Спасяването на "Майер верф"
Запазването на корабостроителницата е стратегическо за Германия, тъй като може да осигури военноморски капацитет, ако се наложи
Германското правителство и властите в провинция Долна Саксония одобриха днес голяма спасителна програма за изпитващата финансови затруднения корабостроителница "Майер верф" (Meyer Werft), позволявайки временно държавно придобиване на компанията, предаде ДПА, на която се позова БТА.
Още по темата
Правителството в Берлин и регионалното правителство на Долна Саксония одобриха държавна инвестиция в размер на 400 милиона евро за стабилизиране на "Майер верф", като държавните власти си поделят разходите.
Заедно местните и федералните власти ще придобият над 80 на сто от акциите на корабостроителницата, която е една от водещите производители на круизни кораби в света. Федералното правителство и регионалното на Долна Саксония заявиха, че поглъщането ще бъде временно, но няма фиксиран срок за излизане на държавната и местната власт от компанията.
Корабостроителницата "Майер верф" се намира в провинция Долна Саксония и е основен регионален работодател, което поражда опасения, че финансовите проблеми на компанията могат да имат сериозни последици за местната икономика.
Сделката ще включва и предоставянето на държавна гаранция в размер на до 1 милиард евро от страна на властите, което да позволи на корабостроителницата да осигури финансиране за изпълнение на поръчките си.
"Майер верф", която е основана преди повече от два века, изпадна в сериозни финансови проблеми, след като дейността ѝ беше преустановена по време на пандемията от COVID-19.
Компанията бе подписала договори за построяването на редица кораби, но след това се оказа затрупана от растящи разходи, които не бяха отчетени в договорите за доставка.
Европейската комисия също трябва да одобри държавната помощ за германската корабостроителница, тъй като субсидиите биха могли да окажат влияние на конкуренцията в сектора в рамките на Европейския съюз.
Източници на ДПА в Долна Саксония посочиха, че държавната помощ е структурирана по такъв начин, че одобрението на ЕС не се изисква по закон, а Европейската комисия е била информирана.
Комисията на свой ред заяви, че се водят конструктивни дискусии с германските власти.
Денис Роде, депутат в Бундестага от лявоцентристката Социалдемократическа партия, заяви, че "Майер верф" е важен двигател за морската индустрия с около 3500 служители, както и с повече от 10 000 свързани работни места.
Парламентарни източници казаха пред ДПА, че запазването на корабостроителницата е стратегическо за Германия, тъй като може да осигури военноморски корабостроителен капацитет в случай на конфликт.
Източниците допълниха, че германското правителство очаква компанията да продължи да отчита загуби през 2025 г. и 2026 г., дори ако планът за преструктуриране бъде изпълнен.
От своя страна "Майер верф" заяви, че трябва да събере около 2,8 милиарда евро до края на 2027 г. за финансиране на изграждането на нови кораби и че споразуменията трябва да бъдат постигнати до 15 септември или в противен случай корабостроителницата ще изпадне в несъстоятелност.
Компанията има много поръчки, като през август обяви рекордна поръчка от компанията "Дисни круиз лайн" (Disney Cruise Line) за четири нови кораба.
Нестабилното състояние на корабостроителницата обаче я постави в неспособност да събере достатъчно финансиране от банките, за да осъществи по-нататъшното строителство на корабите.