BloombergNEF: 2022-а ще бъде годината на бума на зеления водород
Горивото се очаква да стане конкурентоспособно и по-евтино от „синия водород“ още през това десетилетие
След 2021 г., когато възобновяемият водород се очерта като решаваща спасителна линия за индустрии с интензивни въглеродни емисии и изправени пред нарастващ натиск за декарбонизация, 2022 г. е определена да отбележи преломен момент за вложенията във водорода. В този сектор инвестициите и производството ще достигат нови върхове, но с условието правителствата да се включат.
Нов доклад от анализаторите на енергийния пазар от BloombergNEF прогнозира, че 2022 г. ще бъде година на бум за сектора на зеления водород, тъй като нарастващият фокус върху промишлената декарбонизация и намаляващите технологични разходи са в основата на нарастващите инвестиции в нов капацитет за производство на възобновяем водород.
В изданието на Bloomberg Intelligence аналитичната фирма очерта няколко смели прогнози за настоящата година за индустрията на зеления водород, включително масивно ускоряване на електролизерните инсталации. Очаква се да нарастнат и специализираните водородни компании, които правят публични листване.
BloombergNEF прогнозира, че възобновяемият водород ще започне да изпреварва "синия" водород по цена в повечето големи икономики преди края на десетилетието. Очаква се именно зеленият водород да стане най-евтиния източник на енергия в Австралия още през 2027 г., но чак след като тези параметри бъдат постигнати от Китай.
"Въпреки че днес са скъпи, разходите за зелен водород се очаква да паднат със 75 процента до 2030 г., тъй като цената на електролизерите бързо намалява. Китайските компании вече продават електролизери на една четвърт от цената на своите западни аналози", обясняват експертите на BloombergNEF. "Намаляването на цената означава, че зеленият водород ще бъде по-евтин за производство от синия водород, добиван чрез природен газ в целия свят до 2030 г."
BloombergNEF добавя, че очаква възобновяемият водород да запази статута си на най-евтиния източник на водород с нулеви емисии в обозримо бъдеще, като конкурентното му предимство само продължава да се разширява. А изкопаемият добив на водород остава жизнеспособен само в страни, където правителствата продължават да наливат средства за субсидиране на производството и употребата му.
Анализаторите коментират, че очакват усилията за изпълнение на ангажиментите за достигане на беземисионна икономиката, а не механизмите за ценообразуване на въглерода, да послужат като основен дългосрочен двигател на увеличеното усвояване на водород от ВЕИ, поне в краткосрочен план.
"Ценообразуването на въглерода ще бъде ключово за нарастването на търсенето на чист водород - така гласи мантрата, повтаряна от участниците в индустрията, политиците и дори BloombergNEF. Макар да е вярно в дългосрочен план, националните и корпоративните цели за нулеви емисии ще стимулират по-чистото търсене на H2 през 2022 г., отколкото ценообразуването на въглерода", се казва в доклада.
Нарастващата индустрия на зелен водород ще доведе до четирикратно увеличаване на търсенето на допълнения към електролизерно оборудване през 2022 г., прогнозира BloombergNEF. Така създаденият през 2021 година нов електролизерен капацитет от 458 MW, сега се очаква да се увеличи до между 1,8 и 2,5 GW нов инсталиран електролизер. И това е планирано да се случи само тази година. Очаква се този скок в търсенето да бъде воден от Китай, който се очаква да представлява около две трети от новите добавки за електролизатори.
Кои индустрии ще търсят зеления водород?
Пет ключови индустриални сектора, според BloomgbergNEF, ще водят при ръста в употребата на зелен водород, като тук включваме производството на стомана, амоняк, метанол, химия и рафинирането на петрол. Очаква се обаче усвояването на водородни горива за пътническия транспорт да изостава, като електрическите превозни средства остават по-конкурентоспособният вариант при превозните средства с нулеви емисии.
"Причината, поради която водородът ще бъде използван в тези проекти, е комбинация от химия и икономика. Производството на химикали като амоняк и метанол и рафинирането на нефт не може да се случи без водород. За стоманата водородът ще бъде един от най-евтините начини за декарбонизация", казва BloombergNEF. "Пътническите автомобили, от друга страна, ще намерят акумулаторни електрически задвижвания, които са по-евтини от водорода. Очаква се амонякът да продължи преминаването си към възобновяеми източници, предвид установения пазар за употребата му като тор и в други химически процеси. "Това може да доведе до развитие на зелен пазар на амоняк в тандем с водорода", смятат от BloombergNEF. Припомняме, че амонякът е и идеален енергиен носител за пренасяне на водород до различни точки по света.
"Използването на амоняк такъв, какъвто е, има смисъл в сектори, които го изискват заради неговите химически свойства, като торове, и може да бъде обещаващо в приложения като корабно гориво например. Но водородът ще бъде за предпочитане в много други приложения. Например изгарянето на амоняк в турбини за производство на електричество, както е планът в Япония, би било неикономично.
Анализът следва прозренията, публикувани от Международната агенция за възобновяема енергия, която предполага, че появата на глобална водородна индустрия трябва да доведе до значителна промяна в глобалната енергийна геополитика, като се появяват нови енергийни суперсили и страни, традиционно зависими от износа на изкопаеми горива.
Докладът на IRENA също така идентифицира Австралия като добре позиционирана, за да се утвърди като водещ световен доставчик на евтин възобновяем водород, но може да се сблъска със силна конкуренция от други производители на експортен пазар, който ще включва по-голяма конкуренция и по-малки маржове на печалба от традиционните изкопаеми горива.