Днес Европейската комисия прие пакет от предложения, за да съобрази политиките на ЕС в областта на климата, енергетиката, земеползването, транспорта и данъчното облагане с поставените цели за намаляване на нетните емисии на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с равнищата от 1990 г., съобщиха от ЕК.

Законовите промени съчетават:

Увеличено използване на енергия от възобновяеми източници. Всички държави членки на ЕС ще имат конкретни цели за използването на енергия от възобновяеми източници в транспорта, отоплението и охлаждането, сградите и промишлеността.

По-бързо разгръщане на видовете транспорт с ниски емисии и на инфраструктурата и горивата в тяхна подкрепа - всички нови автомобили, регистрирани към 2035 г., ще бъдат с нулеви емисии. Това изисква от държавите членки да инсталират нови пунктове за зареждане на редовни интервали на големите магистрали - на всеки 60 километра за зареждане с електроенергия и на всеки 150 километра за зареждане с водород. Въздухоплавателните средства и корабите ще имат достъп до чиста електроенергия в главните пристанища и летища, включително синтетични нисковъглеродни горива.

По-голяма енергийна ефективност - от публичния сектор ще се изисква ежегодно да санира 3 % от своите сгради;

Определяне на план за засаждане на три милиарда дървета в цяла Европа до 2030 г.

Прилагане на търговията с емисии в нови сектори и затягане на съществуващата схема на ЕС за търговия с емисии.

Държавите членки следва да изразходват всички свои приходи от търговия с емисии за проекти, свързани с климата и енергетиката. Специална част от приходите от новата система за пътен транспорт и сгради следва да бъде насочена към възможното социално въздействие върху уязвимите домакинства, микропредприятията и ползвателите на транспорта.

Предлага се нов Социален фонд за климата, който да предоставя специално финансиране в помощ на гражданите, за да ги вложат в енергийна ефективност, нови отоплителни и охладителни системи на жилищата си и по-чиста мобилност. Социалният фонд за климата ще се финансира от бюджета на ЕС, като се използва сума, равняваща се на 25 % от очакваните приходи от търговията с емисии за строителни горива и горива за пътен транспорт.

"Той ще предостави на държавите членки финансиране в размер на 72,2 млрд. евро за периода 2025—2032 г. С предложение за използване на съответстващо финансиране от държавите членки Фондът ще мобилизира 144,4 млрд. евро за социално справедлив преход", разясняват от ЕК.