Крайно време е в България да започне сериозна подмяна на автомобилния парк. Това каза Богомил Николов, изпълнителен директор на асоциация "Активни потребители".

До края на седмицата предстои парламентът да гласува промените в Закона за местните данъци и такси, с които за първи път в България се въвежда екологичен компонент в данъците на автомобилите. Според представителите на организацията обаче не може да се очаква много от този данък, защото той няма да промени много автопарка в страната.

Други проблеми според Богомил Николов са свързани с извършването на годишните технически прегледи, които не са ефективни, тъй като борят на спрените заради вредни емисии автомобили е нищожен. Според "Активни потребители" цялостната система на годишните технически прегледи е объркана, тъй като е поставена на конкурентна основа една контролна дейност.

Николов посочи, че трябва да се обсъдят повече мерки както краткосрочни, така и дългосрочни, с които да има реален ефект и той да бъде траен. Сред тях са мерки за извеждане на трафика от най-проблемните зони каквито са градските центрове.

Такива мерки са и субсидиите и подкрепата за граждани, които решат да си закупят електромобили. Асен Ненов посочи, че в много от страните в ЕС има специална подкрепа за потребителите, които закупуват електромобили. Във Франция отстъпката е до 6300 евро и допълнително 3700 евро за собственици на дизелови коли, които ги заменят с електромобили. Субсидията във Великобритания за потребители, които купуват електромобил е до 4500 паунда, около 4000 евро е субсидията в Германия.

На много от тези места има и допълнителни "бонуси" като освобождаване от такса за регистриране, пътен данък и различни други такси в Холандия; освобождаване от данъци във Великобритания и Германия; освобождаване от мита, ДДС, годишен данък, пътни такси в Норвегия, където ползвателите на електромобили могат още да ползват безплатно платените пътища и фериботи, да паркират безплатно, имат право да карат в бус лентите. 

Ненов посочи, че средства се заделят и в България от Националния доверителен екофонд за обновяване на автопарка с електроавтомобили, но средствата са само за административни звена - централна администрация, териториалните й подразделения и общините.