Volkswagen загуби делото за Дизелгейт в Европейския съд: Какво следва
"Компанията X" (германският производител на автомобили) не може да инсталира измамно устройство за систематично подобряване на показателите, постановиха магистратите
Най-висшестоящият съд на ЕС постанови днес, че Фолксваген (Volkswagen - VW) е нарушил закона, като е монтирал на автомобилите си така нареченото манипулиращо устройство, за да фалшифицира данните от тестовете за вредни емисии, и не може да твърди, че го е направил само за да защити двигателите, предадоха световните агенции.
Още по темата
- "Фолксваген" обезщетява 200 000 клиенти с 620 млн. евро заради "Дизелгейт"
- Даймлер глобен 870 милиона евро заради скандала с дизеловите емисии
- Фолксваген е похарчил €1,7 млрд. за адвокати и консултанти заради дизелгейт
- Глобиха Бош с 90 млн. евро заради манипулиране на дизеловите емисии
- Дизелгейт струва на Фолксваген над 30 млрд. евро
Решенията на базирания в Люксембург Съд на ЕС са задължителни.
Скандалът, станал известен като Дизелгейт, избухна преди пет години (през септември 2015 г.), когато Агенцията за опазване на околната среда на САЩ установи, че Фолксваген е инсталирал специален софтуер с цел да манипулира тестовете за емисии в САЩ за най-новите си "чисти дизелови" модели.
Германският автомобилостроител призна, че е извършил неправомерно действие и се оказа, че използването на манипулиращият софтуера не е изолиран случай в САЩ. В Европа концернът оправда поставянето на този софтуер с факта, че той помага да се предпази двигателят с течение на времето.
Volkswagen е наричан "компанията X" в съдебното решение, според което производителят не може да инсталира измамно устройство за систематично подобряване на показателите на системата за контрол на емисиите при проверка и по този начин да получава одобрение за превозното средство.
Съдебното решение е пореден кръг от скандала, който струва на най-големия автомобилен производител в света над 30 милиарда евро (36,7 милиарда долара).
В него се казва, че "за да бъде оправдано, наличието на такова устройство трябва да позволява на двигателя да бъде защитен срещу внезапни и сериозни повреди и "само онези непосредствени рискове от повреди, които пораждат специфична опасност при управление на превозното средство", могат да оправдаят използването му".
Няколко автомобилни производители вече могат да се изправят пред рекордни искове и съдебни дела, заяви в изявление Клаус Голденщайн, германски адвокат по правата на потребителите, цитиран от Bloomberg.
Националните съдилища трябва да преразгледат законността на технологиите, използвани от отделни производители, и са длъжни да разгледат "съобразеното с интересите на потребителите" решение на съда на ЕС.
Точно в този момент VW продължава да бъде преследван от вълна от съдебни дела от инвеститори, в допълнение към искове от шофьори, чиито автомобили може да са загубили стойността си след разкриването на манипулацията от американските регулатори.
Bloomberg припомня, че съдът на Обединеното кралство, в едно от най-големите съдебни дела, заведени в тази страна, постанови през април, че VW използва устройство за манипулация. Решението позволява на 91 000 клиенти да подадат групов иск срещу автомобилния производител.
Съдът на ЕС в отделно дело постанови през юли, че собствениците на VW, засегнати от скандала, могат да съдят автомобилния производител за манипулация на емисиите навсякъде в 27-членния блок, отваряйки възможността за искове навсякъде, където живеят собственици на автомобили от тази марка.
Volkswagen призна, че около 11 милиона дизелови автомобила по целия свят са оборудвани с измамен софтуер, който намалява емисиите на азотен оксид, когато автомобилите са поставени в тестови условия, но допуска по-високи емисии и подобрена работа на двигателя по време на нормално шофиране, припомня ABC.
Как е действал софтуерът
Пълните подробности за начина, по който е работил, са повърхностни, въпреки че американската Агенция за опазване на околната среда (EPA) заяви, че двигателите разполагат със софтуер, който може да предугажда сценарии за тестване чрез наблюдение на скоростта, работата на двигателя, въздушното налягане и дори позицията на волана, писа когато избухна скандалът BBC.
Когато автомобилите са работили в контролирани лабораторни условия - които обикновено включват поставянето им на стационарен тестови стенд - устройството изглежда е поставило автомобила в нещо като режим на безопасност, в който двигателят работи под нормалната мощност и производителност. Излезли на път, двигателите се изключват от този тестов режим.
Резултатът? Двигателите излъчват замърсители от азотен оксид до 40 пъти над разрешеното в САЩ.