На фона на смесените финансови резултати за първата половина от годината, които германският автомобилостроителен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) отчете миналата седмица, решението за смяната на главния изпълнителен директор на корпорацията не беше посрещнато добре от някои инвеститори, съобщи Ройтерс.

Какви са причините за опасенията им и какво е състоянието на най-големия производител на моторни превозни средства в Европа?

Спорна смяна на върха във "Фолксваген"

Някои инвеститори не подкрепят решението постът на главния изпълнителен директор на "Фолксваген" (Volkswagen Group) Херберт Дийс да бъде поет от шефа на "Порше" (Porsche) Оливер Блуме, съобщи Ройтерс. Те се опасяват, че Блуме няма да може да ръководи успешно едновременно автомобилостроителната корпорация и нейното самостоятелно подразделение за спортни автомобили.

"Блуме не може да се грижи за всичко... ", заяви Инго Шпайх, ръководител на отдела за корпоративно управление и устойчивост във финансовата компания "Дека инвестмънт" (Deka Investment) която е сред 20-те най-големи акционери във "Фолксваген".

Инвеститорите се притесняват също, че Блуме няма да може да осъществи успешно първичното публично предлагане (IPO) на фондовата борса на акциите на "Порше" (Porsche AG), което е планирано за четвъртото тримесечие на тази година.

Може да се наложи компанията да предложи акциите си на много по-ниска цена от планираната, ако не промени плановете си за срока на първичното публично предлагане въпреки натрупващите се икономическите проблеми, отбелязва Ройтерс.

Блуме ще трябва да съвместява ръководните постове във "Фолксваген" и в "Порше" и след евентуалното първично публично предлагане на акциите на производителя на луксозни спортни автомобили, са заявили високопоставени представители на корпорацията пред Ройтерс. Тази перспектива обаче поражда опасения сред редица инвеститори.

"Подобно съвместявате на постовете може да е в сила временно, ако възникне извънредна ситуация, но не може да бъде успешно в дългосрочен план", отбелязва Улрих Хокер от Германската асоциация за защита на акционерите (DSW), която представлява инвеститори с миноритарни дялове във "Фолксваген".

Цената на акциите на "Фолксваген" и акционерите

Редица инвеститори се опасяват, че при корпоративното управление на "Фолксваген" съществуват проблеми, които може да се отразят на акциите на най-голямата автомобилостроителна компания в Европа, отбелязва Ройтерс.

Цената на акциите на "Фолксваген" е паднала с близо 45,5 процента от средата на април 2021 г., сочат борсови данни.

Концернът има сложна акционерна структура. Неговият надзорен съвет е под контрола на представители на синдикатите на работниците и служителите в корпорацията, на представители на германската провинция Долна Саксония, както и на холдингова компания, чийто мажоритарни собственици са фамилиите Порше и Пийх. Този холдинг е най-големият акционер във "Фолксваген", а неговият ръководител Ханс Дитер Пьоч е и председател на надзорния съвет на автомобилостроителния гигант.

Наследството на Херберт Дийс

Херберт Дийс напуска поста на главен изпълнителен директор на 1 септември по силата на споразумение с надзорния съвет на корпорацията, съобщи "Фолксваген" на 22 юли.

Концернът не уточни причината за смяната на Дийс, отбелязва Си Ен Ен.

Ройтерс цитира анонимни източници, според които фамилиите Порше и Пийх са настояли за смяната на главния изпълнителен директор на "Фолксваген". Двете семейства притежават контролния пакет от акциите с право на глас в автомобилостроителния концерн.

Херберт Дийс се присъедини към "Фолксваген", идвайки от неговия германски конкурент Бе Ем Ве (BMW) през 2015 г. Той пое управлението на компанията след скандала, добил известност като "дизелгейт", заради който концернът беше принуден да плати милиарди долари глоби и обезщетения.

Поддръжниците на Дийс отбелязват, че той успешно е превел автомобилостроителния гигант през скандала и е поставил основите на "нова ера" в неговото развитие.

Под ръководството му "Фолксваген" инвестира огромни средства в създаването и производството на електрически превозни средства. Планира се до средата на десетилетието да произвежда милиони електромобили годишно.

"Херберт Дийс изигра ключова роля за напредъка на трансформацията на компанията", заяви председателят на надзорния съвет на "Фолксваген" Ханс Дитер Пьоч.

Не всичко обаче е розово в бизнеса на автомобилостроителния концерн под управлението на Дийс, според Си Ен Ен. Бъдещето му в корпорацията беше поставено под съмнение след комуникационни грешки, които разгневиха Съвета на работниците - могъщата организация, която има представители в надзорния съвет на компанията.

"Фолксваген" може и да се превръща във водещ производител на електрически автомобили, но изостава значително от своя японски конкурент "Тойота" (Toyota Motor) при общите продажби на моторни превозни средства.

Корпорацията "Тойота" обяви, че е продала близо 5,14 милиона превозни средства в целия свят през първите шест месеца на годината, докато компанията "Фолксваген" е пласирала 3,88 милиона коли през този период. Това е с 22,2 процента спад на годишна основа.

В проблем за "Фолксваген" се превръща и разработката на софтуер за моторните превозни средства. Подразделението на концерна "Кериад" (Cariad), за което Дийс пое отговорност, силно надхвърля бюджета си, въпреки че изостава с години от целта си за създаването на по-напреднала софтуерна платформа.

Финансовите резултати на "Фолксваген"

"Фолксваген" отчита спад на печалбата си за второто тримесечие на годината, но увеличение за първото полугодие.

Печалбата на компанията след облагането с данъци се е понижила до 3,91 милиарда евро през периода април-юни, което е с 22,3 процента по-малко спрямо същото тримесечие на 2021 година.

Резултат, който породи безпокойство за бъдещото развитие на компанията, отбелязва ДПА. На този фон цената на акциите на германския концерн спада с над 24 процента от началото на годината.

За първите шест месеца обаче печалбата след данъци на "Фолксваген" е 10,63 милиарда долара или с 25,8 на сто повече спрямо първото полугодие на миналата година.

Дали смяната на Дийс с Блуме ще се окаже успешен ход на надзорния съвет на корпорацията, само времето ще покаже.

На този фон брандовете под шапката на германския концерн, сред които "Фолксваген", "Шкода" (Skoda)и "Ауди" (Audi), остават сред най-популярните марки автомобили в България.