради нахлуването й в Украйна.

От "Продължаваме Промяната" смятат за тревожна "заявката за заобикаляне на духа на дерогацията, договорена от ПП, а именно "да няма забрана за износ на продуктите от преработка на руски нефт".

От партията отбелязаха в своя позиция във вторник, че това няма да бъде приемливо условие за Европейската комисия. Преди три седмици Даниел Фери, говорител на ЕК, обяви, че "лимитираната дерогация" цели "снабдяването на България с петрол заради специфичната географска локация. Това не означава, че продуктите могат да бъдат изпращани до други европейски държави", се казва в позицията на ПП.

На пресконференция в понеделник в Министерския съвет Христо Алексиев обяви, че от 1 януари догодина "Лукойл Нефтохим Бургас" и "Лукойл България" прехвърлят икономическата си дейност, приходите и данъците в България. Тоест вече няма да работи на ишлеме и цялата печалба от дейността на рафинерията ще остава в България, а не в Нидерландия или Швейцария, както беше досега.

Днес вицепремиерът каза, че постигнатите договорености с ръководството на "Лукойл" могат да доведат до по-големи приходи в бюджета на България. Както Алексиев изчисли преди два дни, ако за 2021 г. "Лукойл Нефтохим Бургас" е платил 3,5 милиона лева данък печалба, за 2022 г. се очаква около 100 милиона лева, за 2023-а - в пъти повече - между 600 милиона лева и 700 милиона лева.

Във връзка с износа, Алексиев отбеляза в понеделник, че е против реекспорта на суров петрол, но и че не е необходимо да бъде ограничавано изкуствено производството на рафинерията, тъй като по-голямото производство води до по-ниски цени за вътрешния пазар. "На второ място забраната за износ на нефтени продукти би нарушила външнотърговското салдо на страната ни и от износител България може да се превърне във вносител, което е недопустимо. В този контекст ограничаването на износа би се отразило негативно и на приходите в държавната хазна."

Генерираните допълнителни приходи ще бъдат използвани за компенсации на цените на горивата за хората и за бизнеса, за което ще бъдат приети необходимите действия от правителството, категоричен бе Алексиев.

От ГЕРБ изчислиха, че отстъпката при така генерирана и оставаща на разположение печалба би стигнала за 50 ст. на литър. В същото време те предложиха законопроект, с който компенсацията стига до 1 лев на литър.