Жест, дума и отворен ум: Маркетинг директорът на Кока-Кола ХБК България Христина Георгиева за куража и интуицията на жените лидери
Какво дамите на ръководни постове владеят по-добре от господата на същите позиции и измислила ли е Кока-Кола Дядо Коледа?
Вдъхновението идва с положителната настройка, куража и вярата в собствената интуиция! Вдъхновение в наши дни несъмнено ще откриеш в думите на всяка една от дамите на върха, които ще ви представим в специалното издание на She`s The One: Първите Дами в Бизнеса. С началото на есента започнахме поредица от разговори за успеха и женските тайни, за привличането му. Всяка една от историите на успешните Първи дами в Бизнеса у нас и в чужбина ще откривате в портала Dir.bg до месец май 2023 година, когато нашето вдъхновяващо приключение ще завърши с фотоизложба на забележителните дами в бизнеса от нашата селекция.
Продължаваме поредицата She Is The One in Business с една жена с повече от 15 години в сферата на маркетинга и продажбите в сектора на бързооборотните стоки в различни индустрии, както на българския, така и на международния пазар. Христина Георгиева започва кариерата си в Unilever България и постепенно преминава през различни роли с нарастваща отговорност. През 2010 г. се присъединява към Heineken, където управлява въвеждането на различни иновативни продукти, а през 2016 г. поема ролята старши мениджър Premium Brands, като оформя премиум портфолио стратегията на компанията. През 2017 г. тя стартира своя път в отдел "Продажби" в Heineken с позицията Trade Marketing, а по-късно поема длъжността Regional Portfolio Manager, където развира стратегията за различни Европейски пазари. През ноември 2019 г. се присъединява към ръководния екип на Кока-Кола ХБК България на позицията директор отдел "Маркетинг", като управлява дългосрочната стратегия за развитие на 24/7 портфолиото на компанията чрез иновации и фокус върху клиента.
***
"Кариерата ми в маркетинг индустрията започна още през 2006 г., почти веднага след завършване на магистърската ми степен. Скоро след това научих и първия си важен урок, а именно че мога да правя грешки, но никога два пъти една и съща. Това до голяма степен е и есенцията на маркетинга. Наука е, но се основава и на интуиция, и на голяма доза кураж - да се опиташ да направиш нещо ново, без да те е страх, и да изпитваш удоволствие и удовлетворение от това", казва Христина Георгиева.
С над декада опит в маркетинг индустрията, тя вече ясно откроява своите лични качествата, които смята за изключително важни в професията:
Да не се отказваш да опитваш, да вярваш, да мислиш положително и да се доверяваш на вътрешното си усещане.
"Положителната настройка и усмивката са "заразни", а за един маркетинг човек е незаменимо да умее да "заразява" и вдъхновява. Да усеща дали идеята има потенциал, без да има абсолютната сигурност, че тя ще е успешна", казва тя.
Професионалният ѝ път започва през далечната 2006 г., когато "незнайно защо" (незнайно само за нея) ѝ се доверяват да отговаря за големи световни марки, които обича и до днес, и благодарение на които счита, че компанията зад тях е едно от най-добрите училища по маркетинг.
"Винаги ще се възхищавам на брандове и кампании с кауза като тази на "Dove. Kaмпания за истинска красота", насочена срещу стереотипите за красотата, тема изключително актуална и днес. Така се случи, че първите ми месеци на работа съвпаднаха и с реструктуриране, което пък от своя страна ми даде възможност да се занимавам с много и различни неща, и така да се каже - да се гмурна в дълбоката вода. Винаги съм вървяла, че ако има желание, има и начини, и две години след това заминах да работя за същата марка, но на регионално ниво, в Букурещ, което пък ми даде вкуса и знанието на много и различни пазари и осъзнаването колко важни са хората за постигането на всяка цел", споделя Христина Георгиева.
След това личният ѝ живот я връща отново в България, където бирената индустрия ѝ подарява ново и нестихващо вдъхновение. И така до 2019 г...
"Моментът, в който мога гордо за заявя, че за мен е чест и щастие да допринасям за развитието на топ марка като Кока-Кола".
Менторите в живота ѝ са много. След определен момент интуитивно започва да се обгражда и да общува с хора, от които има какво да научи, но и какво да даде, и които споделят знанията и мъдростта си.
"Всичко започна с родителите ми, на които винаги съм разчитала и от които съм научила много. Интересното е, че и двамата са инженери, занимават се с точни науки и за тях до скоро професията маркетолог не съществуваше. Успяха обаче да насадят в мен онази непрекъсната жажда за развитие, усъвършенстване и желание да бъда още по-добра, да не се сравнявам, а да надскачам себе си. След успешен изпит баща ми повтаряше, че резултатът не е толкова важен, важно е какво следва. Случва се често да си казвам "правя каквото трябва, пък да става каквото ще", което някак ми носи увереност и спокойствие, че независимо дали начинанието ще е успешно, аз се чувствам спокойна със себе си. За щастие, реалността показва, че тази формула работи добре", споделя откровено маркетологът.
Изглежда крехка, но всъщност е достатъчно силна да подходи към всичко с усмивка. Как успява да я извика на лицето си в трудните моменти?
"Тя е естествена част от мен. Не си давах сметка за това, но хората започнаха да ми казват, че ми е като запазена марка и да ме питат как успявам винаги да се усмихвам. Мисля, че намирам отговора в онези редки моменти, в които не го правя - усещам заобикалящите ме притеснени и по-загрижени и някак нещата се случват по-трудно. А усмивката се предава и след това се връща към теб. Обичам да се зареждам от хората около мен. Помага ми да се справям с трудностите. И благодаря на семейството си, на екипа ни в "Кока-Кола ХБК България" и на всички наши партньори и потребители за положителната енергия, която ми подаряват".
Най-важните характеристики на жените лидери в професиите на бъдещето са същите, които и мъжете лидери притежават, казва Христина Георгиева.
"Но мисля, че има и такива качества, които ние, жените владеем по-добре или иначе казано, са ни по-присъщи. А именно емпатията и емоционалната интелигентност. Мисля, че жените, понякога дори неосъзнато, умеем да създаваме една среда на разбирателство и приобщаване - такава, че да дадем възможност на всички, независимо от различията помежду им, да дадат максимума от себе си. И съм истински щастлива, че в компанията се стремим да правим именно това - да приемаме хората такива, каквито са, да виждаме силните им страни, да им помагаме да разгръщат потенциала си и заедно да постигаме целите, които сме си поставили. Защото за нас лидерството и развитието нямат пол, цвят или възраст, но имат отношение и пример".
Напоследък често говорим за емоционална интелигентност. Тя ясно си проличава в корпоративния свят, казва Христина Георгиева.
"Както споменах, умението да приобщаваш и да извличаш максимума от хората, няма как да остане незабелязано или неоценено. Защото носи промяна, а тя е за добро. Доказано, е че приобщаващите екипи са по-ефективни и иновативни, а особено за маркетинга това е от съществено значение. Всеки ден ние водим битка за вниманието на потребителите и мисля, че би било невъзможно да я спечелим, ако самите ние не успяваме да усетим различията и малките универсални идеи, които ни обединяват. Това е и начинът, по който продължаваме да увеличаваме максимално потенциала на всеки в нашия бизнес. И тъй като от опит знам, че емоционалната интелигентност не идва с рецепта, то бих дала простичък съвет - нека сме открити както никога досега, защото нашето приобщаване понякога е в най-малките неща - жест, дума и, разбира се, отворен ум".
Споделя, че за нея е привилегия да работи в толкова разнообразна среда, заедно с хора от различни държави, възраст, произход и култура. Кока-Кола ХБК оперира в 29 страни, но всички са обединени от целта да променят общото ни утре към по-добро.
"Ето защо и съм много щастлива, че през изминалата година компанията ни в България се присъедини към Хартата на многообразието, като доброволно поехме отговорност за предприемането на стъпки за прилагане на политики за многообразие и равенство във възможностите независимо от пола, сексуалната ориентация, физическите способности, възрастта и други на работното място. И макар че много хора гледат на това като на конкурентно предимство, ние го виждаме като нещо съвсем естествено - нормалност, която води лидерите напред".
Кока-Кола ХБК България е част от позната на всеки глобална верига и се разраства с всяка минута. Христина Георгиева е от хората, които виреят добре в тази динамична, променлива корпоративна среда - с поглед, вперен в хоризонтите, които има амбицията да достигне в българската "Кока-Кола станция".
"Факт е, че както на глобално, така и на местно ниво компанията не спира да се развива, но задавайки пулса на всички тези промени, ние също правим своите стъпки напред. Всеки от нас има възможност за включване в редица програми и широко поле за личностно и професионално развитие. Ето защо и аз от скоро съм част от програмата ни "Жените в лидерството", чрез която на ниво Група се стремим да отключим допълнително потенциала на жените в компанията, да стимулираме увереността и видимостта им и да вдъхновим все повече от тях да сбъдват мечтите си. Идеята е да се създаде място, където всички ние се чувстваме подкрепени да постигаме, вдъхновени да учим, споделяме и да вървим заедно напред. Като жена, която е работила много, за да постигне всичко до тук, участвам с голямо желание в програмата и вече имам емоционален знак, че от нея ще се роди нещо наистина смислено и позитивно", разкрива маркетинг директорът на Кока-Кола ХБК България.
Питаме я познато ли ѝ е чувството на несигурност в лидерството и какво го провокира. Как успява да овладява Човека зад Мениджъра и трябва ли той да присъства там?
"Струва ми се, че колкото повече човек се развира и напредва в кариерата си, толкова повече той оперира в среда на несигурност. Толкова повече и разчита на другите, и постига чрез екипа си. Съвсем в реда на нещата е всички да се изправяме пред моменти на съмнения или неуспехи. Но струва ми се, че именно в тях женското ни аз може да преведе екипа напред със сърцатост, откритост и достъпност. Не виждам нищо лошо в това да имаш куража да кажеш "не знам, нека обсъдим и да решим". Всъщност така лидерството ни придобива човешки облик, а именно човешкото ни свързва и прави по-силни".
Говорейки за иновациите и всичко онова, което позволява на компания от ранга на Кока-Кола да бъде винаги в крак с времето, блясъкът в очите ѝ е видим:
„За нас мнението на нашите клиенти и потребители е от огромно значение и ние регулярно следим промените в техните предпочитания и нужди. Стремежът ни е да им предложим развиващо се 24/7 портфолио, което да отговори на желанията им във всеки момент от денонощието: като започнем от минералната вода за ежедневна употреба и сутрешното кафе, преминем през безалкохолните негазирани и газирани напитки и стигнем до премиум алкохолните предложения. Целта ни е да осигурим разнообразни възможности – с различни видове напитки, нови комбинации от вкусове, с или без добавена захар и намалени калории, както и с различни размери и все по-устойчиви опаковки. И тъй като именно начинът, по който хората откликват на предложенията ни, е това, което ни дава крила, тук е моментът да им обещая, че през Новата година ги очакват още много изненади.“
В навечерието на 2023 година отправяме поглед и към бъдещето на компанията, за което Христина говори с усмивка. "Макар че всички свързваме Кока-Кола с червения цвят, бъдещето й е зелено. Буквално преди броени дни Кока-Кола ХБК бе определена за най-устойчивата компания за напитки в света според Индекса на Dow Jones за 2022 г. и ние ще продължим да се стремим да бъдем не само двигател на положителните промени, но и примера, който искаме да виждаме у другите. Защото истината е, че когато екипът е вдъхновен, отдаден и обединен от обща цел, резултатите не закъсняват." Като доказателство за думите си маркетинг директорът споделя, че само за изминалите 2 години компанията е намалила преките си въглеродни емисии с 30%, като е спестила над 90 хил. тона емисии от цялостната ни дейност в България. Постигнато е и рекордно намаление на консумацията на вода в заводите ѝ в Костинброд и Банкя. Изброените примери са много, но сред всички тя откроява и новите прикрепени капачки към бутилките с минерална вода „Банкя“, които вече улесняват събирането и рециклирането на опаковките у нас.
Една Любов от пръв поглед, срещната рано - това е любовта на Христина Георгиева към маркетинга. Затова и никога не е изпитвала съмнение относно това, какво иска да прави.
"Вероятно самият факт, че винаги съм работила за незабравими, силни марки, със значими каузи и с изключителни хора, не ми е давал повод да се огледам настрани. Спомням си детската ми мечта обаче - много исках да стана ски инструктор. Сега и тя се осъществи благодарение на сина ми".
Като майка наблюдава отблизо и внимателно развитието на сина си, който е в първи клас. В него открива качества, които са важни да развива отсега, но и се стреми да изгражда и други.
"Най-важното за мен е да виждам усмивката, която грее почти постоянно на лицето му. Знам, че животът обича хората с положителна настройка. Виждам и огромното му желание да учи, защото му е любопитно и забавно да се гмурка в нови неща. Беше много интересно, когато съвсем искрено ми каза, че не е харесвал детската градина, но училището обожава и силно се надявам да запази този интерес и за в бъдеще. Стремя си да градя в него увереност, че може да се справи с всичко, стига да го поиска и да не се отказва. И разбира се, искам да съхрани доброто в себе си", казва Христина.
Разговаряме с нея в навечерието на Коледа, знаейки че Кока-Кола и светлият празник са неразривно свързани от години. Каква е връзката между празника и една от най-популярните газирани напитки в света, питаме Христина Георгиева, чиято прословута, широка усмивка се появява с думите:
"Вероятно очаквате, че ще отговоря, че Кока-Кола е измислила Дядо Коледа..."
НАЙ
КЗК глоби "Милки груп био" и "Димитър Маджаров 2" с над 1 млн. лева
Глобален инвеститор влиза на българския банков пазар
Кабинетът даде зелена светлина на Караджов за купуването на 35 нови електрически влака
Световният икономически форум проверява обвинения срещу основателя си Клаус Шваб
КЗК глоби "Милки груп био" и "Димитър Маджаров 2" с над 1 млн. лева
Кабинетът даде зелена светлина на Караджов за купуването на 35 нови електрически влака
Световният икономически форум проверява обвинения срещу основателя си Клаус Шваб
Вълна от фалити в Германия