Дубай за пореден път обеща да пусне летящи таксита, като това трябва да стане през 2026 г., предаде Асошиейтед прес, на която се позова БТА. Търговското сърце на Обединените арабски емирства за пръв път обяви подобни планове през 2017 г., но без да фиксира начална дата на услугата.

Сега нещата обаче започват да придобиват по-конкретен характер. В неделя владетелят на Дубай, шейх Мохамед бин Рашид ал Мактум, представи програмата във видео, пуснато в "Туитър".

Летящите таксита, задвижвани от шест ротора, трябва да бъдат осигурени от калифорнийската компания "Джоби авиейшън" (Joby Aviation). 

Включването в програмата на американската компания вместо китайските "Ихан 184" (EHang 184) и "Спън Екс2" (XPeng X2) или германската "Волокоптер" (Volocopter), които вече бяха представяни в Дубай, не беше обяснено от властите в емирството.

"Въодушевени сме от предоставената ни възможност и ще направим нужното, за да се възползваме от нея", заяви говорител на "Джоби".

Според Ахмед Барозян от транспортната служба на Дубай програмата е едва "в началния си стадий". "Все още не сме подписали партньорски договори", заяви той.

Друга съществена разлика с предходните заявления на властите в Дубай по отношение на летящите таксита са представените детайли в бъдещата програма. Градът планира да изгради четири "вертипорта", или площадки за вертикално излитане, на международното летище, в центъра, на остров Джумейра и на пристанището. Те ще се състоят от две площадки за кацане и излитане и четири зарядни станции.

"Смятаме, че това са основните места за бизнеса и туристите и ще привлекат достатъчно интерес", казва Барозян и допълва, че цената ще бъда сравнима или малко по-висока от превоза с лимузина в емирството, който е с около 30 на сто по-скъп от тарифите на обикновените таксита. Тяхната цена започва от 3,25 долара, а таксата за всеки изминат километър е 0,50 долара.

Друга промяна от първоначалните планове предвижда отначало такситата да са пилотирани, а не автономни и да могат да превозват до четирима пътници, което отговаря точно на машините, разработвани от "Джоби". Според Барозян тестовете на автономни таксита ще продължат.

Прототипът на "Джоби" може да измине 240 км с едно зареждане, което напълно задоволява мащаба на Дубай и околностите му. Той излита и каза вертикално, а при полет роторите му се накланят напред. Максималната му скорост е 320 км час.

"Джоби" е листван на борсата в Ню Йорк, а сред най-важните му акционери са "Интел" (Intel) и "Делта еърлайнс" (Delta Air Lines).

Преди година стана известно, че японската "Ей Ен Ей Холдинг" (ANA Holdings Inc) ще си партнира с "Джоби Авиейшън", за да пуснат услугата "летящо такси" в Япония. 

Също преди година пък "Боинг" съобщи за инвестиция от 450 милиона долара в компанията "Уиск" (Wisk) - друга базирана в Калифорния компания за разработване на безпилотни летящи таксита. 

"Уиск", която е собственост на "Боинг и "Кити хоук" (Kitty Hawk), е създадена от един от съоснователите на "Гугъл" (Google) - Лари Пейдж, тя за разлика от другите залага на автономните полети. Голямото предимство на "Уиск" е, че работи върху безпилотни летящи апарати, посочи главният стратег на "Боинг" Марк Алън.