Смяна по върховете в ДКК: Управление на капитал за 1 млрд., а 2 г. без финансов отчет
Холдинговата структура вече има нов Съвет на директорите, оглавен от Елена Болтаджиева, каза министърът на икономиката Богдан Богданов. Смени ще има и в управите на дъщерни дружества
Дружествата в "Държавна консолидационна компания" (ДКК) ЕАД работят без бизнес програми и не представят финансови отчети, каза министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов, който представи пред журналисти Програма за оздравяване и развитие на публичните предприятия към министерството.
Холдинговото дружество вече има и нов Съвет на директорите. Промени ще има и в управите на дъшерни дружества. Богданов обяви и промени в стила на работа на директорите (управителите), най-вече за извършване на представителни разходи.
Като министър на икономиката и индустрията Богдан Богданов упражнява еднолично правата на собственост върху акциите в капитала на ДКК ЕАД.
В ДКК: без отчети и програми
На пресконференцията Богданов каза, че има доклади на Сметната палата и от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), които са подадени към прокуратурата и следствието още преди две години.
"ДКК, която е под шапката на министерството, управлява капитал от над един милиард лева. Дружеството няма публикуван финансов отчет за 2021 и за 2022 година", посочи Богданов, цитиран от БТА.
"Тези отчети са важни, за да може дружеството да преведе дивидент към държавата", добави той.
Всяко едно дружество трябва да има бизнес програма и цели, по които да работи. Към момента, от 11 активни дружества под шапката на ДКК шест, както и самата ДКК, нямат одобрена програма за 2022 година. Над 90 процента от членовете на бордовете на дружествата на ДКК са сменени по време на служебния кабинет. Много от тези хора са имали време да разберат проблемите на фирмите и да предложат решения и бизнес програми, но това не е станало, каза министърът.
В състава на ДКК (както са включени в интернет страницата на хплдинга) са 10 дружества: "Монтажи" ЕАД, "Авионамс" АД, "Кинтекс" ЕАД, НИТИ ЕАД, ВМЗ ЕАД, "Ел Би Булгарикум" ЕАД, "Еко Антрацид" ЕАД, "Национален институт за изследвания и сертификация" ЕООД, "Екоинженеринг - РМ" ЕООД, "Институт по маркетинг" ЕООД.
Със самата ДКК ЕАД дружествата стават 11.
Нова управа на ДКК; следват смени и в управите на дъщерни дружества
Министърът на икономиката представи новия борд на ДКК. Председател на Съвета на директорите е Елена Болтаджиева. Иван Зангочев, който остава негов член, ще бъде и изпълнителен директор. Останалите членове са Десислава Чалъмова, Венелин Шъков, Николай Желязков.
До момента всички механизми за координация и съгласуване, които са сведени до мен, са били стриктно спазени, каза Богдан Богданов в отговор на въпрос дали новият борд е съгласуван и одобрен от управляващите политически сили. Затова се и забавихме 2 месеца. Важно е да има ефективно управление на дружествата на ДКК. Готов съм да обсъдя аргументите за смяна на всякакво ниво, каза още Богданов.
Той уточни, че екипът, който сега поема ДКК, е временен. В рамките на 6 месеца ще се направи конкурс за нов екип, който да поеме управлението на компанията.
Членовете на бордовете на дружествата към ДКК също ще бъдат оптимизирани и там, където трябва, ще има промени, съобщи министърът. Искаме в бордовете на дружествата да има наистина експерти и затова в комисиите по оценка трябва да има също експерти, посочи той.
Какво ще се променя, според министъра
Всички проблеми, които бъдат установени по време на управлението, ще се адресират към компетентните органи. Искаме да привлечем хора с управленски капацитет, като крайната цел е дружествата да са на печалба, каза министърът.
Държавата не може да си позволи да плаща като в частния сектор и да има по 20 000 лева за представителни разходи. Ще има оптимизиране на разходите в дружествата към министерството, каза Богданов.
Ще бъдат намалени възнагражденията с около 50 процента както на членовете на бордовете, така и на изпълнителните директори, съобщи още той. В бордовете ще има по-малко членове, а представителните разходи ограничени. Такива ще имат само изпълнителни директори с годишен оборот над 10 млн. лева.
Дружествата, които имат нужда от такъв разход, ще ползват лимит от 5000 лева на година.
Парите ще се харчат само с банкова карта на съответното дружество. Пари на ръка вече няма да се дават, каза министърът.
По думите му, освен разходите, има и конкретни цели - пълен анализ на всички дружества, да има създаден управленски капацитет на фирмите до 30 септември, да се направят бизнес програми за периода 2024-2026 година. Срокът за изпълнение е 30 ноември.
Централизирана система за мониторинг и контрол на дружествата от страна на министерството ще се изгради до 30 януари, допълни Богдан Богданов.