След втората катастрофа: Boeing влезе в дупка от $20 млрд. - дори да издържи, репутацията й е накърнена
Всички искат отговори, които компанията все още не може да даде
Седмицата, която започна на 11 март, донесе крайно неприятни новини за акционерите на американската компания Boeing. В понеделник акциите й се понижиха с 13.5%, което е рекорден дневен спад за последните 18 години.
По-сериозно поевтиняване компанията е преживяла след атентатите срещу Световния търговски център - дъното бе в борсовата сесия на 17 септември 2001 година. Тогава сривът е бил 17.6%. При затварянето на фондовата борса в Ню Йорк вчера акциите на компанията достигнаха дъно от 375.27 долара при ниво от 440.60 долара в края на февруари, показват данните.
След втората катастрофа с модела Boeing 737 Max 8 забраната за полети и приземяването на тези самолети нараства лавинообразно. Всички искат отговори, които в момента компанията не може да даде.
Във вторник поевтиняването на акциите продължи, този път с нови 6.3%. Така само за два дни Boeing загуби 19.8% от пазарната си капитализация или около 20 милиарда долара. Това веднага се отрази и на водещите фондови индекси в САЩ. S&P 500 и Nasdaq затвориха със спад вчера заради поевтиняването на акциите на самолетостроителната компания. Подиндексът на Dow Jones, който следи динамиката на акциите на авиокомпаниите, намаля с 2%.
Проблемите на компанията станаха толкова сериозни, че наложиха намесата и на Доналд Тръмп. Президентът на САЩ разговаря по темефона с изпълнителния директор на Боинг Денис Милънбърг. Двамата са обсъдили кризата, през която преминава американският авиоконструктор, отбелязва Франс прес по повод разговора. Директорът е уверил, че самолетите Боинг 737 Макс са сигурни и надеждни.
Големият проблем сега е дали заявените вече за покупка около 5000 броя от модела 737 Max 8 ще бъдат потвърдени. Ако поръчките започнат да се изтеглят, това заплашва компанията със сериозни финансови проблеми. Но първата задача е да бъдат проверени повече от 300 вече продадени и летели самолети и предполагаемият дефект в тях да бъде отстранен. По предварителни оценки само това ще струва на Boeing около 5 милиарда долара.
Въпреки негативните новини, повечето експерти смятат, че американската компания ще преживее кризата. Те посочват, че за миналата година продажбите са били на стойност 101 милиарда долара, а чистата печалба - повече от 10 милиарда долара. Така че от финансова гледна точка Boeing вероятно ще устои. Проблемите със загубената репутация обаче няма как за бъдат изтрити и това може да повлияе на бъдещите продажби на компанията.