Таксиметровият бранш в София иска трикратно увеличаване на първоначалната такса на услугата. Като причина за това е посочено внезапно появилото се от есента на 2019 г. търсене на таксита за къси курсове.

"От октомври насам започнаха да преобладават късите курсове, при които, например, трима души си поръчват такси от ж.к. "Лагера" до УМБАЛСМ "Н.И.Пирогов", което им излиза по-евтино, отколкото ако си вземат градския транспорт", обяснява пред Economic.bg Емил Игнатов, управител на една от столичните таксиметрови компании.

Късите курсове не са желани от повечето шофьори заради риска да загубят по-доходоносни клиенти.

"В същото време обаче, когато клиентът си е поръчал такси, той с пълно основание смята, че трябва да му дойде колата, което, ако не стане, пуска оплакване", обяснява Игнатов и допълва: "Смятам, че е логично такситата да бъдат ползвани от хора, на които наистина им се налага по-бърз и удобен превоз - било, за да не изпуснат самолет или влак, например, още повече, че тогава често пътуват с повече багаж, или за да превозят болни или възрастни хора на преглед и обратно, или децата си до училище или на курсове, например".

Според него заради групови пътувания, при които клиентите пестят по 1-2 лева, губят тези, за които таксито е истинска необходимост.

"Като се качат трима души за един кратък курс за 3 лв., те пестят 1.80 лв. (3 билета по 1.60 лв.), докато в същото време други си скубят косите как да не си изпуснат самолета. Заради такива сметкаджии не можем да си изпълняваме договорите с корпоративни клиенти", обяснява Игнатов.

На срещата си с транспортния министър Росен Желязков таксиметровият бранш вече поиска промяна на чл. 21, ал. 1, т. 7е от "Наредба 34 за таксиметров превоз на пътници" на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). Става въпрос за изменение на сегашния текст, който гласи, че първоначалната такса "не може да надвишава цената за един километър пробег по съответната тарифа в населено място с повече от 50%".

Вместо това шефовете на таксиметрови компании настояват в наредбата да бъде записано, че "първоначалната такса трябва да е минимум три пъти цената на километър пробег по съответната тарифа в населено място". И тъй като конкретно в София такситата масово возят за 0.77 лв. и 0.79 лв./км, то на практика те искат увеличение на първоначалната такса на 2.31 лв. или 2.37 лв. За сравнение - таксата сега е 0.70 лева. С този скок шефовете на таксиметрови компании смятат, че късите "сметкаджийски" курсове ще отпаднат.