Жест, дума и отворен ум: Маркетинг директорът на Кока-Кола ХБК България Христина Георгиева за куража и интуицията на жените лидери
Какво дамите на ръководни постове владеят по-добре от господата на същите позиции и измислила ли е Кока-Кола Дядо Коледа?
Вдъхновението идва с положителната настройка, куража и вярата в собствената интуиция! Вдъхновение в наши дни несъмнено ще откриеш в думите на всяка една от дамите на върха, които ще ви представим в специалното издание на She`s The One: Първите Дами в Бизнеса. С началото на есента започнахме поредица от разговори за успеха и женските тайни, за привличането му. Всяка една от историите на успешните Първи дами в Бизнеса у нас и в чужбина ще откривате в портала Dir.bg до месец май 2023 година, когато нашето вдъхновяващо приключение ще завърши с фотоизложба на забележителните дами в бизнеса от нашата селекция.
Продължаваме поредицата She Is The One in Business с една жена с повече от 15 години в сферата на маркетинга и продажбите в сектора на бързооборотните стоки в различни индустрии, както на българския, така и на международния пазар. Христина Георгиева започва кариерата си в Unilever България и постепенно преминава през различни роли с нарастваща отговорност. През 2010 г. се присъединява към Heineken, където управлява въвеждането на различни иновативни продукти, а през 2016 г. поема ролята старши мениджър Premium Brands, като оформя премиум портфолио стратегията на компанията. През 2017 г. тя стартира своя път в отдел "Продажби" в Heineken с позицията Trade Marketing, а по-късно поема длъжността Regional Portfolio Manager, където развира стратегията за различни Европейски пазари. През ноември 2019 г. се присъединява към ръководния екип на Кока-Кола ХБК България на позицията директор отдел "Маркетинг", като управлява дългосрочната стратегия за развитие на 24/7 портфолиото на компанията чрез иновации и фокус върху клиента.
***
"Кариерата ми в маркетинг индустрията започна още през 2006 г., почти веднага след завършване на магистърската ми степен. Скоро след това научих и първия си важен урок, а именно че мога да правя грешки, но никога два пъти една и съща. Това до голяма степен е и есенцията на маркетинга. Наука е, но се основава и на интуиция, и на голяма доза кураж - да се опиташ да направиш нещо ново, без да те е страх, и да изпитваш удоволствие и удовлетворение от това", казва Христина Георгиева.
С над декада опит в маркетинг индустрията, тя вече ясно откроява своите лични качествата, които смята за изключително важни в професията:
Да не се отказваш да опитваш, да вярваш, да мислиш положително и да се доверяваш на вътрешното си усещане.
"Положителната настройка и усмивката са "заразни", а за един маркетинг човек е незаменимо да умее да "заразява" и вдъхновява. Да усеща дали идеята има потенциал, без да има абсолютната сигурност, че тя ще е успешна", казва тя.
Професионалният ѝ път започва през далечната 2006 г., когато "незнайно защо" (незнайно само за нея) ѝ се доверяват да отговаря за големи световни марки, които обича и до днес, и благодарение на които счита, че компанията зад тях е едно от най-добрите училища по маркетинг.
"Винаги ще се възхищавам на брандове и кампании с кауза като тази на "Dove. Kaмпания за истинска красота", насочена срещу стереотипите за красотата, тема изключително актуална и днес. Така се случи, че първите ми месеци на работа съвпаднаха и с реструктуриране, което пък от своя страна ми даде възможност да се занимавам с много и различни неща, и така да се каже - да се гмурна в дълбоката вода. Винаги съм вървяла, че ако има желание, има и начини, и две години след това заминах да работя за същата марка, но на регионално ниво, в Букурещ, което пък ми даде вкуса и знанието на много и различни пазари и осъзнаването колко важни са хората за постигането на всяка цел", споделя Христина Георгиева.
След това личният ѝ живот я връща отново в България, където бирената индустрия ѝ подарява ново и нестихващо вдъхновение. И така до 2019 г...
"Моментът, в който мога гордо за заявя, че за мен е чест и щастие да допринасям за развитието на топ марка като Кока-Кола".
Менторите в живота ѝ са много. След определен момент интуитивно започва да се обгражда и да общува с хора, от които има какво да научи, но и какво да даде, и които споделят знанията и мъдростта си.
"Всичко започна с родителите ми, на които винаги съм разчитала и от които съм научила много. Интересното е, че и двамата са инженери, занимават се с точни науки и за тях до скоро професията маркетолог не съществуваше. Успяха обаче да насадят в мен онази непрекъсната жажда за развитие, усъвършенстване и желание да бъда още по-добра, да не се сравнявам, а да надскачам себе си. След успешен изпит баща ми повтаряше, че резултатът не е толкова важен, важно е какво следва. Случва се често да си казвам "правя каквото трябва, пък да става каквото ще", което някак ми носи увереност и спокойствие, че независимо дали начинанието ще е успешно, аз се чувствам спокойна със себе си. За щастие, реалността показва, че тази формула работи добре", споделя откровено маркетологът.
Изглежда крехка, но всъщност е достатъчно силна да подходи към всичко с усмивка. Как успява да я извика на лицето си в трудните моменти?
"Тя е естествена част от мен. Не си давах сметка за това, но хората започнаха да ми казват, че ми е като запазена марка и да ме питат как успявам винаги да се усмихвам. Мисля, че намирам отговора в онези редки моменти, в които не го правя - усещам заобикалящите ме притеснени и по-загрижени и някак нещата се случват по-трудно. А усмивката се предава и след това се връща към теб. Обичам да се зареждам от хората около мен. Помага ми да се справям с трудностите. И благодаря на семейството си, на екипа ни в "Кока-Кола ХБК България" и на всички наши партньори и потребители за положителната енергия, която ми подаряват".
Най-важните характеристики на жените лидери в професиите на бъдещето са същите, които и мъжете лидери притежават, казва Христина Георгиева.
"Но мисля, че има и такива качества, които ние, жените владеем по-добре или иначе казано, са ни по-присъщи. А именно емпатията и емоционалната интелигентност. Мисля, че жените, понякога дори неосъзнато, умеем да създаваме една среда на разбирателство и приобщаване - такава, че да дадем възможност на всички, независимо от различията помежду им, да дадат максимума от себе си. И съм истински щастлива, че в компанията се стремим да правим именно това - да приемаме хората такива, каквито са, да виждаме силните им страни, да им помагаме да разгръщат потенциала си и заедно да постигаме целите, които сме си поставили. Защото за нас лидерството и развитието нямат пол, цвят или възраст, но имат отношение и пример".
Напоследък често говорим за емоционална интелигентност. Тя ясно си проличава в корпоративния свят, казва Христина Георгиева.
"Както споменах, умението да приобщаваш и да извличаш максимума от хората, няма как да остане незабелязано или неоценено. Защото носи промяна, а тя е за добро. Доказано, е че приобщаващите екипи са по-ефективни и иновативни, а особено за маркетинга това е от съществено значение. Всеки ден ние водим битка за вниманието на потребителите и мисля, че би било невъзможно да я спечелим, ако самите ние не успяваме да усетим различията и малките универсални идеи, които ни обединяват. Това е и начинът, по който продължаваме да увеличаваме максимално потенциала на всеки в нашия бизнес. И тъй като от опит знам, че емоционалната интелигентност не идва с рецепта, то бих дала простичък съвет - нека сме открити както никога досега, защото нашето приобщаване понякога е в най-малките неща - жест, дума и, разбира се, отворен ум".
Споделя, че за нея е привилегия да работи в толкова разнообразна среда, заедно с хора от различни държави, възраст, произход и култура. Кока-Кола ХБК оперира в 29 страни, но всички са обединени от целта да променят общото ни утре към по-добро.
"Ето защо и съм много щастлива, че през изминалата година компанията ни в България се присъедини към Хартата на многообразието, като доброволно поехме отговорност за предприемането на стъпки за прилагане на политики за многообразие и равенство във възможностите независимо от пола, сексуалната ориентация, физическите способности, възрастта и други на работното място. И макар че много хора гледат на това като на конкурентно предимство, ние го виждаме като нещо съвсем естествено - нормалност, която води лидерите напред".
Кока-Кола ХБК България е част от позната на всеки глобална верига и се разраства с всяка минута. Христина Георгиева е от хората, които виреят добре в тази динамична, променлива корпоративна среда - с поглед, вперен в хоризонтите, които има амбицията да достигне в българската "Кока-Кола станция".
"Факт е, че както на глобално, така и на местно ниво компанията не спира да се развива, но задавайки пулса на всички тези промени, ние също правим своите стъпки напред. Всеки от нас има възможност за включване в редица програми и широко поле за личностно и професионално развитие. Ето защо и аз от скоро съм част от програмата ни "Жените в лидерството", чрез която на ниво Група се стремим да отключим допълнително потенциала на жените в компанията, да стимулираме увереността и видимостта им и да вдъхновим все повече от тях да сбъдват мечтите си. Идеята е да се създаде място, където всички ние се чувстваме подкрепени да постигаме, вдъхновени да учим, споделяме и да вървим заедно напред. Като жена, която е работила много, за да постигне всичко до тук, участвам с голямо желание в програмата и вече имам емоционален знак, че от нея ще се роди нещо наистина смислено и позитивно", разкрива маркетинг директорът на Кока-Кола ХБК България.
Питаме я познато ли ѝ е чувството на несигурност в лидерството и какво го провокира. Как успява да овладява Човека зад Мениджъра и трябва ли той да присъства там?
"Струва ми се, че колкото повече човек се развира и напредва в кариерата си, толкова повече той оперира в среда на несигурност. Толкова повече и разчита на другите, и постига чрез екипа си. Съвсем в реда на нещата е всички да се изправяме пред моменти на съмнения или неуспехи. Но струва ми се, че именно в тях женското ни аз може да преведе екипа напред със сърцатост, откритост и достъпност. Не виждам нищо лошо в това да имаш куража да кажеш "не знам, нека обсъдим и да решим". Всъщност така лидерството ни придобива човешки облик, а именно човешкото ни свързва и прави по-силни".
Говорейки за иновациите и всичко онова, което позволява на компания от ранга на Кока-Кола да бъде винаги в крак с времето, блясъкът в очите ѝ е видим:
„За нас мнението на нашите клиенти и потребители е от огромно значение и ние регулярно следим промените в техните предпочитания и нужди. Стремежът ни е да им предложим развиващо се 24/7 портфолио, което да отговори на желанията им във всеки момент от денонощието: като започнем от минералната вода за ежедневна употреба и сутрешното кафе, преминем през безалкохолните негазирани и газирани напитки и стигнем до премиум алкохолните предложения. Целта ни е да осигурим разнообразни възможности – с различни видове напитки, нови комбинации от вкусове, с или без добавена захар и намалени калории, както и с различни размери и все по-устойчиви опаковки. И тъй като именно начинът, по който хората откликват на предложенията ни, е това, което ни дава крила, тук е моментът да им обещая, че през Новата година ги очакват още много изненади.“
В навечерието на 2023 година отправяме поглед и към бъдещето на компанията, за което Христина говори с усмивка. "Макар че всички свързваме Кока-Кола с червения цвят, бъдещето й е зелено. Буквално преди броени дни Кока-Кола ХБК бе определена за най-устойчивата компания за напитки в света според Индекса на Dow Jones за 2022 г. и ние ще продължим да се стремим да бъдем не само двигател на положителните промени, но и примера, който искаме да виждаме у другите. Защото истината е, че когато екипът е вдъхновен, отдаден и обединен от обща цел, резултатите не закъсняват." Като доказателство за думите си маркетинг директорът споделя, че само за изминалите 2 години компанията е намалила преките си въглеродни емисии с 30%, като е спестила над 90 хил. тона емисии от цялостната ни дейност в България. Постигнато е и рекордно намаление на консумацията на вода в заводите ѝ в Костинброд и Банкя. Изброените примери са много, но сред всички тя откроява и новите прикрепени капачки към бутилките с минерална вода „Банкя“, които вече улесняват събирането и рециклирането на опаковките у нас.
Една Любов от пръв поглед, срещната рано - това е любовта на Христина Георгиева към маркетинга. Затова и никога не е изпитвала съмнение относно това, какво иска да прави.
"Вероятно самият факт, че винаги съм работила за незабравими, силни марки, със значими каузи и с изключителни хора, не ми е давал повод да се огледам настрани. Спомням си детската ми мечта обаче - много исках да стана ски инструктор. Сега и тя се осъществи благодарение на сина ми".
Като майка наблюдава отблизо и внимателно развитието на сина си, който е в първи клас. В него открива качества, които са важни да развива отсега, но и се стреми да изгражда и други.
"Най-важното за мен е да виждам усмивката, която грее почти постоянно на лицето му. Знам, че животът обича хората с положителна настройка. Виждам и огромното му желание да учи, защото му е любопитно и забавно да се гмурка в нови неща. Беше много интересно, когато съвсем искрено ми каза, че не е харесвал детската градина, но училището обожава и силно се надявам да запази този интерес и за в бъдеще. Стремя си да градя в него увереност, че може да се справи с всичко, стига да го поиска и да не се отказва. И разбира се, искам да съхрани доброто в себе си", казва Христина.
Разговаряме с нея в навечерието на Коледа, знаейки че Кока-Кола и светлият празник са неразривно свързани от години. Каква е връзката между празника и една от най-популярните газирани напитки в света, питаме Христина Георгиева, чиято прословута, широка усмивка се появява с думите:
"Вероятно очаквате, че ще отговоря, че Кока-Кола е измислила Дядо Коледа..."
НАЙ
Тимошенко обвинява Киев, че подарява единствения завод за титан в Европа на близки до Русия
„ГБС Енерджи Сълюшънс“ прилага иновативни решения в ключов енергиен проект за България
Професор апелира за нов международен договор за намаляване добива на изкопаеми горива
До 500 лв. стига новогодишният куверт в столичните заведения
До 500 лв. стига новогодишният куверт в столичните заведения
Молдова се кани да национализира "Молдовагаз", наполовина притежавана от "Газпром"
Тимошенко обвинява Киев, че подарява единствения завод за титан в Европа на близки до Русия
"Булгаргаз" прогнозира около 8% поскъпване на газа за януари, с около 1% под първата заявка