Всяка десета кола продадена в Европа тази година ще бъде електрическа или хибридна с възможност за зареждане от мрежата (plug-in hybrids). Това показва проучване на екоогранизацията Transport & Environment, публикувано от FТ. Числата показват, че увеличението на дела на този тип автомобили в общия пазар ще бъде тройно. За 2021 г. прогнозите са, че около 15% една от всеки седем продажби ще бъдат на електрически или хибридни автомобили. На този фон и предвид пандемията от COVID-19, пазарът на автомобили се очаква да спадне с 25% през тази година по данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA).

Данните, с които работи Transport & Environment, са на база първите шест месеца от тази година. В същия момент Digitimes пише, че за септември са продадени повече от 160 хил. електрически автомобили и зареждаеми хибриди. Увеличението е с 15% спрямо предишния месец. Най-много такива коли са реализирани в Германия (40 хил.), Великобритания (34 хил.) и Франция (17 хил.), като за периода януари-септември общите продажби в Европа надвишават тези в Китай.

Причината за този ръст е спадът на обема на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене, както и новите изисквания на ЕС за вредните емисии. През 2021 г. средните нива на въглеродни емисии на новопроизведените автомобили трябва да достигнат нива от 95 г. на километър, посочват от групата T&E. През първите шест месеца на т.г. Средната стойност CO2 емисиите на новопродадените автомобили е спаднала от 122 на 111 г. на километър, което е най-голямата подобна редукция за повече от десет години.

Според изискванията на ЕС от догодина всеки производител, който не спазва правилата моделната му гама да има съответните нива на CO2 емисиите, ще трябва да плаща глоби, чиято обща стойност може да достигне милиарди евро. Друга стъпка, която могат да предприемат неизрядните автомобилни гиганти на Стария континент, е да купуват т.нар кредити от компании, които успяват да приведат в норма своята флотилия от модели.

По-рано този месец от Volvo Cars съобщиха, че са готови да продават кредити на свои конкуренти. За сметка на това обаче производителят на Mercedes-Benz Daimler е все още далеч от изпълнението на горпосечените цени и най-вероятно ще трябва да купува такива кредити. Заради пандемията и забавянето на някои модели Volkswagen също ще се окаже в ролята да купува "зелени точки" с цел да не бъде глобяван.

В същото време редица европейски държави се надпреварват с това да предлагат бонуси на своите граждани и фирми, решили да закупят електрически автомобили. През август в Гърция заработи схема, при която държавата плаща до 6 хил. евро при покупката на нов електромобил с цена до 50 хил. евро. Освен това при връщане на стар автомобил се полагат още 1000 евро бонус и 500 евро, ако собственикът реши да си изгради зарядна станция. Очаква се близо 22 хил. "зелени" автомобили да бъдат закупени по този начин.

Купувачите на електромобили в Германия могат да получат премия при покупката до 6000 хил. евро., като половината идват от правителството, а другата от местната асоциация на автопроизводителите, пише Electrek.co. В страната работят и още няколко инициативи включително и данъчни облекчения.

В България към този момент модернизацията на автопарка с електрическите возила не е особен приоритет. Собствениците на еко возилата все пак са освободени от заплащането на пътния данък към общините и могат свободно да паркират в синя и зелена зона в някой от градовете. От възможността за паркиране са изключени хибридните автомобили. Така страната ни се нарежда на опашката по "правителствен ентусиазъм" за подкрепата на електромобилите в Европа.