Месечните данни на двата най-големи авиоконструктора "Еърбъс" (Airbus) и "Боинг" (Boeing) за месец май показват, че европейският гигант ("Еърбъс" - бел. р.) все още изпреварва своя американски конкурент по поръчки от началото на годината и е постигнал по-големи обеми в производството си, информира ДПА.

Информацията идва в деня, в който "Еърбъс" осъществи първия полет на най-новия си модел - A321XLR, с който авиокомпанията ще се опита да задоволи нарасналото търсене на тяснофюзелажни самолети за полети на дълги разстояния.

Конкуренцията на гигантите

От началото на годината "Еърбъс" е доставил 237 самолета за граждански полети докато в същия сегмент "Боинг" изостава с предложените едва 165 самолета.

"Боинг" обаче се надява скоро да получи одобрение да възобнови доставките на своя "787 Дриймлайнер" (787 Dreamliner), което може да започне да коригира този дисбаланс.

Сравнението на резултатите на двете компании е трудно, тъй като "Боинг" премахва от списъка си с поръчки всички предишни продажби, които са станали "несигурни" и е малко вероятно да бъдат изпълнени. "Еърбъс" не оповестява публично тази информация от списъка си с поръчки.

Поръчките на "Боинг" през месец май включваха предварително обявената покупка от германския авиопревозвач "Луфтханза" (Lufthansa) на седем товарни самолета "777 Еф Екс" (777FX), два текущи модела "777 Еф" (777F) и седем 787-9.

Поръчките на "Еърбъс" през същия месец включват четири A350-900 за "Търкиш еърлайнс" (Turkish Airlines), както и шест "А320 нео" (A320neo) и два "А321 нео" (A321neo) за авиационната група "Ай Ей Джи" (IAG), която е собственик на "Бритиш Еъруейз". Също така неидентифициран клиент поръча най-малкия реактивен самолет в продуктовата линия на компанията - A220-100.

Първи полет на A321XLR

Двумоторният реактивен самолет A321XLR излетя по обяд местно време от Хамбург, където е произведен, за да постави началото на поне година тестове, преди да се включи в търговския въздушен флот, предаде Ройтерс.

"Еърбъс" залага на A321XLR да промени "правилата на играта", тъй като с този самолет могат да извършват дълги полети на печалба и да не бъдат принуждавани пътниците да се прекачват.

A321XLR може да прелита 8700 км с едно зареждане, което е с 15 процента повече от всеки друг тяснофюзелажен самолет. Той би дал възможност на авиокомпаниите да извършват с него преки полети по маршрути като Ню Йорк-Рим, Токио-Сидни или Хюстън-Сантяго на много по-ниска цена, твърдят от "Еърбъс".

Удълженият полет става възможен с добавяне на още едни резервоар под корпуса, което обаче предизвиква опасения от пожар, ако се наложи самолетът да кацне по корем. Това принуди "Еърбъс" да отложи пускането на самолета в търговска употреба за 2024 г., за да има време за модифициране на резервоара.